ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΤΟΥ ''ΛΑΟΥ'' ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 1960 ΣΤΗ ΛΑΜΙΑ

Στιγμιότυπο της εποχής με το Simca 1000 παρκαρισμένο στην πλατεία Λαού

SIMCA 1000
Στους νεώτερους μπορεί το όνομα SIMCA να μην λέει πολλά. Πρόκειται για μια ιστορική γαλλική εταιρία που ιδρύθηκε το 1934 από την FIAT. Στο τιμόνι της εταιρίας από την ίδρυσή της μέχρι το 1963 παρέμεινε ο Ιταλός Enrico Teodoro Pigozzi. Στη συνέχεια, μετά την εξαγορά από την SIMCA των δραστηριοτήτων της Ford στη Γαλλία, τον έλεγχο της εταιρίας απέκτησε σταδιακά η αμερικάνικη Chrysler, ώσπου το 1970 μετατράπηκε σε θυγατρική εταιρία του Ομίλου Chrysler Europe. Το όνομα SIMCA διατηρήθηκε μέχρι το 1978, όταν το Group Peugeot – Citroen αγόρασε την εταιρία από την Chrysler και συνέχισε να παράγει τα μοντέλα της με το όνομα Talbot.


Μέχρι τη δεκαετία του ’70 η SIMCA είχε σημαντικό μερίδιο πωλήσεων τόσο στην ευρωπαϊκή, όσο και στην ελληνική αγορά. Κάποια εποχή το «1100» ήταν το μοντέλο με τις υψηλότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, ενώ τα μοντέλα «1307» και «Horizon», απέσπασαν τον τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς για τα έτη 1976 και 1979, αντίστοιχα.

 Στο σημερινό αφιέρωμα θα δούμε ένα παλιότερο μοντέλο της SIMCA, το «1000». Το συγκεκριμένο μοντέλο κατασκευάζονταν από το 1961 μέχρι το 1978, στα εργοστάσια της εταιρίας στη Γαλλία, την Ισπανία, την Κολομβία και το Μαρόκο. Ήταν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο μικρών διαστάσεων, με 4 πόρτες και κινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος ενός αμαξώματος τριών όγκων με έντονα «τετραγωνισμένες» γραμμές.

Το Simca 1000 σχεδιάστηκε, ουσιαστικά, από τη Fiat, ως ένα από τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζονταν για την αντικατάσταση του Fiat 600. O Pigozzi, που διατηρούσε προσωπικές σχέσεις με τον ιδιοκτήτη της Fiat Giovanni Agnelli, ήτααν μεταξύ των ελαχίστων προσώπων που είχαν πρόσβαση στο κέντρο σχεδίασης των Ιταλών, του οποίου ηγούνταν τότε ο σπουδαίος μηχανικός Dante Giacosa. Η Fiat είχε καταλήξει μεταξύ δύο πρωτοτύπων: ενός δίπορτου μοντέλου, που αποτελούσε σχεδιαστικά τη φυσική εξέλιξη του «600» και ενός τετράπορτου μοντέλου τριών όγκων. Τελικά, ο Pigozzi επέλεξε για τη Simca το καινοτόμο σχεδιαστικά τετράπορτο μοντέλο, ενώ η Fiat, κράτησε για την ίδια το μοντέλο με τις καμπύλες γραμμές, το οποίο βγήκε στην κυκλοφορία το 1963 με την ονομασία «850».

 Το Simca 1000 άρχισε να κατασκευάζεται το καλοκαίρι του 1961 και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους παρουσιάστηκε επίσημα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού. Τους πρώτους μήνες της παραγωγής του το μοντέλο ήταν διαθέσιμο μόνο σε τρία χρώματα: κόκκινο, μπλε και υπόλευκο. Το 1962, το μοντέλο πουλήθηκε σε 154.282 αντίτυπα, αριθμός εντυπωσιακός για μια εταιρία που για πρώτη φορά λανσάριζε ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης και δεν διέθετε εμπειρία από την προώθηση μοντέλων σε ένα μεγάλο μεν, με τεράστιο ανταγωνισμό δε κομμάτι της αγοράς αυτοκινήτων. Για λόγους σύγκρισης αναφέρουμε ότι το Citroen Ami, που παρουσιάστηκε σχεδόν ταυτόχρονα με το Simca 1000, την ίδια χρονιά πούλησε μόλις 85.358 αυτοκίνητα ενώ ο ηγέτης της κατηγορίας, το Renault Dauphine, 266.767 αυτοκίνητα. Οι εμπορική επιτυχία του μοντέλου συνεχίστηκε και στα επόμενα χρόνια. Μέχρι το 1974, η Simca κατασκεύαζε πάνω από 100.000 αντίτυπα το έτος, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν στα 17 χρόνια ζωής του μοντέλου να πλησιάζει τα 2.000.000!

 Το Simca 1000 εφοδιάστηκε αρχικά με ένα υδρόψυκτο, τετρακύλινδρο κινητήρα 944cc που απέδιδε ισχύ 43 PS. Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος στο πίσω μέρος του αμαξώματος, διάταξη που η Simca εφάρμοζε για πρώτη φορά, όμως, όπως ήδη έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα άρθρα, ήταν αρκετά δημοφιλής στους ευρωπαίους κατασκευαστές μικρών αυτοκινήτων εκείνη την εποχή. Το ρεζερβουάρ του καυσίμου ήταν επίσης τοποθετημένο πίσω από την πλάτη της δεύτερης σειράς καθισμάτων, με αποτέλεσμα η αναλογία βάρους μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα να είναι 35/65. Αυτό είχε αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να υπερστρέφει υπερβολικά σε δρόμους με πολλές στροφές.

To Simca 1000, παρά τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις του, διέθετε για την εποχή του άνετο εσωτερικό που φιλοξενούσε χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς 4 ενήλικες. Ο χώρος αποσκευών, όμως, που εκ των πραγμάτων βρίσκονταν μπροστά και φιλοξενούσε τη ρεζέρβα σε όρθια θέση, τοποθετημένη ακριβώς πίσω από τον μπροστινό προφυλακτήρα, δεν είχε ικανοποιητική χωρητικότητα. Σε ότι αφορά τη θέση οδήγησης, ο οδηγός απολάμβανε ανεμπόδιστη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Το 1969 το αυτοκίνητο υπέστη ένα περιορισμένο facelift, με κυριότερες αλλαγές τους τετράγωνους προβολείς και τα πίσω φανάρια, τα καινούργια τάσια και τους επανασχεδιασμένους προφυλακτήρες.


Το Simca 1000 παράχθηκε επίσης και σε εκδόσεις με κινητήρες 777cc και 31 PS και 33 PS, προκειμένου να μειωθεί ακόμα περισσότερο η ήδη ανταγωνιστική τιμή πώλησής του, 1118cc (από το 1969 και μετά) και 1294cc (στις αρχές της δεκαετίας του ’70). Εκτός από το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των 4 σχέσεων υπήρξαν και εκδόσεις του μοντέλου με ημιαυτόματο κιβώτιο τριών σχέσεων που κατασκεύαζε η Ferodo.

 Το Simca 1000 κατασκευάζονταν στην Ισπανία από την εταιρία Barreiros Diesel, η οποία εξόπλιζε το αυτοκίνητο με κινητήρα 844cc και 38 PS, προκειμένου να επωφεληθεί από το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που ίσχυε εκείνη την εποχή για τα αυτοκίνητα με κυβισμό μικρότερο από 850cc (φωτο). Στην Ισπανία κυκλοφόρησε και με ειδική έκδοση, η 1000GT, με ιπποδύναμη 61 PS από ένα κινητήρα 1204cc προερχόμενο από το Simca 1200 Coupe.

Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατασκευαστής Simca
Μοντέλο 1000
Κατηγορία Μικρό αυτοκίνητο πόλης
Κινητήρας Υδρόψυκτος, με 4 κυλίνδρους σε σειρά, βενζίνης, με κυβισμό 944cc
Διάταξη μηχανικών μερών Κινητήρας – κίνηση πίσω
Κιβώτιο ταχυτήτων Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Διαστάσεις

(μήκος, πλάτος, ύψος)

3797 Χ 1486 Χ 1392 mm
Μεταξόνιο 2220 mm
Βάρος (4θυρο) 700-730 kg
Ισχύς κινητήρα 43 PS @ 5400 rpm
Ροπή κινητήρα Nm @ rpm
Μέγιστη ταχύτητα 116 km/h
Επιτάχυνση (0-97km/h) 23.9 sec

Το Simca 1000 είχε σημαντική εμπλοκή και σε αγώνες. Η ιταλική εταιρία βελτίωσης αυτοκινήτων Abarth είχε εξελίξει ένα μοντέλο της πάνω στο Simca 1000, ενώ στη συνέχεια και η ίδια η γαλλική εταιρία παρουσίασε την έκδοση Rallye, η οποία εξελίχθηκε περαιτέρω ακόμα τρεις φορές με τις εκδόσεις Rallye 1, 2 και 3. Το Simca Abarth 1150 είχε κινητήρα 1137cc με 55 PS ενώ το 1150 SS απέδιδε 65 PS, διέθετε δισκόφρενα και κατ’ επιλογή κιβώτιο ταχυτήτων με 6 σχέσεις. Όσο για το Rallye, το κύκνειο άσμα της σειράς ήταν το Rallye 3 του 1978 που παράχθηκε σε 1000 αντίτυπα και διέθετε κινητήρα με 103 HP.

Σε ότι αφορά την αγορά μεταχειρισμένων, το Simca 1000 φαίνεται να αποτελεί δύσκολη περίπτωση. Με ένα γρήγορο ψάξιμο μέσω του internet δεν βρήκαμε κανένα προς πώληση στην Ελλάδα. Εντοπίστηκαν μόνο 3 Simca 1301, με την αξία του ακριβότερου να εκτιμάται στα 2.000 ευρώ. Πρόκειται όμως για εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο. Σε γερμανικό site εμπορίας μεταχειρισμένων βρέθηκε μόνο ένα Simca 1000, μοντέλο 1976, στην τιμή των 2.900 ευρώ, ενώ σε βρετανικό site βρέθηκαν ακόμα τρία, με το ακριβότερο, ένα Rallye 2 του 1975, χρώματος μουσταρδί, με τις χαρακτηριστικές γραμμές στο πίσω φτερό, να πωλείται από τον πορτογάλο ιδιοκτήτη του αντί 19.900 ευρώ. Θέλω να πιστεύω, όμως, ότι τα αυτοκίνητα που διασώζονται είναι περισσότερα, ειδικά κάποια αντίτυπα από τις εκδόσεις Abarth και Rallye, που έγραψαν τη δική τους ιστορία στους αγώνες τουλάχιστον για μια εικοσαετία.

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
en.wikipedia.org

ΠΗΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ
redmoon.gr

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ kaliterilamia.gr
Share on Google Plus

Σχετικά με Καλύτερη Λαμία

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου