ΥΠΑΤΗ: Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΙΝΙΑΝΩΝ


Yπάτη, Ύπατα, Νέαι Πάτραι, Νεοπάτρα, Πάτρα, Πατρατζήκι. Με αυτά τα ονόματα είναι γνωστή η αρχαία και μεσαιωνική πόλη της Κεντρικής Ελλάδας, στο νομό Φθιώτιδας, 23 χλμ νοτιοδυτικά της Λαμίας και 235 χλμ από την Αθήνα. Ή Υπάτη, η πόλη των Αινιάνων στα κλασσικά χρόνια, τα Ύπατα στη Ρωμαϊκή εποχή, Νέαι Πάτραι το Μεσαίωνα και Πατρατζίκι στην τουρκοκρατία, είναι περιοχή με σημαντική ιστορία αρκετών αιώνων, τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι από όλες τις ιστορικές περιόδους.
Πολύ κοντά, σε απόσταση 3,5 χλμ, τα ιαματικά Λουτρά Υπάτης, μέσα στην καταπράσινη πεδιάδα του Σπερχειού. Τα λουτρά είναι γνωστά από τον 4ο αιώνα π.Χ. και ήταν αφιερωμένα στην θεά του έρωτα και της ομορφιάς, Αφροδίτη. Η ύπαρξή τους αναφέρεται από πολλούς αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Οι ιαματική πηγή της Υπάτης δεν μοιάζει με καμιά άλλη στην Ελλάδα και είναι και από την σπανιότερη Ιαματική τύπου πηγή στον κόσμο. Τα νερά πηγάζουν από βάθος 18 μέτρων και έχουν περίπου 33ο θερμοκρασία. Ωφελούν και έχουν θεραπευτική επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό σε καρδιοπαθείς, υπερτασικούς, παθήσεις του νευρικού συστήματος, παθήσεις του κυκλοφορικού συστήματος και πάρα πολλά άλλα.
Η κωμόπολη της Υπάτης, κτισμένη σε υψόμετρο 400μ. με τη χαρακτηριστική πολυμορφία του τοπίου της, έχει συμπληρώσει πάνω από 2500 χρόνια συνεχούς παρουσίας σε όλα τα γεγονότα της Ελλάδας ενώ διετέλεσε και πρωτεύουσα ολόκληρης της Κεντρικής Ελλάδας (Θεσσαλίας και Φθιώτιδας) σε δύο περιόδους της ιστορίας. Σήμερα είναι μία μικρή κωμόπολη που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών επισκεπτών και ακόμη είναι έδρα του ομώνυμου Δήμου, με περιφέρεια δέκα πέντε χωριών (Αργυροχώρι, Λουτρά Υπάτης, Μεξιάτες, Βασιλικά, Ροδωνιά, Συκά, Λυχνό, Μεσοχώρι, Καστανιά, Νεοχώρι, Πύργος, Περιστέρι και Δάφνη).
Τόπος γέννησης του Αγίου Αθανασίου του Μετεωρίτη (ιδρυτή των Μετεώρων), τόπος μαρτυρίου του Ισαπόστολου Αγίου Ηρωδίωνα, τόπος διακονίας του Μητροπολίτη Γερμανού του Μελωδού καθώς και τόπος αναπαύσεως του Οσίου Αγάθωνα, ιδρυτή της ομώνυμης Μονής. Η τελευταία βρίσκεται σε απόσταση 7 χλμ. δυτικά της Υπάτης, σε μία θαυμάσια τοποθεσία. Η προσφορά του μοναστηριού αυτού στην πνευματική, θρησκευτική και οικονομική ζωή της περιοχής υπήρξε μεγάλη και σημαντική. Εκτός από το πλούσιο αρχείο, την αξιόλογη βιβλιοθήκη, τα ιστορικά κειμήλια και την εκκλησία που στολίζεται από θαυμάσιες τοιχογραφίες, η Μονή στεγάζει και Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, με δείγματα από την πανίδα και χλωρίδα της Οίτης.
Με ιστορία που χάνεται στα βάθη των αιώνων, η Υπάτη αποτελεί και σήμερα όπως άλλωστε σε όλη την ιστορική διαδρομή, το φυσικό οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει νοερά την ιστορική πορεία της, ξεκινώντας από τον 3ο π.χ. αιώνα και καταλήγοντας στην σύγχρονη Ελληνική ιστορία, περνώντας μέσα από την Ρωμαϊκή, τη Βυζαντινή Εποχή, την Τουρκοκρατία, την Επανάσταση του 1821, μέχρι την Εθνική αντίσταση 1941-1944.
Η Υπάτη κτίστηκε το 410 π.Χ και υπήρξε η πρωτεύουσα του λαού των Αινιάνων και κέντρο μαγείας, Τον 1ο μ.χ. αιώνα η περιοχή της Υπάτης θεωρείται η έδρα της Θεσσαλικής μαγγανείας. Υπήρχαν εκεί και δρούσαν οι Θεσσαλές γόησσες με ικανότητες υπερφυσικές. Πολλοί αναφέρουν ότι οι μάγισσες χρησιμοποιούσαν και τα ιαματικά λουτρά της Υπάτης για τις θαυματουργικές τους ιδιότητες. Η πηγή υπήρχε τότε γιατί σύμφωνα με τις απόψεις γεωλόγων – ερευνητών τα ύδατα ανάβλυσαν το 427 π.Χ. με το μεγάλο σεισμό της Βόρειας Εύβοιας που αναφέρουν πολλοί αρχαίοι συγγραφείς.
Οι Αινιάνες ήταν προϊστορικός λαός που κατέβηκαν πριν από την κάθοδο των Δωριέων στην Ελλάδα, από τη Θεσπρωτία και κατέλαβαν την Αρχαία Περραιβία. Δεν ευνόησε όμως η τύχη τους τη διαμονή στο νέο αυτό τόπο και αναγκάστηκαν να εγκατασταθούν στην επάνω κοιλάδα του Σπερχειού. Με τα χρόνια έλαβαν μέρος σε αρκετές εκστρατείες και σε μάχες με κορυφαία αυτή των Θερμοπυλών.
Κατά τη Βυζαντινή περίοδο (1271-1318 μ Χ) υπήρξε έδρα του Δουκάτου Νέων Πατρών, απ´ όπου μετά τη διάσπαση του Δεσποτάτου της Ηπείρου, κυβερνήθηκε η Κεντρική Στερεά Ελλάδα και η Θεσσαλία. Από το 1319 και μέχρι το 1393 μΧ υπήρξε η συμπρωτεύουσα, μαζί με την Αθήνα, του Καταλανικού Δουκάτου Αθηνών και Νέων Πατρών.
Στην περίοδο της τουρκοκρατίας ήταν έδρα καζά (επαρχίας) και μέχρι το 1833. Η Υπάτη και οι Υπαταίοι έλαβαν μέρος σε όλους τους εθνικούς αγώνες της πατρίδας μας και ιδιαίτερα κατά τη ναζιστική κατοχή πλήρωσε βαρύ τίμημα με την εκτέλεση 16 Υπαταίων στο Γοργοπόταμο και τα Καστέλλια και την ολοκληρωτική καταστροφή της στις 17 Ιουνίου 1944. Σε αναγνώριση των θυσιών χαρακτηρίστηκε ΜΑΡΤΥΡΙΚΗ ΠΟΛΗ με Προεδρικό Διάταγμα.
Στην Υπάτη, μπορεί κανείς να δει το Βυζαντινό Ναό της Αγίας Σοφίας με κατάλοιπα αρχαίων ναών, τον Ναό του Αγίου Νικολάου με βυζαντινά ψηφιδωτά στο προαύλιο και να επισκεφτεί τα ερείπια του αρχαίου και βυζαντινού κάστρου, που ήταν από τα ισχυρότερα της Κεντρικής Ελλάδας.
Από τον Ιανουάριο του 2007 λειτουργεί στην Υπάτη το Bυζαντινό Μουσείο Φθιώτιδας. Στο Μουσείο, που αναπτύσσεται σε δύο ορόφους, παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά ευρήματα, που προέρχονται από διάφορες περιοχές της Φθιώτιδας και χρονολογούνται στην παλαιοχριστιανική και βυζαντινή περίοδο (4ος-14ος αι.). Ανάμεσα στα εκθέματα του Βυζαντινού Μουσείου Φθιώτιδας σημαντική θέση καταλαμβάνουν τα νομίσματα, από τα οποία αντλούνται στοιχεία για τη νομισματική κυκλοφορία στη Φθιώτιδα κατά τους βυζαντινούς χρόνους.
Γραφικός είναι ο φημισμένος καταρράκτης της Υπάτης στην είσοδο της πόλης, που τα νερά του κινούσαν παλιότερα πέντε νερόμυλους. Από εδώ ο επισκέπτης μπορεί να ξεκινήσει την διαδρομή του στον Εθνικό Δρυμό Οίτης, ένα μνημείο της φύσης, στην κορυφή της οποίας, σύμφωνα με τη μυθολογία κάηκε ο Ηρακλής.
Πολύ κοντά, σε απόσταση 3,5 χλμ, τα ιαματικά Λουτρά Υπάτης, μέσα στην καταπράσινη πεδιάδα του Σπερχειού. Τα λουτρά είναι γνωστά από τον 4ο αιώνα π.Χ. και ήταν αφιερωμένα στην θεά του έρωτα και της ομορφιάς, Αφροδίτη. Η ύπαρξή τους αναφέρεται από πολλούς αρχαίους Έλληνες συγγραφείς. Οι ιαματική πηγή της Υπάτης δεν μοιάζει με καμιά άλλη στην Ελλάδα και είναι και από την σπανιότερη Ιαματική τύπου πηγή στον κόσμο. Τα νερά πηγάζουν από βάθος 18 μέτρων και έχουν περίπου 33ο θερμοκρασία. Ωφελούν και έχουν θεραπευτική επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό σε καρδιοπαθείς, υπερτασικούς, παθήσεις του νευρικού συστήματος, παθήσεις του κυκλοφορικού συστήματος και πάρα πολλά άλλα.

ΠΗΓΕΣ: www.okosmosgyromas.gr & konstantinosdavanelos.blogspot.com

ΠΗΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ
braininfo.wordpress.com

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ kaliterilamia.gr
Share on Google Plus

Σχετικά με Καλύτερη Λαμία

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου