Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΧΑΡΗ ΣΚΑΡΛΑΚΙΔΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ - ΜΑΥΣΩΛΕΙΟΥ ΣΤΙΣ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ


Το Μνημείον - Μαυσωλείον των Σπαρτιατών εν Θερμοπύλαις
Η θυσία των τριακοσίων Σπαρτιατών, των επτακοσίων Θεσπιέων και των υπολοίπων Ελλήνων, οι οποίοι άφησαν την τελευταία πνοή τους στην Μάχη των Θερμοπυλών στις 18 - 20 Αυγούστου (Σεπτεμβρίου σύμφωνα με τον ιστορικό N. G. Hammond) του 480 π.Χ., υπήρξε μία πράξη υψίστης αρετής, μία πράξη που προάγει τα ανώτερα ιδανικά και τις ηθικές αξίες του Ελληνισμού.

Στα πλαίσια της θυσίας αυτής των Ελλήνων, ο αρχιτέκτονας κ. Χάρης Σκαρλακίδης προτείνει την δημιουργία ενός πολιτισμικού κέντρου στις Θερμοπύλες με επίκεντρο ένα Μνημείο - Μαυσωλείο προς τιμήν των πεσόντων Ελλήνων.

Άποψις της εισόδου του προτεινόμενου Μνημείου
Ο τόπος ο οποίος προτείνεται για την ανέγερση του Μνημείου είναι η κορυφή του μικρού λόφου του Κολωνού, δηλαδή εκείνου του λόφου που, όπως μας πληροφορεί ο Ηρόδοτος και ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, έγινε η τελευταία μάχη μεταξύ Ελλήνων και Περσών. Τον λόφο αυτό, αν και έχει ύψος μόλις δέκα περίπου μέτρων, ο Απολλώνιος ο Τυανεύς τον απεκάλεσε "το υψηλότερον όρος της Ελλάδος", διότι εκεί ενώνονται τα γήινα με τα ουράνια.

Με την προδοσία των Ελλήνων από τον Τραχίνιο Εφιάλτη, τον ηρωϊκό θάνατο του 60χρονου Λεωνίδα και του μεγαλύτερου μέρους των Φυλάκων των Θερμοπυλών, οι εναπομείναντες Έλληνες συσπειρώθηκαν σε κυκλικό σχηματισμό στον μικρό λόφο του Κολωνού για την τελευταία μάχη. Στο κέντρο του σχηματισμού είχαν τον νεκρό του Λεωνίδα.

Ο μικρός γήλοφος του Κολωνού όπου οι Έλληνες έπεσαν ηρωϊκώς
Ο Διόδωρος διευκρινίζει ότι οι Πέρσες δεν αναμετρήθηκαν με τους περικυκλωμένους Έλληνες σε μάχη σώμα με σώμα, αλλά "φοβούμενοι την ανδρεία τους, τους κύκλωσαν από τα πλάγια και από τα πίσω και, ρίχνοντάς τους από παντού βέλη και ακόντια, τους θανάτωσαν όλους".

Η κεντρική ιδέα της ανεγέρσεως του μαυσωλείου αποτελεί στην ουσία μία αποτύπωση της τελευταίας σκηνής της Μάχης των Θερμοπυλών.

 Το λιτό και σεπτό Μνημείο των πεσόντων Ελλήνων επί του Κολωνού. "ΠΑΠΑΙ , ΜΑΡΔΟΝΙΕ, ΚΟΙΟΥΣ ΕΠ' ΑΝΔΡΑΣ ΗΓΑΓΕΣ ΜΑΧΗΣΟΜΕΝΟΥΣ ΗΜΕΑΣ, ΟΙ ΟΥ ΠΕΡΙ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΠΟΙΕΥΝΤΑΙ ΑΛΛΑ ΠΕΡΙ ΑΡΕΤΗΣ."

Στο εσωτερικό του έχουν τοποθετηθεί τα αγάλματα των περικυκλωμένων Σπαρτιατών, ενώ στο κέντρο βρίσκεται ο νεκρός Λεωνίδας "ΑΝΗΡ ΓΕΝΟΜΕΝΟΣ ΑΡΙΣΤΟΣ", όπως γράφει ο Ηρόδοτος στο έργο του «ΙΣΤΟΡΙΑΙ» Κεφ. VII (ΠΟΛΥΜΝΙΑ) στ. 224.4. Πλησίον του συμπλέγματος θα καίει άσβεστη εστία, η οποία κάποτε θα πρέπει να αναλάμψει προς τιμή των ηρωϊκών αυτών ψυχών.

Το εσωτερικό του προτεινόμενου Μνημείου, όπως διαφαίνεται από την είσοδό του
Εκ των ανωτέρω καθίσταται φανερό ότι το σχήμα του Μαυσωλείου δεν προέρχεται από την φαντασία του αρχιτέκτονα, αλλά από την ίδια την μάχη και τον περιβάλλον χώρο της.

Προοπτική άποψις του Μνημείου όπως ακριβώς διαφαίνεται από την μεριά του υπάρχοντος αγάλματος του Λεωνίδα
Ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του προτεινομένου Μνημείου είναι λιτός δωρικός, ομοιότροπος προς τα δύο περίτεχνα κυκλικά μνημεία του 4ου αι. π.Χ., της Θόλου της Επιδαύρου και της Θόλου των Δελφών. Το σχήμα της ελικοειδούς κλίμακος σταδιακής αναβάσεως, αλλά και του περιβάλλοντος χώρου είναι η σπείρα της Χρυσής Τομής Φ, της μοναδικής σπείρας στην δημιουργία που παραμένει ισομορφική, δηλαδή ίδια προς τον εαυτόν της, όσο και αν μεγαλώσει.

Η κάτοψις του Μνημείου και η ράμπα αναβάσεως που ενσωματώνει την φιλοσοφία της Χρυσής Τομής Φ
Πανοραμική άποψις του Μνημείου και του περιβάλλοντος χώρου
Μαρμάρινος ανδριάντας Σπαρτιάτη πολεμιστή με αττικό κράνος που βρέθηκε στην ακρόπολη της Σπάρτης. Ορισμένοι ερευνητές ταυτίζουν την μορφή με τον Λεωνίδα. Εικονίζεται να μάχεται προτείνοντας με το αριστερό χέρι την ασπίδα και υψώνοντας με το δεξί δόρυ ή ξίφος (Σπάρτη, Αρχαιολογικό Μουσείο)
Αιχμές περσικών βελών οι οποίες ευρέθησαν κατά εκατοντάδες στον λόφο του Κολωνού. Είχαν τρεις ακμές και κοίλωμα υποδοχής του ξύλινου στελέχους του βέλους (Αθήναι, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο)
Το σύγχρονο Μνημείο της μάχης των Θερμοπυλών απέναντι από τον χώρο του προτεινόμενου Μαυσωλείου
"Τιμή σ' εκείνους όπου στην ζωή των όρισαν και φυλάσσουν Θερμοπύλες"
Η επιβλητική θέα των υψωμάτων αριστερά των Θερμοπυλών μεταξύ Καλλίδρομου και Οίτης
Στον ίδιο τόπο προτείνεται επί πλέον η ανέγερση ενός δεύτερου ορθογωνικού Μνημείου για τους πεσόντες Θεσπιείς, η κατασκευή ενός αρχαίου ρυθμού θεάτρου για εκδηλώσεις και θεατρικές παραστάσεις, η κατασκευή ενός μουσειακού χώρου με τα αρχαιολογικά ευρήματα της μάχης, η δημιουργία ενός εκθεσιακού χώρου με οπτικοακουστικό ιστορικό υλικό σχετικό με την μάχη, και η δημιουργία ενός πρότυπου ενημερωτικού κέντρου με αντικείμενο την στρατηγική, τον οπλισμό και τις πολεμικές τεχνικές μάχης στην αρχαία Ελλάδα.

Το σύγχρονο Μνημείο των πεσόντων Θεσπιέων στις Θερμοπύλες εγκαινιάστηκε από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας τον Απρίλιο του 1997
Εκτός των 700 Θεσπειών, μαζί με τους Λακεδαιμόνιους παρέμειναν στις θέσεις των, και οι 400 Θηβαίων, οι οποίοι ήσαν δούλοι των Λακεδαιμόνιων. Και γι' αυτό τους ανάγκασαν να παραμείνουν μαζί τους, όταν οι υπόλοιποι Έλληνες αποφάσισαν να εγκαταλείψουν την θέση τους (Θερμοπύλες) για να κατέβουν και να περιμένουν τους Πέρσες.

Ο Στρατός μας, που παρατάχθηκε στις Θερμοπύλες, ήταν ο εξής:

300 ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΟΙ
700 ΘΕΣΠΙΟΙΣ
400 ΘΗΒΑΙΟΙ
500 ΤΕΓΕΑΤΕΣ ΚΑΙ 500 ΜΑΝΤΙΝΑΙΟΙ, από τον Ορχομενόν της Αρκαδίας
400 ΚΟΡΙΝΘΙΟΙ
200 ΦΛΕΙΟΥΝΤΙΟΙ
80 ΜΥΚΗΝΑΙΟΙ

οι Οπούντιοι Λοκροί, με την πανστρατιά τους (αγνώστου αριθμού)
1.000 ΦΩΚΕΙΣ.

Στην θάλασσα ήταν ασφαλισμένη, από τους Αιγινήτας και τους Αθηναίους. Οι οποίοι είχαν ταχθεί εις τον ναυτικόν στράτευμα.

ΠΗΓΗ: ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΣ (ΠΟΛΥΜΝΙΑ), εκδόσεις Παπύρου.

ΠΗΓΗ κειμένων και φωτογραφιών :

«ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ» της Εκδοτικής Αθηνών Τόμος Β' σελ. 321,
«ΕΛΛΑΔΑ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ» εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑ (ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ 1995) Τόμος 10 σελ. 195,
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΑΡΥΚΑΣ : «ΜΗΔΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ» στην σειρά «ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ» τ. 1,
ΤΑΣΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ : «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ : ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ» στο «ΕΛΛΗΝΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑ» (διμηνιαία έκδοσις του περιοδικού «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ») φ. 7 (Απριλίου - Μαου 2003) σελ. 51,
άρθρο του Χάρη Σκαρλακίδη (Αρχιτέκτων - Συγγραφέας) στο περιοδικό «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ» τ. 116 (Απρ. - Μάι. 2007) σελ. 8 και
Σύμπακτος Δίσκος : «TLG CD-ROM» (TLG Workplace 8.0 - 2/11/00).

ΠΗΓΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ
www.fourakis-kea.com

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ kaliterilamia.gr
Share on Google Plus

Σχετικά με Καλύτερη Λαμία

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου