Header Ads

''Μια Ρωγμή στην Ιστορία'': Οι Θερμοπύλες μπορούν να γίνουν παγκόσμιο τουριστικό μνημείο


Mία ρωγμή στην Iστορία
Ένα μνημείο του παρελθόντος στην κοινωνία του σήμερα.

Οι φοιτήτριες Βρούβα Αντιγόνη, Δεληγιάννη Ελένη-Όλγα, Θεοχάρη Δήμητρα, Μαυριγιαννάκη Αγγελική, Νανά Μαριάννα αναζητώντας «ένα μνημείο για ένα αξιομνημόνευτο γεγονός»  (όπως ήταν και το θέμα του διεθνή φοιτητικού διαγωνισμού στον οποίο συμμετείχαν) επέλεξαν το  μνημείο της ιστορικής μάχης των Θερμοπυλών.


Σε ένα πλαίσιο προβληματισμού για την μνήμη και το τοπίο, προσέγγισαν αυτό το μνημείο και προσπάθησαν να αναχαράξουν πάνω στο γεωλογικό υπόβαθρο της μάχης τη βιωματική υπόσταση του χώρου, καλώντας τον περιπατητή να γυρίσει πίσω στην ιστορία και να την προσεγγίσει από την αρχή.

Η συμμετοχή τους αυτή με τίτλο " Mία ρωγμή στην Iστορία " διακρίθηκε στις 19 καλύτερες λύσεις (σε σύνολο 92 προτάσεων), καταλαμβάνοντας τη 10η θέση και είναι η μοναδική ελληνική πρόταση που πέρασε στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Στo video που ακολουθεί η Δεληγιάνννη Ελένη εκπρόσωπος της ομάδας μιλά σχετικά με την μελέτη που θα δώσει πνοή στην περιοχή των Θερμοπυλών. Ο παρουσιαστής είναι ο Γιώργος Μονάντερος.



Το video είναι δημιουργία του κινηματογραφιστή Βασίλη Κανταράκη
vkfilms.gr

Αγγελική Μαυριγιαννάκη
Η Αγγελική Μαυριγιαννάκη ολοκληρώνοντας τις αρχιτεκτονικές σπουδές της θέλησε να εντρυφήσει σε ζητήματα βιωσιμότητας, οικολογίας και εξοικονόμησης ενέργειας στα κτήρια. Λαμβάνοντας υποτροφία από το ίδρυμα Μποδοσάκη, πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές με αντικείμενο τον Περιβαλλοντικό Σχεδιασμό Κτηρίων. Σήμερα επιχειρεί ένα βιώσιμο και συγχρόνως προσιτό σχεδιασμό, εναρμονισμένο με τη φύση, λαμβάνοντας υπ’οψιν θέματα κλιματολογικών συνθηκών, παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και εντοπιότητας υλικών.
www.polytroponarchitects.gr

Ελένη Όλγα Δεληγιάννη
Η Ελένη Δεληγιάννη δίνει ιδιαίτερη σημασία στο σχεδιασμό του χώρου και στη λεπτομέρεια της κατασκευής, ενώ ήδη από τις προπτυχιακές της σπουδές έχει εμβαθύνει σε θέματα που αφορούν στην ιστορία της αρχιτεκτονικής και τις ιστορικές κατασκευές. Έχει συνεργαστεί με αρχιτεκτονικά γραφεία και έχει συμμετάσχει σε αποτυπώσεις και μελέτες αποκατάστασης ιστορικών κτηρίων και μνημείων. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο αντικείμενο των αποκαταστάσεων ιστορικών κτηρίων και συνόλων έχοντας λάβει υποτροφία από το ΙΚΥ. Έκτοτε δραστηριοποιείται στον τομέα αυτό, και σε συνεργασία με διάφορους φορείς και εφορείες αρχαιοτήτων, συμμετέχει σε μελέτες μνημείων διαφορετικών χρονικών περιόδων. Έχει την ικανότητα να χειρίζεται με ιδιαίτερη ευαισθησία τόσο τις νέες κατασκευές, όσο και τις επαναχρήσεις παλαιότερων κτισμάτων.
www.polytroponarchitects.gr

Αντιγόνη Βρούβα
Η Αντιγόνη Βρούβα, ολοκληρώνοντας τις σπουδές της στην αρχιτεκτονική αναζήτησε τον πρωτοποριακό σχεδιασμό των κτιρίων και την εύρεση καινοτόμων και ευρηματικών λύσεων στην κατασκευή που επιφέρουν μια μοναδική εμπειρία στον χρήστη τους. Μελέτησε τη δυναμικότητα των κτιρίων ως προς την εικόνα και τα μηνύματα που προβάλλουν. Συνδυάζοντας τις σπουδές στην Αρχιτεκτονική, το Μάρκετινγκ και την Οργάνωση Επιχειρήσεων, διαθέτει έναν ιδιαίτερο τρόπο να αντιλαμβάνεται τις ανάγκες μιας κατασκευής από αισθητική και λειτουργική άποψη και να προτείνει εξατομικευμένες λύσεις ανάλογα με τις επιθυμίες του κάθε πελάτη.
www.polytroponarchitects.gr

Μαριάννα Νανά
Η Μαριάννα Νανά σπούδασε Αρχιτεκτονική και στη συνέχεια επικεντρώθηκε στην ενασχόληση με την αρχιτεκτονική των υπαίθριων χώρων μέσω μεταπτυχιακών σπουδών στην Αρχιτεκτονική Τοπίου λαμβάνοντας υποτροφία από το ΙΚΥ. Μέσα από την ενασχόληση με το αντικείμενο, ιδιαίτερα σημαντικό στη σύνθεση και τη λειτουργία των υπαίθριων χώρων θεωρεί το νερό στις διάφορες μορφές του, τόσο για την αισθητική του αξία όσο και για τις βιοκλιματικές του ιδιότητες. Σήμερα είναι υποψήφια διδάκτορας στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ με θέμα «Ταμιευτήρες Νερού και Μεταμορφώσεις Τοπίου. Συμβολή στην Έρευνα Αρχιτεκτονικής Τοπίου»
Με σεβασμό στη φύση και τις δυνάμεις που την αποτελούν, σχεδιάζει σε όλες τις κλίμακες, από μικρούς οικιακούς κήπους, δημόσιους αστικούς χώρους ως και εκτενή πάρκα.
www.polytroponarchitects.gr

Δήμητρα Θεοχάρη

Η Δήμητρα Θεοχάρη ζει και εργάζεται στο Ueberlingen της Νότιας Γερμανίας, σαν αρχιτέκτων μηχανικός και αρχιτέκτων τοπίου στο διάσημο γραφείο αρχιτεκτονικής τοπίου και αστικής υδρολογίας Atelier Dreiseitl (Ramboll New Markets).

Αποφοιτήσασα δεύτερη μεταξύ των αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ για το έτος 2010, η Δήμητρα συνέχισε της σπουδές της στην Αμερική, ως υπότροφος Fulbright, αποκομίζοντας ένα Master of Landscape Architecture από το The University of Texas at Austin, ενώ ταυτόχρονα αποφοίτησε και από το Sustainable Design Portfolio Program που προσφέρει το πανεπιστήμιο του Ώστιν και αποτελεί μοναδικό του είδους του στην Αμερική. Στο ενεργητικό της έχει ακαδημαϊκές βραβεύσεις, υποτροφίες, βραβεία σε διαγωνισμούς και δημοσιεύσεις του συνθετικού της έργου συμπεριλαμβανομένου της Texas Association of Landscape Architects (ASLA) και το τρία ετήσια βραβεία του περιοδικού Faith&Form για τις χρονιές 2013, 2015 και 2016. Τρία από τα έργα της έχουν παρουσιαστεί στην μετακινούμενη έκθεση American Institute of Architects (ΑΙΑ) και στην ετήσια διάσκεψη του ΑΙΑ για τα έτη 2013, 2015 και 2016.

Η Δήμητρα έχει έργαστει για δύο χρόνια στην εταιρεία Turenscape στο Πεκίνο, δουλεύοντας μεταξύ άλλων με την ομάδα Turenscape+Lake|Flato για τον Waller Creek Competition, στον οποίο είχε συντονιστικό, διαμεσολαβητικό και ηγετικό ρόλο σε ότι αφορά τα παραδοτέα σχέδια αυτού του πολύ μεγάλου διαγωνισμού (πληροφορίες: wallercreek.org). Αργότερα, στα πλαίσια της έρευνας για την αστική γεωργία Food Urbanism εργάστηκε στην εταιρεία VWA σχεδιάζοντας το διαγωνισμό για το Agro-Park Bernex (ένα πάρκο 9 εκταρίων και με αναμενόμενο κατασκευαστικό κόστος 7 εκατ. CHF). Στο Atelier Dreiseitl έχει εργαστεί στο πολεοδομικό σχέδιο ανοιχτών χώρων της διάσημης πόλης Masdar (Άμπου Ντάμπι, Ηνωμένα Εμιράτα), στο νέο ζωολογικό κήπο της Σιγκαπούρης και σε διάφορα έργα ποικίλης κλίμακας στη Δανία, Κίνα, Ινδονησία, Μπαχρέιν, Σιγκαπούρη, Τουρκία, Σκωτία, Ινδία, Βοστόνη και το Σαν Φρανσίσκο.

Ταυτόχρονα, η Δήμητρα παραμένει ένα ανήσυχο πνεύμα που ταξιδεύει με κάθε ευκαιρία ανά τον κόσμο συλλέγοντας εμπειρίες από διαφορετικές κουλτούρες και ιδιοσυγκρασίες ανθρώπων με στόχο το φαινομενολογικό σχεδιασμό χώρου που εξυπηρετεί πολύ περισσότερες λειτουργίες από μόνη την αισθητική του σχεδιαστή, μιας και πιστεύει πως η ομορφιά της ζωής βρίσκεται στην ανθρώπινη κοινωνικοποίηση μέσα στην πόλη, όταν η φύση αποτελεί κομμάτι της.
www.linkedin.com/in/dimitra-theochari-b8a6ba29/el


Τι λένε όμως οι ίδιες οι συμμετέχουσες για την πρότασή τους;




Η προσέγγιση της μνήμης (Making manifest the memory)
480 πχ. Η περσική αυτοκρατορία πιο δυνατή από ποτέ απαιτεί να κυριαρχήσει τις Πόλεις-Κράτη της Ελλάδας. Οι Έλληνες αγωνίζονται για να διατηρήσουν το δικαίωμα τους στην Ελευθερία και τη Δημοκρατία.  Λόγω της πολύ μεγάλης υπεροχής των Περσών, οι Έλληνες αποφασίζουν να τους αντιμετωπίσουν στις Θερμοπύλες μιας και αυτό το σημείο της Ελλαδικής μορφολογίας αποτελούσε το πιο στρατηγικό σημείο της πορείας καθόδου των Περσών. Στις Θερμοπύλες λοιπόν, οι Έλληνες με αρχηγό το Λεωνίδα, κατάφεραν να ανακόψουν τους Πέρσες μέχρι που ο Εφιάλτης τους πρότεινε μία εναλλακτική οδό μέσα από τα βουνά. Τότε, οι Σπαρτιάτες, γνωρίζοντας ότι έχουν περικυκλωθεί, υποχρέωσαν όλες τις φυλές των Ελλήνων να αποχωρίσουν και να προετοιμαστούν για την επόμενη μάχη, ενώ οι ίδιοι, 300 στον αριθμό, μένοντας πιστοί στο Νόμο παραμένουν να αντιμετωπίσουν τους Πέρσες μαζί με 700 Φωκείς οι οποίοι αρνούνται να τους αφήσουν μόνους. Η τελευταία σκηνή της μάχης παίζεται στο λόφο του Κολωνού στον οποίο τους εξώθησαν οι Πέρσες φοβούμενοι να τους πλησιάσουν και τους εξολόθρευσαν με τόξα και δόρατα. Σήμερα, αυτό το ιστορικό γεγονός που σημάδεψε την ελληνική ιστορία αποκρύπτεται από την συνεχώς μεταλλάξιμη γεωλογία της περιοχής και δεν διαθέτει ένα μνημείο αντάξιο της σημασίας του.


Πανοραμική Φωτογραφία του Βουνού, της Μαριάννας Νανά
Φωτογραφία του Αγάλματος του Λεωνίδα, της Μαριάννας Νανά
Γενική Κάτοψη

Με αυτές τις σκέψεις προσεγγίσαμε την ιστορία και την μνήμη του τόπου και αποφασίσουμε να χαράξουμε μία τομή ακριβώς στην ιστορική τοποθεσία της μάχης πάνω στο ίχνος που βρισκόταν τότε η ακτογραμμή. Επιχειρήσαμε λοιπόν να συνδυάσουμε μία πτυχωτή δυναμική διάταξη 300 πλακών στην ανωδομή υπολογισμένη αλγοριθμικά συνδυασμένη με ένα υγρό φίδι πάνω στη γη που θα συμβολίζει το θαλασσινό όριο, δημιουργώντας μία σειρά από διαδοχικά κάδρα και έναν έντονα βιωματικό χώρο. Βασική αρχή σχεδιασμού αποτελεί το γεγονός ότι δεν παρεμβαίνουμε καθόλου στο ανάγλυφο της ιστορικής περιοχής και δημιουργούμε στο νέο γεωλογικό κομμάτι ένα παράθυρο στην ιστορία.


Τα διαφορετικά επίπεδα σχεδιασμού της παρέμβασης μας
Για την επίτευξη της βιωσιμότητας του εγχειρήματος επιλέγουμε να διευρύνουμε τις επιλογές των επισκεπτών δίνοντας τους τις ακόλουθες δυνατότητες οι οποίες απευθύνονται στις διαφορετικές κατηγορίες χρηστών ανάλογα το βάθος της εμβάθυνσης της ιστορίας που θα επιλέξει κάθε επισκέπτης να εισέλθει:
Το πρώτο επίπεδο ανάγνωσης του τόπου και της ιστορίας είναι τα 400 μ της Ρωγμής στην Ιστορία που προσφέρει η κατασκευή μας η οποία πέραν των προαναφερθέντων στεγάζει όλους τους υπόλοιπους χώρους που σχετίζονται με τον εκθεσιακό χώρο.
Το δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης είναι η διάταξη πλακών σε όλο το μήκος της τότε ακτογραμμής πλάι στο οποίο έλαβαν χώρα οι μάχες, δηλαδή τα 4,5 χμ από το ένα στρατόπεδο μέχρι το άλλο.
Το τρίτο επίπεδο ανάγνωσης είναι για τους περιπατητές της φύσης στους οποίους δίνεται η δυνατότητα να περπατήσουν στα ίχνη των βημάτων του Εφιάλτη. Με άλλα λόγια να ακολουθήσουν το μονοπάτι των 17 χμ γύρω από το βουνό ξεκινώντας από το περσικό στρατόπεδο και καταλήγοντας στον λόφο του Κολωνού.


Η είσοδος στο μνημείο
Μαζί με τις προαναφερθείσες διαδρομές το ίδιο μας το μνημείο είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει τις διαφορετικές βιωματικές εμπειρίες όλων των συντελεστών τις ιστορίας. Έτσι, έχουμε 2 σχεδιασμένες υπαίθριες διαδρομές μέσα στο χώρο. Η πρώτη είναι δισήμαντη καθώς συμβολίζει από τη μία την πορεία των Ελλήνων με εντεταμένη προοπτική και από την άλλη την πορεία των Περσών με την ανάποδη προοπτική. Η δεύτερη είναι μία διαδρομή η οποία ίπταται της προηγούμενης καθώς είναι η διαδρομή του Εφιάλτη, η οποία συμβολίζει τη ματαιότητα του να είναι προδιαγεγραμμένη προδοτικά η έκβαση μίας μάχης. Σκοπός είναι να μεταθέσουμε στον επισκέπτη το ερώτημα: Which side are you on? και να του δώσουμε διαφορετικές χωρικές εμπειρίες ανάλογα τη φορά που θα επιλέξει. Τέλος ακριβώς απέναντι από το λόφο του Κολωνού τοποθετείται το μουσείο για να μπορεί ο επισκέπτης να κάνει μία στάση, να επισκεφθεί το χώρο, να αποδώσει φόρο τιμής στους πεσόντες.


Το πέρασμα του Εφιάλτη
Η είσοδος στο μουσείο
Το εσωτερικό του μουσείου
Πολύ σημαντικό είναι και το κομμάτι της μελέτης μας που έχει να κάνει με τη θέαση του μνημείου από τον αυτοκινητόδρομο, την πλαστικότητα που παρουσιάζει λόγω σκιασμού καθόλη τη διάρκεια της ημέρας και το φωτισμό της ρωγμής στο τοπίο κατά τη διάρκεια της νύχτας.


Εσωτερική όψη περιπατητή
Καταλήγοντας, λοιπόν, η αρχική μας πρόθεση ήταν να δημιουργήσουμε ένα μνημείο του παρελθόντος στην κοινωνία του σήμερα απαντώντας στα θέματα που τίθενται από ένα τέτοιο εγχείρημα. Πάνω από όλα, όμως, το μνημείο μας αποτελεί μία αφορμή για προβληματισμό, επιστροφή στην μελέτη της ιστορίας και διατήρηση της συλλογικής ιστορικής μνήμης των Ελλήνων  για ιστορικά γεγονότα που φανερώνουν τη διαμόρφωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας.


Νυχτερινή όψη
Η φοιτητική ομάδα:

Βρούβα Αντιγόνη, Δεληγιάννη Ελένη-Όλγα, Θεοχάρη Δήμητρα, Μαυριγιαννάκη Αγγελική, Νανά Μαριάννα

10η θέση (02 Star). 8ο Διεθνή Φοιτητικό Διαγωνισμό του CAA (Commonwealth Association of Architects) "A monument to a memorable event"

http://www.comarchitect.org/jury-report.htm


www.greekarchitects.gr

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ kaliterilamia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.