ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ

ΑΛΚΗΣ Ξ. ΞΑΝΘΑΚΗΣ |  Η οικογένεια Στουρνάρα είναι ίσως η μόνη στην Ελλάδα που δίκαια της ανήκει ο τίτλος της «δυναστείας», μιας δυναστείας καλλιτεχνών φωτογράφων που ξεκίνησαν πριν από έναν αιώνα περίπου και μέχρι σήμερα συνεχίζουν τη φωτογραφική παράδοση της οικογένειάς τους. Γενάρχης της φωτογραφικής δυναστείας υπήρξε ο Στέφανος Στουρνάρας. Γεννήθηκε το 1867 στη Ζαγορά του Πηλίου και σε πολύ μικρή ηλικία βρέθηκε για σύντομο διάστημα στη Σμύρνη. Φύση ανήσυχη και ευαίσθητη, ήρθε λίγο αργότερα στην Αθήνα για να σπουδάσει ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών. Δάσκαλό του είχε τον Νικηφόρο Λύτρα, που πολλά πρόσφερε στον ταλαντούχο μαθητή του. Το 1889 αποφοίτησε από το Πολυτεχνείο και εγκαταστάθηκε στον Βόλο, όπου και ασχολήθηκε με την αγιογραφία.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ. ΜΕ ΤΟ ΑΜΑΞΙ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ. ΜΙΑ ΣΠΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ, ΠΕΡ. 1890.
Δεν είναι λίγες οι εκκλησίες της περιοχής τις αγιογραφίες των οποίων έχει φιλοτεχνήσει ο Στέφανος Στουρνάρας. «Συνδυάσας την ζωγραφικήν με την φωτογραφικήν τέχνην, ήνοιξε καλλιτεχνικόν φωτογραφείον, πλουτίσας αυτό διά τελειοτάτων μηχανημάτων. Εκ του εργοστασίου του τούτου εξέρχονται έργα αντάξια τής ιδιοφυΐας και τέχνης του Στουρνάρα.». Είναι πραγματικά παραγωγικό και ταυτόχρονα δημιουργικό το πρώιμο φωτογραφικό έργο του Στουρνάρα. Η καταγραφή του είναι πολύπλευρη και καλύπτει όλους τους τομείς της φωτογραφίας, συμπεριλαμβανομένων και των κοινωνικών γεγονότων της πόλης του, φαινόμενο ιδιαίτερα σπάνιο στην πρώιμη ελληνική φωτογραφία, με εξαίρεση τον Περικλή Διαμαντόπουλο στα Χανιά και τον Σίμο Χουτζαίο στη Μυτιλήνη, την ίδια περίπου περίοδο.
ΑΔΕΛΦΟΙ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΤΡΑΒΗΧΤΗΚΕ ΣΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΥΡΩ ΣΤΑ 1913.
Οι πολλές δραστηριότητές του και η μεγάλη πελατεία που απέκτησε σε σύντομο διάστημα το φωτογραφείο του ήταν οι λόγοι που τον οδήγησαν να πάρει συνεταίρο τον αδελφό του Παναγιώτη, αμέσως μετά τον πόλεμο. Στα χρόνια 1895-1900 οι δύο αδελφοί ασχολήθηκαν με την έκδοση της πρώτης σειράς μαυρόασπρων καρτ-ποστάλ από την περιοχή της Θεσσαλίας, ενώ την πρώτη πενταετία του 20ού αιώνα άρχισαν να εκδίδουν χρωμολιθόγραφες καρτ-ποστάλ, οι οποίες ήταν και οι πρώτες που κυκλοφόρησαν στην περιοχή. Στις αρχές του 20ού αιώνα είχαν ήδη αποκτήσει τον τίτλο του «Φωτογράφου της Αυλής της A.Β.Υ. του Διαδόχου». Το 1900 συμμετείχαν στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού. Στην έκθεση αυτή είχε λάβει μέρος και ο Αντώνης Ραφανίδης, που ήταν ο άλλος σημαντικός φωτογράφος του Βόλου. Το 1907 έλαβαν μέρος στην Παγκόσμια Ναυτική Έκθεση του Μπορντώ, όπου τιμήθηκαν με αργυρό βραβείο και τιμητικό δίπλωμα για τις πενήντα φωτογραφίες που εξέθεσαν. Μετά το 1908 ο Σ. Σουρνάρας εργαζόταν πια μόνος του στον Βόλο. Ο Παναγιώτης είχε αποφασίσει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του στη Μακεδονία. Πήρε τότε μαζί του και τον νεαρό αδελφό τους Περικλή Στουρνάρα και εγκαταστάθηκε στις Καρυές ως λαϊκός, όπου δούλεψε συνεταιρικά με τον γνωστό ιερομόναχο-φωτογράφο Στέφανο. Μετά τους νικηφόρους πολέμους του 1912-1913 ο Στουρνάρας συμπλήρωσε τη συλλογή των καρτ-ποστάλ με σειρές από την Ήπειρο, τη Μακεδονία, το Άγιο Όρος και τη Θράκη. Έτσι το ήδη μεγάλο αρχείο του εμπλουτίστηκε με θέματα εκτός Θεσσαλίας. Στον πόλεμο της Μικράς Ασίας εξέδωσε αντίστοιχες καρτ-ποστάλ από τις πόλεις που καταλάμβανε ο ελληνικός στρατός. Δεν τράβηξε όμως ο ίδιος τις πρωτότυπες φωτογραφίες. Παράλληλα ασχολήθηκε με το εμπόριο φωτογραφικών ειδών και μηχανημάτων και για μεγάλο διάστημα ήταν ο αποκλειστικός προμηθευτής όλων των φωτογράφων της Θεσσαλίας. Μία ακόμα δραστηριότητά του, που συνεχίστηκε και από τους απογόνους του, προσαρμοσμένη στις σύγχρονες μεθόδους, ήταν η προεργασία για την έκδοση εντύπων. Η χάραξη εικόνων και σχεδίων πάνω σε ξύλο (ξυλοτυπία) ήταν μια επίπονη εργασία που αποτελούσε τον μόνο τρόπο (μαζί με τη χαλκογραφία) για την εικονογράφηση των βιβλίων της πρώιμης εποχής, πριν από τη συστηματική χρήση της φωτοτσιγκογραφίας. Ο Στέφανος Στουρνάρας πέθανε το 1928. Το επάγγελμά του όμως συνέχισαν με επιτυχία τα παιδιά του, τα εγγόνια του και τα δισέγγονά του.

( ΑΛΚΗΣ Ξ. ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ 1839-1970 ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΥΡΟΣ ΑΘΗΝΑ 2008 )


from ανεμουριον https://ift.tt/2qW1wu7
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη