Του Τάκη Κατσουλίδη
Η εμφάνιση του βιβλίου είναι συνδεδεμένη με τις γραφικές ύλες, πήρε δε τέτοια θέση στη διατύπωση της σκέψης και στη διατήρηση και διάδοση των ανθρώπινων γνώσεων που δικαιολογημένα του αφιερώθηκε ως τώρα ένας μεγάλος αριθμός ειδικών μελετών.
Το βιβλίο είναι συγχρόνως τεχνικό και εμπορικό προϊόν αλλά και αντικείμενο τέχνης. Ως τεχνικό προϊόν το βιβλίο συμμετέχει στην εξέλιξη της τεχνικής και συνεξετάζεται με την ύλη στην οποία γράφεται. Ως εμπορικό προϊόν ανοίγει οικονομικές και κοινωνικές προοπτικές. Ως έργο τέχνης ή συλλεκτικό αντικείμενο μπορεί να αξιολογηθεί από την εμφάνιση, την εικονογράφηση και τη βιβλιοδεσία.
Οι πληροφορίες οι σχετικές με το βιβλίο στην αρχαία Ελλάδα είναι ελάχιστες και αποσπασματικές. Η ελληνική λέξη «βίβλος», λατινική «liber», προέρχεται από το φλοιό του δένδρου, που υπήρξε η πρώτη γραφική ύλη. Με τον πάπυρο έχουμε τα πρώτα βιβλία στη μορφή του ρολού· γι’ αυτό ονομάζεται και «ειλητάριο» ή «τυλιγάδι».
Διακόσμηση βιβλίων
Το βιβλίο παίρνει τη μορφή που έχει σήμερα με τη χρήση της περγαμηνής, τον 3ο μ.Χ. αιώνα. Αυτή την εποχή τα βιβλία είναι χειρόγραφα και, κατά κανόνα, υψηλής αισθητικής τέχνης (8ος − 12ος αιώνας) με μικρογραφίες των χειρογράφων σε χρυσά φόντα με θρησκευτικά θέματα. Εκτός από την εικονογράφηση των χειρογράφων έχουμε και τη διακόσμηση με αρχικά γράμματα και λετρίνες. Το αρχικό γράμμα έχει διπλή σημασία: διακοσμεί το κείμενο αλλά εκφράζει επίσης και την ιερή έννοια της λέξης. Αργότερα, με την εφεύρεση της τυπογραφίας όλη αυτή η διακοσμητική διάθεση περιορίζεται στο αρχικό γράμμα ή πρωτόγραμμα που μπαίνει στην αρχή των κεφαλαίων.
Η «τεχνική γραφή», όπως ονομάστηκε στην αρχή η τυπογραφία, έχει τις ρίζες της στην ξυλογραφία, που ήδη ανθούσε τον 14ο αιώνα στην Ευρώπη. Μια ξύλινη πλάκα με χαραγμένα σχέδια και γράμματα, κατάλληλα μελανωμένη, μπαίνοντας στο πιεστήριο μπορεί να τυπώσει πολλά αντίτυπα.
Άσμα Ασμάτων
Στην Ελλάδα η παράδοση αυτών των βιβλίων ξεκινάει με τον Γιάννη Κεφαλληνό και συνεχίζεται από τους μαθητές του.
![]() |
| Ο Α. Τάσσος και ο τυπογράφος Σταύρος Βλάχος ελέγχουν τυπώματα του βιβλίου «Αριστοφάνη, Λυσιστράτη» στο λίθο γραφείο της Ασπιώτη − ΕΛΚΑ το 1978 (φωτ.: Σπόρου Καραχρήστου). |
«Ένας από τους πιο άξιους μαθητές του Κεφαλληνού είναι ο χαράκτης Τάσσος που από τα χρόνια της Κατοχής μας παρουσιάζει κάθε τόσο, δίπλα στην κυρίως καλλιτεχνική του εργασία, ολοένα και μεστότερα δείγματα της τυπογραφικής του. Στη δική του πρωτοβουλία και στη δική του τέχνη χρωστάμε τώρα την έκδοση της μετάφρασης του Ασματος Ασμάτων από το Γιώργο Σεφέρη, μια έκδοση που δουλεύτηκε δύο ολόκληρα χρόνια, που μπορεί να θεωρηθεί ως ένα από τα ωραιότερα ελληνικά βιβλία και που σίγουρα είναι το πιο όμορφο βιβλίο του Τάσσου», γράφει ο Γ. Π. Σαββίδης στο περ. Ο Ταχυδρόμος τον Οκτώβριο του 1965.
Στις επτά ασπρόμαυρες ξυλογραφίες, με τις οποίες εικονογραφεί το Άσμα Ασμάτων, ο καλλιτέχνης μοιάζει να χαϊδεύει το ξύλο, και το καλέμι του να χαράζει με άνεση τις επαναλαμβανόμενες καμπύλες, αποδίδοντας τη γυναικεία θηλυκότητα, τον ερωτισμό και τη χαλάρωση.
Όμως το πρώτο βιβλίο που τυπώνει ο Τάσσος είναι το Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη, έκδοση του ίδιου το 1953, με πρόλογο και μετάφραση των κειμένων από τον Νίκο Σβορώνο και με δεκαέξι ασπρόμαυρες ξυλογραφίες σε όρθιο ξύλο.
The Anabasis of Xenophon
Εκείνο το βιβλίο του Τάσσου που, κατά τη γνώμη μου, αγγίζει τα όρια της ιδανικής τυπογραφίας από την άποψη τόσο της εικονογράφησης όσο και της επιλογής των τυπογραφικών στοιχείων, του καθορισμού των λευκών περιθωρίων και των τίτλων είναι το The Anabasis of Xenophon (Η Ξενοφώντος Ανάβασις), έκδοση του Limited Editions Club (Νέα Υόρκη 1969).
Εδώ οι έγχρωμες ξυλογραφίες τυπώνονται κατευθείαν στο χαρτί από το επίπεδο πιεστήριο Heidelberg, με έξι ή επτά χρώματα, χαραγμένες σε όρθιο ξύλο. Το τιράζ είναι 1.500 αντίτυπα − αρκετά μεγάλο για να τυπωθεί με πλάγιο ξύλο, που είναι πολύ πιο μαλακό. Οι συνθέσεις του σ’ αυτό το βιβλίο, όπως και στο Thucydides The Peloponnesian War, έκδοση του 1974, από τον ίδιο εκδοτικό οίκο, κρατούν μια ελληνικότητα που βγαίνει από τα μελανόμορφα αγγεία αλλά δοσμένη ελεύθερα, μέσα από τη χαρακτηριστική δουλειά του Τάσσου. Οι εικόνες σέβονται την επιπεδότητα και την αισθητική του βιβλίου και μας χαρίζουν αυστηρές και ευχάριστες σελίδες.
Λυσιστράτη − Επιτάφιος
Στο ίδιο κλίμα κινείται και η Λυσιστράτη του Αριστοφάνη, έκδοση Α. Τάσσου το 1978, σε μετάφραση Κώστα Βάρναλη. Είκοσι τέσσερις έγχρωμες ξυλογραφίες εικονογραφούν το βιβλίο, που τυπώθηκε σε 1.500 αντίτυπα αριθμημένα. Η εκτύπωση και η βιβλιοδεσία έγιναν από την «Ασπιώτη − ΕΛΚΑ» και κράτησαν δύο ολόκληρα χρόνια.
Το τελευταίο βιβλίο του Τάσσου είναι ο Επιτάφιος του Γιάννη Ρίτσου, έκδοση «Κέδρος» το 1979. Έξι ασπρόμαυρες ξυλογραφίες σε πλάγιο ξύλο κοσμούν το κείμενο. Εδώ η εικονογράφηση θυμίζει την αισθητική των μεγάλων ξυλογραφιών με το γνωστό ύφος και τις αδρές χαράξεις που χαρακτηρίζει την εργασία του Τάσσου την τελευταία εικοσαετία του έργου του (1965 − 1985).
from ανεμουριον https://ift.tt/2KcheYq
via IFTTT





