Έφυγε από τη ζωή ο εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ελληνικής τέχνης ο Κωνσταντίνος Ξενάκης (Constantin Xenakis) έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών. Ποιητής και εικαστικός καλλιτέχνης  γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου το 1931, ενώ αργότερα εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Θεωρείται σημαντικός εκπρόσωπος της μεταμοντέρνας τέχνης, και τα έργα του είναι γνωστά για τη σημειολογία τους και το συνδυασμό κωδικών, γραμμάτων διαφόρων αλφαβήτων, και διαφόρων αντικειμένων, κατά την προσωπική τεχνοτροπία του καλλιτέχνη.

Εντολές ΗΗΒ

Στο Παρίσι εγκαταστάθηκε το 1952 όπου σπούδασε διακόσμηση εσωτερικών χώρων και αρχιτεκτονική στην École Supérieure des Arts Modernes και στην Académie de la Grande Chaumière. Τη δεκαετία του 1970 υπήρξε καθηγητής των καλών τεχνών στο Παρίσι και το Βερολίνο, ενώ μετέπειτα πραγματοποίησε πολλές εκθέσεις διεθνώς.
Από το 1980 και έπειτα αρχίζει να χρησιμοποιεί όλο και περισσότερα σημεία και σύμβολα επηρεασμένος από τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά, ελληνικό και φοινικικό αλφάβητο, αλλά και ιαπωνικούς χαρακτήρες, υποβαλλόμενα από χρωματικές ποικιλίες.
Έχει ασκήσει κριτική στο φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης και των επιπτώσεων της, καθώς και εκφράσει προβληματισμούς για την υπερπληθώρα των διαθέσιμων πληροφοριών στον σύγχρονο κόσμο, ενώ μέσω του έργου του επιδιώκει την παρουσίαση μιας οικουμενικής εκφραστικής δημιουργίας αναζητώντας την καλλιτεχνική υπέρβαση.

Από την έκθεση No Way Out (2014)

Αναφερόμενος στο έργο του, με αφορμή την έκθεση του «No Way Out» (2014) ο Κωνσταντίνος Ξενάκης σημείωνε: «Το έργο μου πηγάζει μέσα από τον κοινωνικό και πολιτικό χώρο και φυσικά σ’ ένα διεθνές επίπεδο. Αναφέρομαι στο αδιέξοδο, την παράνοια του αιώνα μας, στο αδιέξοδο του διαλόγου, στην υπερπληθώρα των πληροφοριών και στο μονόλογο των ειδήσεων καθώς και στην ύπαρξη του διαδικτύου με τα θετικά και τα αρνητικά του στοιχεία. Πολλές φορές διερωτώμαι αν υπάρχει διάλογος ή μονόλογος.
Στη διάρκεια της δεκαετίας του 60 διαπίστωσα πως ο κατακερματισμός των πειραματισμών μας και η διασπορά της γνώσης σε πολλαπλές αυτόνομες κατευθύνσεις ανέπτυσσε ανάλογα πολλαπλές μεμονωμένες γλώσσες ή ιδιώματα, που μας οδηγούσαν προς μια επικοινωνιακή σύγχυση και κρίση.

2016. Από την έκθεση στο Ζιτζιρλί τζαμί, στα Σέρρας, όπου ο Κωνσταντίνος Ξενάκη ανακοίνωσε την απόφαση του να δωρήσει 171 έργa του στην πόλη.

Αυτή η υπερπαραγωγή ιδιωμάτων και μηνυμάτων, αυτό το επικοινωνιακό μποτιλιάρισμα, όπου η πληθώρα εκμηδενίζει τη σημασία των λέξεων και των σημείων, με ώθησαν να καταγράψω και να περιγράψω αυτό το χάος με τον τρόπο ενός «γραφέα» των νεότερων χρόνων ή ενός σημειολόγου της εποχής μου, που θα’ριχνε στη θάλασσα μια μπουκάλα με τις γραφές και τα μηνύματα του.
Το ενδιαφέρον μου γύρω από τη φιλοσοφία καθώς και την τεχνολογία και την επιστήμη, μου δίνει αρκετό υλικό για να ασκήσω κάποια κριτική, φυσικά σαν εικαστικός «δημοσιογράφος».
Με τους νέους μου χάρτες, ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους, καταπιάνομαι με μια ποιητική διάθεση, με τον κόσμο αυτό, τον κόσμο της παγκοσμιοποίησης, τη νέα τάξη πραγμάτων, με άλλα λόγια με την παγκόσμια διακυβέρνηση και το πολιτικό τελετουργικό, το κράτος βίας.

Parcours, 1993, ακριλικό σε λιθογραφία 106χ75 Συλλογή Αμερικανικού Κολλεγίου, deree

Αυτή η χαρτογράφηση της κρίσης με απασχολεί όλο και περισσότερο και πιστεύω πως ο καλλιτέχνης – δημιουργός ευθύνεται με τη σιωπή του. Ζητώ το έργο μου να συμμετέχει στην ευρύτερη παιδεία και στην καταπολέμηση του μονοπωλίου εξουσίας που ασκείται ανά τον πλανήτη όπου οι πνευματικές αξίες έχουν χαθεί ενώ τη θέση τους έχει πάρει η «οικονομία». Κάποτε το χρήμα ήταν το μέσο, τώρα είναι αυτοσκοπός.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αναζητώ την υπέρβαση στο έργο μου. Αυτή άλλωστε μας οδηγεί σε μια οικουμενική δημιουργία».

  • Το 2016 μετά την έκθεση του στο Ζιτζιρλί τζαμί, στα Σέρρας, ο Κωνσταντίνος Ξενάκης εκδήλωσε την επιθυμία του να δωρίσει  171 έργα του στο δήμο Σερρών. Το έργο ολοκληρώνεται και τον ερχόμενο Νοέμβριο αναμένεται να εγκαινιασθεί η πινακοθήκη Κωνσταντίνου Ξενάκη.

The post Έφυγε από τη ζωή ο εικαστικός Κωνσταντίνος Ξενάκης appeared first on Art22.



from Art22 https://ift.tt/2Y7VjrZ
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη