Εξ αποστάσεως. Ομαδική έκθεση Ιθακήσιων καλλιτεχνών

Εκκινώντας από το γεγονός της κοινής τους καταγωγής, πέντε Ιθακήσιοι καλλιτέχνες επιχειρούν μία άφιξη στο νησί τους μετά από πολύχρονη απουσία. Υιοθετώντας μία παράδοξη τακτική μετάβασης σε ένα τόπο άρρηκτα συνδεδεμένο με τον συμβολισμό της επιστροφής, αποφασίζουν να σταθμεύσουν στο Λαζαρέτο, ένα νησί που λειτουργεί ως προθάλαμος της Ιθάκης, και λόγω της κεντρικής του θέσης ως Πανοπτικό, μνημείο ή πύργος ελέγχου.

Εύα Γιαννακοπούλου

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Εύα Γιαννακοπούλου, Διονύσης Λιβάνης, Αιμιλία Μωραΐτη,  Φανούρης Μωραΐτης, Πάνος Σκλαβενίτης (αρχική εικόνα)
Πρώτη από τα κράτη της Ευρώπης, η Ενετική κυβέρνηση απαγόρευσε στις αρχές του 15ου αιώνα την επικοινωνία ταξιδιωτών που προέρχονταν από λιμάνια ύποπτα για ασθένειες. Αργότερα, περίπου το 1750, οι Ενετοί κατασκεύασαν στις δαλματικές ακτές και τα Ιόνια νησιά λοιμοκαθαρτήρια, τα οποία ήταν χώροι απομόνωσης από την κοινότητα στην οποία οι ταξιδιώτες αιτούνταν να αφιχθούν και όπου παρέμεναν για περίπου σαράντα μέρες, μέχρι να αποδειχθεί ότι είναι υγιείς. Τα Λαζαρέτο (έτσι ονομάστηκαν τα λοιμοκαθαρτήρια από την λέξη Lazar, που αναφέρεται στην ιστορία του άρρωστου, επαίτη Λάζαρου, της Καινής Διαθήκης και χρησιμοποιούταν από την περίοδο του Μεσαίωνα, προκειμένου να περιγράψει έναν άρρωστο ή φτωχό), μπορούσαν να είναι ένα μονίμως αγκυροβολημένο πλοίο, ένα απομονωμένο νησί, ή ένα οίκημα στη στεριά.

Διονύσης Λιβάνης

Το Λαζαρέτο της Ιθάκης, που εκτός από λοιμοκαθαρτήριο λειτούργησε κατά διαστήματα και ως φυλακή, είναι ένα μικρό νησί μέσα στο κλειστό λιμάνι του Βαθέος. Σήμερα είναι καταπράσινο, γεμάτο πεύκα, και φιλοξενεί το εκκλησάκι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα όπου πλέον τελούνται γάμοι. Ως σταθμός φιλοξενίας των δυνητικά μολυσμένων αποτελούσε τον προθάλαμο έλευσης στο νησί της Ιθάκης, τον  προσωρινό και τελευταίο σταθμό πριν την οριστική άφιξη. Με ποιους όρους, ποια/ος ή τι θα μπορούσε να σταθμεύσει και να παραμείνει σε εκκρεμότητα εκεί;

Φανούρης Μωραΐτης

Η έκθεση εκκινεί από την παράδοξη συνθήκη αυτού του ελάχιστου σημείου στους κόλπους της Ιθάκης επαναπροσδιορίζοντας ζητήματα μνημειακότητας, εγκλεισμού, ελέγχου και μιας οριακής επιστροφής. Πώς τελεί κάποια/ος υπό συνθήκες απομόνωσης όταν τα όρια συγχέονται λόγω της σχεδόν μηδαμινής, αλλά και υπαρκτής διακριτότητας των δύο νησιών;  Η μικρή, αλλά σημαντική απόσταση ανάμεσα στο Λαζαρέτο και τον οικισμό του Βαθέος, που απλώνεται αμφιθεατρικά από το λιμάνι στους γύρω λόφους, δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός καθρεφτισμού μεταξύ των δύο, μιας διαστρεβλωμένης εποπτείας που διαταράσσει τις ισορροπίες του εγκλεισμού.

Αιμιλία Μωραΐτη

Event Information

Νησάκι Λαζαρέτο
, Βαθύ Ιθάκης Πρόσβαση: Δια θαλάσσης
Διάρκεια έκθεσης: 12–14 Αυγούστου 2020

The post Εξ αποστάσεως. Ομαδική έκθεση Ιθακήσιων καλλιτεχνών appeared first on Art22.



from Art22 https://ift.tt/30h7PrB
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη