[Μαρμάρινη γυναικεία κεφαλή]

Μαρμάρινη γυναικεία κεφαλή της Ελληνιστικής εποχής που ανακαλύφθηκε στην Αίγυπτο και αναπαριστά μια Πτολεμαία βασίλισσα. Στο πρόσωπο του γλυπτού κυριαρχεί έκφραση γλυκύτητας και απόλυτης ηρεμίας, η κόμμωση είναι απλή και δεν υπάρχουν ίχνη στέμματος, στοιχεία που παραπέμπουν περισσότερο στο πορτρέτο μιας γυναίκας αριστοκρατικής καταγωγής παρά σε βασίλισσα. Η Ελληνιστική περίοδος αντιπροσωπεύει μια πραγματικά λαμπρή εποχή της γλυπτικής τέχνης, καθώς έφτασε σε υψηλότατα επίπεδα νατουραλισμού, παραδίδοντας στους Ρωμαίους κορυφαία πρότυπα. Στη διάρκεια των αιώνων αυτών αναπτύχθηκε ιδιαίτερα το πορτρέτο, που επιχειρεί για πρώτη φορά να αποδώσει ρεαλιστικά την ανθρώπινη μορφή. Τώρα το συγκεκριμένο είδος παύει να συνδέεται με την ταφική τέχνη και ανταποκρίνεται σε μια κοινωνία περισσότερο ευαίσθητη στα χαρακτηριστικά του ατόμου. Είναι σαφές ότι τα ελληνιστικά πορτρέτα των ηγεμόνων και των βασιλισσών διατηρούν ακόμη ορισμένα στοιχεία εξιδανίκευσης· παρ' όλα αυτά ο καλλιτέχνης αρχίζει να απελευθερώνεται από τα ιδεαλιστικά πρότυπα του παρελθόντος και να φιλοτεχνεί έργα που απαθανατίζουν σχετικά πιστά το ζωντανό πρότυπο. Η Ελληνιστική εποχή προσπαθεί να παραστήσει τον πραγματικό περίγυρο των ανθρώπων, να εκφράσει τον εσωτερικό κόσμο και να αποτυπώσει στο υλικό το συναίσθημα και το πάθος. Φιλοδοξία του γλύπτη είναι να αποδώσει τα πολλαπλά επίπεδα του ανθρώπινου σώματος, την περίπλοκη κίνηση, την υφή των υφασμάτων, τις πτυχώσεις, το χαρακτήρα. Σε μια εποχή έντονου ατομικισμού δεν διστάζει να αναπαραστήσει το γήρας, τη δυσμορφία, τις φυλετικές διαφορές, τη μέθη, την οργή.

[Πηγή: Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 2010]


from anemourion https://ift.tt/3qjzBOv
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.