Φαρενάιτ 451: Μια προφητεία για μια εποχή που ζούμε

Το βιβλίο θέτει το ερώτημα: πώς μπορεί κάποιος να διατηρήσει τις σκέψεις του σε μια κοινωνία όπου η ελεύθερη βούληση, η έκφραση και η περιέργεια απαγορεύονται;

Οι μεγάλοι φιλόσοφοι της Ανατολής και της Δύσης, μας διδάσκουν ότι η εξέλιξη της ανθρωπότητας δεν είναι γραμμική, αλλά ότι αντίθετα κινείται κυκλικά, άλλως καμπυλοειδώς, με τις περιόδους ακμής – χρυσές εποχές, να εναλλάσσονται με περιόδους παρακμής – μεσαίωνες.

Με βάση την παραπάνω θεώρηση, η έλευση ενός μεσαίωνα (το μεσοδιάστημα δηλαδή ανάμεσα σε δύο εποχές ακμής), είναι κάτι το αναπόφευκτο και γιατί όχι και αναγκαίο, προκειμένου να πάρει η ανθρωπότητα τις απαραίτητες εμπειρίες στο μεγάλο σχολείο της Ζωής. Μεσαίωνες, ήρθαν, έφυγαν και θα ξανάρθουν, όπως ακριβώς ήρθαν, πέρασαν και θα ξανάρθουν και εποχές μεγάλων πολιτισμών και υψηλής πνευματικότητας.

Μετά το τέλος των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, οι περισσότεροι νόμισαν ότι θα ξεκινούσε μία νέα εποχή ευμάρειας και προόδου για τον κόσμο, κάτι που έγινε μόνο από τεχνολογικής άποψης και γενικότερα άνεσης. Εάν όμως μελετήσει κάποιος λίγο καλύτερα τις θεωρήσεις του Ανατολικού Εσωτερισμού για τις κοσμικές εποχές, σε συνδυασμό με την εσωτερική αστρολογία, που μας μιλά για την εποχή του Υδροχόου, προκύπτει ότι από το 1950 και μετά η ανθρωπότητα μπαίνει σε μία ιστορική καμπή που είναι μάλλον δυσοίωνη. Όσο τα χρόνια περνούν, οι «προβλέψεις» αυτές, επιβεβαιώνονται, καθώς η διαφθορά, η οικονομική κρίση, οι πολεμικές συγκρούσεις, οι κάθε είδους ασθένειες – πανδημίες και οι οικολογικές καταστροφές είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο.

Ένα βασικό χαρακτηριστικό του Μεσαίωνα είναι ότι η αναζήτηση της αλήθειας, η έρευνα και η γνώση γίνονται απαγορευμένα ή ότι μόνο λίγοι έχουν πρόσβαση σε αυτήν. Κατά τον τελευταίο ιστορικό μεσαίωνα στην Ευρώπη, η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν μορφωνόταν, ακόμα και οι βασιλιάδες ήταν αγράμματοι (πχ ο Καρλομάγνος), ενώ αξιόλογα βιβλία εύρισκε κάποιος μόνο στα μοναστήρια, είτε μετά από μεγάλη και ενίοτε επικίνδυνη αναζήτηση. Τα συγγράμματα των αρχαίων κλασικών είχαν βρει καταφύγιο στον αραβικό κόσμο και η αναγέννηση θα ερχόταν στη Δύση μόνο μετά την ανακάλυψη της χαμένης γνώσης της κλασικής αρχαιότητας.

Το 1953, λίγο μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και σε αντίθεση με το κλίμα ευφορίας που επικρατεί στον Πλανήτη, εκδίδεται ένα μυθιστόρημα, με τίτλο «Φαρενάιτ 451», το οποίο θεωρείται από τα πιο επιδραστικά βιβλία επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών. Συγγραφέας του είναι ο Ρέι Μπράντμπερι, ο οποίος παρουσιάζει έναν μεσαιωνικό κόσμο – καταστροφέα βιβλίων και γενικότερα της σκέψης, με τη δύναμη της τηλεόρασης (που τότε ήταν πολύ μικρή ακόμα) να έχει λάβει δυσθεώρητες διαστάσεις. Η θερμοκρασία «Φαρενάιτ 451» είναι αυτή στην οποία το χαρτί των βιβλίων πιάνει φωτιά και καίγεται, αυτή δηλαδή που χρησιμοποιούν οι πυρονόμοι του φανταστικού αυτού κόσμου.

Βασικός ήρωας του βιβλίου είναι ο Γκάι Μόνταγκ, ένας πυρονόμος που χαιρόταν να καίει βιβλία. Είναι παντρεμένος με τη Μίλντρεντ, μια αφελή νοικοκυρά που παίρνει υπνωτικά και περνάει όλο της το χρόνο μπροστά στη μικρή οθόνη. Είναι μια αντιπροσωπευτική φιγούρα του ανθρώπου της εποχής της, που ζει δέσμια της τηλεοπτικής εικόνας και φοβάται να αντιδράσει στο οτιδήποτε.

Οι ομάδες πυρονόμων αναλαμβάνουν, ύστερα από καταγγελίες γειτόνων, να μπαίνουν σε σπίτια όπου υπάρχουν βιβλιοθήκες, και να καίνε τα βιβλία που βρίσκουν, επειδή το περιεχόμενό τους μπορεί να είναι ανατρεπτικό. Καταπολεμούν έτσι την αμφισβήτηση και τον προβληματισμό που μπορούν να προκληθούν από την ανάγνωσή τους. Διατηρούν έτσι τη νέα τάξη πραγμάτων και το σύστημα άθικτο.

Το Σώμα Πυρονομίας της Αμερικής έχει λάβει και εκτελεί τις παρακάτω εντολές: «α) Απαντάμε αστραπιαία στον συναγερμό, β) Βάζουμε αμέσως φωτιά, γ) Καίμε τα πάντα, δ) Επιστρέφουμε αμέσως στο τμήμα και δίνουμε αναφορά και ε) Παραμένουμε σε κατάσταση συναγερμού για άλλα περιστατικά.»

Σε μια από τις κλήσεις τους, οι πυροδότες επισκέπτονται ένα σπίτι, όπου εντοπίζουν μια εκτενή κρυφή βιβλιοθήκη. Η ιδιοκτήτρια του σπιτιού και της βιβλιοθήκης αντιστέκεται και αρνείται να αποχωρήσει από τον χώρο, προτιμώντας να παραδοθεί στις φλόγες μαζί με τα βιβλία της.

Ο Μόνταγκ μαθαίνει από τον Μπίτι, τον προϊστάμενό του, ότι η καύση των βιβλίων γίνεται όχι με κυβερνητική εντολή, αλλά επειδή εκτοπίστηκαν από την εικόνα (τηλεόραση, κινηματογράφος, αλλά και το ραδιόφωνο) και από τις κοινωνικές ομάδες που λογόκριναν ό,τι ήταν αντίθετο στις πεποιθήσεις τους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο βιβλίο: «Κατάλαβες τώρα, Μόνταγκ; Δεν επιβλήθηκε άνωθεν από την κυβέρνηση στους αποκάτω. Όλο αυτό δεν ξεκίνησε ούτε από το προεδρικό διάταγμα, ούτε από κάποια διακήρυξη, ούτε από κάποια λογοκρισία. Όχι! Η τεχνολογία, οι χειραγωγούμενες μάζες και η πίεση των μειονοτήτων ήταν που έγειραν την πλάστιγγα, δόξα τω Θεώ.»

Κομβικό ρόλο στη ζωή του Μόνταγκ θα παίξει η γειτόνισσά του Κλαρίς Μακ Κλέλλαν, μία έφηβη που ανάβει μια άλλη σπίθα στον κόσμο του Μόνταγκ και τελικά θα τον κάνει να ενδιαφερθεί για την ανάγνωση και τα βιβλία. Τον ταξιδεύει με τις αφηγήσεις της σε μια άλλη εποχή, όπου τα βιβλία ήταν νόμιμα και υπήρχαν μπαλκόνια στις πολυκατοικίες, στα οποία οι άνθρωποι μιλούσαν και μοιράζονταν τις σκέψεις τους.

Η μετέπειτα γνωριμία του με τον άλλοτε καθηγητή Λογοτεχνίας Φάμπερ, θα τον κάνει να αντιληφθεί τη σημασία των βιβλίων και του γραπτού λόγου, που δίνει την πραγματική διάσταση του κόσμου και των προβλημάτων του, σε αντίθεση με την εικονική πραγματικότητα της τηλεόρασης.

Η ανθρώπινη περιέργεια και η θέληση για αναβίωση μιας παλιάς και μακρινής εποχής, οδηγούν τον Μόνταγκ στο να ξεκινήσει να μαζεύει βιβλία, ρισκάροντας τη ζωή του. Στίχοι από σκόρπια βιβλία γίνονται τα όπλα του σε έναν κόσμο που φαντάζει ολοένα και πιο σκοτεινός και απάνθρωπος.

Τελικά ο Μόνταγκ θα στραφεί κατά των πυροδοτών συνεργατών του και θα καταφύγει σε μια περιοχή όπου ζουν οι «άνθρωποι-βιβλία», δηλαδή άνθρωποι που έχουν αποστηθίσει ολόκληρα βιβλία, ώστε αυτά μην χαθούν από τη συλλογική μνήμη.

Πάνω από εξήντα χρόνια μετά, το προφητικό αυτό βιβλίο είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Τα μάτια των πολιτών πλέον διψούν για το έτοιμο, ζητούν την εικόνα και όχι την ιδέα. Η τηλεόραση, τα smartphones και οι υπολογιστές έχουν εκτοπίσει το βιβλίο. Δεν είναι όμως θέμα μέσου, αλλά θέμα ουσίας. Οι μεγάλες ιδέες των βιβλίων έχουν πεθάνει και οι άνθρωποι αρέσκονται σε εφήμερες και ανούσιες εικόνες, βίντεο και ταινίες, σπαταλώντας άσκοπα τις ζωές τους. Ίσως είναι ακόμα δύσκολο να το συνειδητοποιήσουμε, αλλά βρισκόμαστε στην αρχή ενός νέου μεσαίωνα, όπως τον περιγράψαμε παραπάνω, που ξεκινά από το χάσιμο των ιδεών, για να συνεχίσει στην κρίση των ανθρώπινων σχέσεων, την οικονομική κρίση και ποιος ξέρει σε τι άλλο…

Κάποιος ίσως αντιτείνει ότι σήμερα έχουμε πρόσβαση σε κάθε είδους γνώση, ότι έχουμε το διαδίκτυο και ότι μπορούμε να αγοράσουμε όποιο βιβλίο θέλουμε. Όντως, όμως, συμβαίνει αυτό; Ή βυθιζόμαστε ως κοινωνία από έλλειψη πραγματικής μόρφωσης – διαμόρφωσης, από έλλειψη ηθικής και από έλλειψη ουσιαστικών (και πρακτικών) γνώσεων που κάνουν τη ζωή μας καλύτερη και όχι ανετότερη;

Όταν δεν χρησιμοποιούμε τη γνώση των βιβλίων που μας άφησαν οι σοφοί του παρελθόντος, είναι σαν να τα καίμε. Και όπως μας διδάσκει η ιστορία, δηλαδή τα βιβλία, ο μεσαίωνας θα μας έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα, αλλά εμείς δεν θα το καταλάβουμε. Αντί για αυτό, θα είμαστε θαμπωμένοι από φανταχτερές εικόνες, θεωρώντας όσα μας παρουσιάζουν στα social media και τις τηλεοράσεις ως τη μόνη πραγματικότητα, όπως νόμιζαν και οι δεσμώτες του σπηλαίου του Πλάτωνα, όταν αντίκριζαν τις σκιές των πραγμάτων.

Τη λύση στο αδιέξοδο αυτό, μας την δίνει το ίδιο του βιβλίο του Ρέι Μπράντμπερι, που μας προτείνει να σταματήσουμε να ζούμε μέσα στον εικονικό κόσμο των εικόνων-ειδώλων και να γίνουμε «άνθρωποι-βιβλία», να στρέψουμε δηλαδή ξανά την προσοχή μας στην ουσιαστική γνώση, στη μελέτη, τον στοχασμό και την εσωτερική αναζήτηση-φιλοσοφία.

«-“Εγώ πέρασα ωραία χθες το απόγευμα” τον διέκοψε, από το μπάνιο. -“Τι έκανες;” -“Έβλεπα τηλεόραση”. -“Τι είχε;” -“Προγράμματα”. -“Τι προγράμματα;” -“Από τα καλύτερα που έχουν παίξει ποτέ”. -“Ποιοι;” -“Ξέρεις τώρα, η παλιοπαρέα”.»

(Φαρενάιτ 451 – Ρέι Μπράντμπερι, σελ. 81)

Βιβλιογραφία:

Fahrenheit 451, Ρέι Μπράντμπερι

Wikipedia

Συγγραφέας: Βενέτης Γιώργος

Πηγή: filosofikilithos



from Αρχαία Ελληνικά https://ift.tt/3bdADGa
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη