Νίκος Μάργαρης
Την Τραπεζούντα κατέλαβε ο Μωάμεθ Β' στις 15 Αυγούστου 1461, τη διακοσιοστή επέτειο της επανάκτησης της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους. Το 1461 η άλωση της Τραπεζούντας σήμανε και την απώλεια της ανεξαρτησίας του Πόντου αλλά όχι και της εθνικής συνείδησής του, που τη διατήρησε αμείωτη στο πέρασμα των αιώνων. Σε όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας έγιναν προσπάθειες εξισλαμισμού των Ελλήνων. Ορισμένοι που δεν άντεξαν υπέκυψαν και άλλοι εξισλαμίστηκαν επιφανειακά διατηρώντας στα κρυφά τη χριστιανική τους πίστη. Η Ρωσία, που βρισκόταν σε συνεχείς πολέμους με τους Οθωμανούς, κατά τη λήξη τους συμπεριλάμβανε στις συνθήκες όρους προστασίας των χριστιανών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν και περίοδοι ηρεμίας για τους Έλληνες του Πόντου. Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας οι Τούρκοι δεν θέλησαν να διαλύσουν τους Έλληνες που κατοικούσαν στα παράλια του Πόντου, γιατί διεξήγαν το εμπόριο και ήταν κατασκευαστές καραβιών. Το ίδιο έκαναν και με τους Πόντιους της Αργυρούπολης, διότι μόνο αυτοί γνώριζαν την τέχνη της εξόρυξης και της επεξεργασίας των μετάλλων, και ιδιαίτερα του αργύρου, ασχολία που τους κατέστησε απαραίτητους. Η Αργυρούπολη βρισκόταν στην Αρχαία Χαλδαία, νότια της Παναγίας Σουμελά. Εκεί αναπτύχθηκε πολύ η αστρολογία. Από τη Χαλδαία λένε ότι ήταν η καταγωγή των μάγων με τα δώρα. Ισως το γεγονός του ότι είχαν γίνει απαραίτητοι οδήγησε στην ελευθερία που είχαν να κρατήσουν τη γλώσσα, τη θρησκεία, καθώς και τα ήθη και τα έθιμά τους. Με την υποταγή όλων των ορθόδοξων ελληνοφώνων και μη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, η τελευταία έγινε το κέντρο της οικουμενικότητας. Μετά την άλωση, εκπρόσωπος του Θεού επί της γης δεν είναι πλέον ο αυτοκράτορας αλλά ο Έλληνας πατριάρχης. Η επιθυμία για νέες εξερευνήσεις και για αναζήτηση νέων ευκαιριών ώθησε πολλούς Έλληνες του Πόντου αλλά και της Άσπρης Θάλασσας (έτσι ονόμαζαν τη Μεσόγειο) να μεταναστεύσουν στις παραδουνάβιες ηγεμονίες. Εκεί οι προσπάθειές τους απέδωσαν καρπούς τόσο στον οικονομικό τομέα όσο και στον πολιτικό και πολιτιστικό.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΗ ΣΟΝΤΑ. (ΑΡΧΕΙΟ Ν. Σ. ΜΑΡΓΑΡΗ)
|
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑΣ (ΑΡΧΕΙΟ Ν. Ι. ΜΑΡΓΑΡΗ)
|
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑΣ (ΑΡΧΕΙΟ Ν. Ι. ΜΑΡΓΑΡΗ)
|
ΠΟΝΤΙΟΙ ΧΟΡΕΥΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΑΡΝΤΒΙΝ (ΑΡΧΕΙΟ Ν. Ι. ΜΑΡΓΑΡΗ)
|
ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ Μ. ΚΩΣΤΑΚΗ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΩΣ ΤΟ «ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΚΕΜΑΛ ΑΤΑΤΟΥΡΚ» ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ (ΑΡΧΕΙΟ Ν. Σ. ΜΑΡΓΑΡΗ)
|
ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΤΗ Κ. ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ (ΑΡΧΕΙΟ Ν. Σ. ΜΑΡΓΑΡΗ)
|
ΜΟΝΑΧΟΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΕΩΤΑ ΤΟ 1902.
|
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΠΟΝΤΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ.
|
Η ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
|
Ο ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΜΑΧΑΙΡΙΩΝ.
|
Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΑΠΝΟΥ ΣΤΗΝ ΜΠΑΦΡΑ.
|
ΑΓΡΟΤΙΣΣΕΣ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ.
|
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΤΟ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΙΑΣΟΝΑ.
|
ΤΟ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΤΗΝ ΚΕΡΑΣΟΫΝΤΑ.
|
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ ΠΟΝΤΙΟΥ.
|
ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΣΑΜΨΟΥΝΤΑΣ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 20ΟΥ ΑΙΩΝΑ.
|
from anemourion https://ift.tt/vmcsPnT
via IFTTT