
Αναφορές γονέων για μια ακόμη αστοχία στα θέματα της Βιολογίας στις Πανελλήνιες 2025, η εξήγηση ΟΕΦΕ που δικαιολογεί την στάση της ΚΕΕ.
Οι Πανελλήνιες 2025 ολοκληρώθηκαν σε επίπεδο ΓΕΛ ενώ ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έναρξη της εξέτασης των υποψηφίων στα Ειδικά και Μουσικά Μαθήματα. Οι υποψήφιοι πλέον έχουν μια πρώτη εικόνα των γραπτών τους χωρίς φυσικά να είναι σε θέση να ξέρουν με ακρίβεια τη βαθμολογία που έχουν και παράλληλα διαβάζοντας τις σχετικές εκτιμήσεις και αποτιμήσεις των θεμάτων που εξετάστηκαν σε πανελλαδικό επίπεδο προσπαθούν να αξιολογήσουν πού εντάσσεται το γραπτό τους.
Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για την διπλή σωστή απάντηση στο Γ1Β και το Δ5 στο μάθημα της Βιολογίας ΓΕΛ κατόπιν παρέμβασης και της ΟΕΦΕ η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων αναθεώρησε την αρχική της στάση και με νέα της οδηγία ζητά από τους βαθμολογητές να ληφθεί στο ακέραιο σωστή και η δευτερη ορθή απάντηση. Τις τελευταίες ώρες γονείς και υποψήφιοι που επικοινώνησαν με το Dnews κάνουν παράπονα για νέα «αστοχία» στα θέματα της Βιολογίας τονίζοντας ότι ένα ακόμη θέμα το Α1 έχει διπλή σωστή απάντηση και όμως αυτή δεν είναι η προτεινόμενη ορθή.
Ειδικότερα όπως μας εξήγησε υποψήφιος «υπάρχει πρόβλημα με το Α1. Ναι μεν το Β ως σωστή απάντηση αναγράφεται σε πρόταση του βιβλίου, όμως και το Δ ως απάντηση είναι σωστό. Στο βιβλίο δεν ακυρώνεται κάπου ως απάντηση απλώς δεν αναγράφεται. Υπονοείται όμως σε εικόνα. Ουσιαστικά η ερώτηση ήταν τι μπορούμε να διακρίνουμε στο κύτταρο με τη βοήθεια του οπτικού μικροσκοπίου. Το Β ήταν τα χιάσματα, συμπυκνωμένα τμήματα χρωμοσωμάτων, δηλαδή μόρια DNA, τα οποία βρίσκονται στο πυρήνα. Το Δ ήταν το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο, δομή του κυττάρου που καλύπτει μεγάλη επιφάνειά του. Πώς γίνεται λοιπόν να μπορούμε να διακρίνουμε κάποια τόσο μικρά κομμάτια με το μικροσκόπιο, αλλά όχι την μεγάλη μάζα του ενδοπλασματικού δικτύου μέσα στο κύτταρο; Αν ήθελαν να θέσουν ως σωστή απάντηση το Β, το οποίο επαληθευμένα είναι σωστό από το βιβλίο, ας μην έβαζαν ως επιλεγόμενη απάντηση το Δ, αφού και αυτό επιστημονικά είναι σωστό.»
Η απάντηση επ΄αυτού δίνεται από πλευράς της Επιτροπής Θεμάτων Βιολογίας ΟΕΦΕ που όπως εξήγησε στο Dnews ο Βιολόγος και μέλος της, Σταύρος Στάγκος, «Αναφορικά με το ζήτημα Α1 που αποτελεί πολλαπλής επιλογής με μία σωστή απάντηση, η άποψή μας είναι η εξής:
Δεν υπάρχει διπλή απάντηση. Η σωστή απάντηση είναι το β δηλαδή «χιάσματα». Παραθέτουμε το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου:
Ορισμένες φορές, εξαιτίας της σύναψης, είναι δυνατό οι μη αδελφές χρωματίδες των ομόλογων χρωμοσωμάτων, που έχουν γίνει πια ορατές, να «μπερδευτούν» μεταξύ τους. Έτσι δημιουργούνται τα χαρακτηριστικά και ορατά από το οπτικό μικροσκόπιο χιάσματα, στα οποία οι χρωματίδες κόβονται και επανασυγκολλώνται, αφού όμως έχουν ανταλλάξει μεταξύ τους ομόλογα χρωμοσωμικά τμήματα. σελ.142 Τεύχος Α
Σε κανένα σημείο της εξεταστέας ύλης δεν αναφέρεται ότι το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο (επιλογή δ του Α1) είναι ευδιάκριτο με το οπτικό μικροσκόπιο. Αντιθέτως σε σημείο του τεύχους Α που δεν αποτελεί όμως εξεταστέα ύλη, αναγράφεται το εξής:
«Αν παρατηρήσουμε ένα ευκαρυωτικό κύτταρο στο οπτικό μικροσκόπιο, δε θα δούμε τίποτε περισσότερο από μια οριοθετημένη ομογενή μάζα, μέσα στην οποία συνήθως διακρίνεται ο πυρήνας.» Συνεπώς ορθώς η ΚΕΕ δεν κάνει δεκτές τις 2 απαντήσεις.
«Να διαφυλάξουμε τους υποψηφίους από εικασίες που προκαλούν σύγχυση σε μια ήδη τεταμένη ψυχοσυναισθηματική περίοδο για αυτούς»
Στο σημείο αυτό να σημειωθεί πως πολλοί εκπαιδευτικοί με τους οποίους συνεργαζόμαστε στο πλαίσιο της έγκαιρης και εμπεριστατωμένης προσπάθειας του Dnews να ενημερώσει τους υποψηφίους για όλα όσα άπτονται των Πανελληνίων 2025 τονίζουν ότι πρέπει να υπάρχει μια αυτοσυγκράτηση στα συμπεράσματα και τις αξιολογήσεις για πιθανές αστοχίες, λάθη και ασάφειες στα προς εξέταση θέματα κάθε μαθήματα. Όπως αναφέρουν η κριτική και η αξιολόγηση των θεμάτων είναι απαραίτητες, όμως πρέπει να βασίζονται αποκλειστικά στις γνώσεις που προέρχονται από το εγκεκριμένο σχολικό βιβλίο και την εξεταστέα ύλη. Κάθε άλλο σχόλιο ή υπόνοια που στηρίζεται σε εικασίες ή εξωσχολικές πηγές μόνο σύγχυση προκαλεί στους υποψηφίους, οι οποίοι έχουν ήδη να διαχειριστούν μια ψυχολογικά απαιτητική περίοδο. Το ζητούμενο αυτή τη στιγμή είναι η ψυχραιμία, η σαφήνεια και ο σεβασμός στον αγώνα των μαθητών.
from Όλες Οι Ειδήσεις - Dnews https://ift.tt/n3eH0bC
via IFTTT