
Ηχηρές ενστάσεις υποψηφίων για τη Βιολογία, προσμένοντας να αλλάξει στάση η ΚΕΕ πριν «κλειδώσουν» οι βαθμοί.
Δεν έχουν τέλος τα παράπονα και οι γκρίνιες υποψηφίων της Βιολογίας για «αστοχία» με διπλή σωστή απάντηση στο Α1 που όπως καταγγέλλουν η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) αρνείται να την αποδεχθεί και να τους δικαιώσει.
Ενόσω αύριο, Παρασκευή 20 Ιουνίου, ολοκληρώνεται η διαδικασία της βαθμολόγησης των γραπτών οι φωνές διαμαρτυρίας για τα παρατράγουδα της Βιολογίας συνεχίζουν να πληθαίνουν. Στο Dnews συνεχίζουμε να γινόμαστε δέκτες επιστολών και emails γονέων και υποψηφίων που εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους για τον τρόπο με τον οποίο τέθηκαν και αξιολογήθηκαν τα φετινά θέματα, κάνοντας λόγο για ασάφειες, υπερβολικές απαιτήσεις αλλά και αδικίες στην αξιολόγηση.
Μάλιστα πολλές από τις επιστολές έχουν κοινοποιηθεί από τους υποψηφίους και στην ΚΕΕ με την παράκληση να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες και τα προβληματικά σημεία της εξέτασης, ζητώντας δικαίωση έστω και την τελευταία στιγμή. Με το βλέμμα στραμμένο στις Βάσεις 2025 η έντονη αμφισβήτηση για τη Βιολογία έρχεται να προσθέσει πίεση και αβεβαιότητα σε χιλιάδες υποψηφίους.
Οι επιστολές υποψηφίων που ζητούν να διορθωθεί η «αστοχία» στη Βιολογία
Αξιότιμα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων,
Σας απευθυνόμαστε με σεβασμό αλλά και με απόγνωση, καθώς νιώθουμε πως οι κόποι μας και οι κόποι πολλών άλλων υποψηφίων υποτιμούνται από μια εμφανή εκπαιδευτική αδικία στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού.
Συγκεκριμένα, στο ερώτημα Α1, απορρίφθηκε η απάντηση «αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο» ως μία από τις σωστές επιλογές, παρόλο που είναι αποδεδειγμένα ορατό με το οπτικό μικροσκόπιο, σύμφωνα με τη διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία. Μάλιστα, η ίδια η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ), ο πλέον αρμόδιος επιστημονικός φορέας στον τομέα, έχει τοποθετηθεί υπέρ της επιστημονικής εγκυρότητας της απάντησης δ).
Παρότι η διόρθωση των γραπτών ολοκληρώνεται στις 20 Ιουνίου, εξακολουθεί να υπάρχει χρονικό περιθώριο για την άμεση αποκατάσταση αυτής της αδικίας. Πρόκειται για ερώτημα πολλαπλής επιλογής, οπότε μια διορθωτική απόφαση από την ΚΕΕ μπορεί να εφαρμοστεί με ενιαίο και δίκαιο τρόπο χωρίς επιβάρυνση.
Την ίδια στιγμή, στο ερώτημα Δ5, το οποίο ήταν ξεκάθαρο, έγινε δεκτό ένα εύρος απαντήσεων, κάτι που, ανεξαρτήτως αιτιολογίας, προσφέρει ένα αθέμιτο πλεονέκτημα σε όσους απάντησαν λανθασμένα. Αυτή η δυσαναλογία στη μεταχείριση δύο ερωτημάτων που αφορούν την ίδια εξέταση υπονομεύει κάθε έννοια αξιοκρατίας.
Σας ζητούμε με όλη μας τη δύναμη να ενεργήσετε άμεσα. Η αποδοχή της επιστημονικά τεκμηριωμένης απάντησης δ) είναι όχι μόνο δίκαιη, αλλά και απολύτως εφικτή τεχνικά.
Με τιμή,
Υποψήφιοι Πανελλαδικών Εξετάσεων

Αξιότιμα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων,
Είμαι υποψήφια στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις από το 3ο επιστημονικό πεδίο. Σας απευθύνω αυτό το μήνυμα με σεβασμό αλλά και έντονη απογοήτευση, θέλοντας να εκφράσω την αντίδρασή μου απέναντι σε μια σημαντική εκπαιδευτική αδικία που προέκυψε στη Βιολογία Προσανατολισμού. Συγκεκριμένα, αναφέρομαι στο ερώτημα Α1, όπου ζητήθηκε από τους υποψηφίους να αναφέρουν δύο περιοχές του κυττάρου που είναι ορατές στο οπτικό μικροσκόπιο. Η επίσημη λύση δέχθηκε ως σωστά τα χιάσματα, απορρίπτοντας το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο, το οποίο ωστόσο είναι επιστημονικά αποδεδειγμένα ορατό με τη χρήση οπτικού μικροσκοπίου. Μάλιστα, η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ) αναγνώρισε με επίσημη ανακοίνωσή της ότι η απάντηση δ) είναι απολύτως επιστημονικά ορθή. Το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνεται στο σχολικό εγχειρίδιο δεν καθιστά την απάντηση λανθασμένη, ειδικά όταν ζητείται επιστημονική γνώση και όχι απλή αναπαραγωγή κειμένου. Ωστόσο, η απάντηση αυτή δεν έγινε δεκτή, ενώ αντιθέτως στο ερώτημα Δ5, που ήταν απολύτως σαφές και οδηγούσε σε μία μόνο έγκυρη απάντηση, τελικά έγιναν δεκτές και άλλες, λιγότερο ακριβείς, επιλογές , ύστερα από πίεση εξωτερικών παραγόντων, σύμφωνα με φήμες και δημοσιεύματα. Αυτό δημιουργεί ένα περιβάλλον αδικίας και άνισης αντιμετώπισης των υποψηφίων. Όσοι απάντησαν ορθά και με κριτική σκέψη στο Δ5 αλλά λανθασμένα στο Α1, αδικούνται σε σχέση με άλλους που ευνοούνται από την ευρύτερη αποδοχή του Δ5. Γνωρίζω ότι η διόρθωση των γραπτών ολοκληρώνεται στις 20 Ιουνίου. Όμως, επειδή πρόκειται για ερώτημα πολλαπλής επιλογής, η αποδοχή της απάντησης δ) θα μπορούσε να εφαρμοστεί άμεσα, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες. Εφόσον υπάρχει η πρόθεση για αποκατάσταση της ισότητας, ο χρόνος αρκεί.

Αξιότιμα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής εξετάσεων,
είμαι μαθήτρια της Γ' Λυκείου (ΓΕΛ) και στις 02/06/2024 εξετάστηκα στο μάθημα της Βιολογίας. Επικοινωνώ μαζί σας για το υποερώτημα Α1, για το οποίο η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων υπέδειξε ως σωστή απάντηση τη β (χιάσματα) με βάση το σχολικό βιβλίο, αλλά πρόσθεσε ότι επιστημονικά ορθή είναι η απάντηση δ (αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο) και ότι τουλάχιστον η απάντηση αυτή θα έπρεπε να απουσιάζει από τις δοθείσες υποψήφιες απαντήσεις.
Προσωπικά συντάσσομαι με την άποψη της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, ότι δηλαδή η απάντηση δ είναι η επιστημονικά ορθή και θα σας ήμουν ευγνώμων αν τη συμπεριλάβετε στις ενδεικτικές απαντήσεις. Καταρχάς, όσον αφορά στην απάντηση β αναφέρεται με σαφήνεια στο σχολικό βιβλίο στη σελίδα 142, οπότε κρίνεται ως σωστή.
Συνεχίζω με την απάντηση δ στο υποερώτημα Α1.
Μόλις το 1897 ο Charles Garnier παρατήρησε με τη βοήθεια του οπτικού μικροσκοπίου το ενδοπλασματικό δίκτυο, το οποίο και χαρακτήρισε με τον όρο "ergastoplasm". Η ανακάλυψη του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου το 1945 αποκάλυψε βέβαια την πραγματική δομή του ενδοπλασματικού δικτύου, καταδεικνύοντας ότι αυτό που όρισε ο Garnier ως "ergastoplasm" ήταν το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο, καθώς το λείο ενδοπλασματικό δίκτυο δεν μπορεί να γίνει ορατό με το οπτικό μικροσκόπιο.
Επίσης, στη σελίδα 61 του πρώτου τεύχους της Βιολογίας του σχολικού βιβλίου γράφει: «Στο ηλεκτρονικό μικροσκόπιο παρουσιάζεται με δύο μορφές, το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο και το λείο ενδοπλασματικό δίκτυο». Πράγματι, για να διακρίνει κανείς τις λεπτομέρειες αυτές απαιτείται η χρήση ηλεκτρονικού μικροσκοπίου. Ωστόσο, η απάντηση δ αναφέρει το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο, το οποίο φαίνεται και με το οπτικό μικροσκόπιο, σε αντίθεση με το λείο.
Κατά την ανάγνωση του συγκεκριμένου υποερωτήματος και γνωρίζοντας φυσικά και ό,τι περιέχεται στο σχολικό βιβλίο στη σελίδα 142 για τα χιάσματα και το οπτικό μικροσκόπιο θεώρησα ότι πρόκειται για ερώτηση-παγίδα και για τον λόγο αυτό επέλεξα την απάντηση δ, αξιολογώντας το μεγαλύτερο μέγεθος του ενδοπλασματικού δικτύου σε σχέση με εκείνο των χιασμάτων. Σκέφτηκα δηλαδή ότι αφού φαίνονται τα χιάσματα θα φαίνεται και το αδρό ενδοπλασματικό δίκτυο.
Με βάση τα παραπάνω πιστεύω ότι η απάντηση δ θα έπρεπε να μην περιλαμβάνει τον όρο «αδρό» ή τουλάχιστον στη θέση της λέξης «αδρό» να έγραφε «λείο», διότι δημιούργησε σύγχυση στον καλά προετοιμασμένο υποψήφιο, ο οποίος αντιμετωπίζει τα θέματα με κριτική ικανότητα και σκέψη και δεν αρκείται στη στείρα απομνημόνευση.
Σε ένα σχολείο που προωθεί την «παπαγαλία» αλλά αναζητά διακαώς, χωρίς όμως να εφαρμόζει, τρόπους για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, ας μη στερήσετε από τους μαθητές του το δικαίωμα να σκέφτονται με γνώμονα τη λογική. Είμαστε οι αυριανοί επιστήμονες αυτής της χώρας ή τουλάχιστον προσπαθούμε σκληρά να γίνουμε.
Η αναθεώρηση των ενδεικτικών απαντήσεων όσον αφορά στο ερώτημα Α1 θα ήταν καθοριστικής σημασίας για το μέλλον μου αλλά και για το μέλλον πολλών υποψηφίων των φετινών εξετάσεων, καθώς οι πέντε αυτές μονάδες έχουν βαρύνουσα και αθροιστική αξία στο τελικό αποτέλεσμα.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Με εκτίμηση & σεβασμό,
Υποψήφια Πανελληνίων
from Όλες Οι Ειδήσεις - Dnews https://ift.tt/tRnLvqC
via IFTTT