Α. Ανδρούσσου: «Οι καινοτομίες του Προγράμματος αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη για τη δημόσια Παιδεία

Α. Ανδρούσσου: «Οι καινοτομίες  του Προγράμματος αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη για τη δημόσια  Παιδεία

Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων (Π.Ε.Μ.) ήδη από την δεύτερη φάση του οργάνωσε εκπαιδευτικές δράσεις εκτός σχολικού χρόνου για την ενίσχυση της ελληνομάθειας των παιδιών της μειονότητας. Στο ερώτημα ποιοι ήταν οι καταλληλότεροι τρόποι σε μια τέτοια συνθήκη με τις κοινωνικές και πολιτικές δυσκολίες που γνωρίζουν όλοι καλά να δημιουργήσει κανείς ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό πλαίσιο για τη βελτίωση των ελληνικών; Απάντησε η κα Αλεξάνδρα Ανδρούσσου, αναπληρώτρια καθηγήτρια ΕΚΠΑ κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που διοργανώθηκε στην Κομοτηνή με θέμα την ένταξη και την εκπαίδευση των Μουσουλμανοπαίδων.

Η κα Αλεξάνδρα Ανδρούσσου, αναπληρώτρια καθηγήτρια ΕΚΠΑ

«Η προφανής και εύκολη απάντηση θα ήταν να οργανώσουμε ένα είδους φροντιστηρίου όπου απλώς τα παιδιά θα προετοιμάζονταν για τα μαθήματα της επόμενης μέρας. Η δική μας απάντηση, όμως, ήταν να διαμορφώσουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση εκπαιδευτικής παρέμβασης με πολλές μορφές» σημείωσε εξηγώντας πως στόχος μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο έξω από το σχολείο, αλλά για το σχολείο. «Προσπαθήσαμε να διοργανώσουμε τις εκπαιδευτικές μας δράσεις με τρόπο που θα έδινε τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν μια θετική σχέση με τη μάθηση ως βάση για τη σχολική τους επιτυχία και την κοινωνική τους ένταξη. Αυτό όμως δεν ισχύει μόνο σε συνθήκες σαν αυτή της Θράκης αλλά σε όλες τις συνθήκες που η εκπαίδευση καλείται να αντισταθμίσει τις κοινωνικές ανισότητες.»
Στη συνέχεια μίλησε για τα μαθήματα σε δέκα ΚΕΣΠΕΜ, μαθήματα σε μαθητές και μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μαθήματα ενισχυτικής σε συγκεκριμένα Μειονοτικά και Δημόσια Σχολεία και τα μαθήματα σε 58 απομακρυσμένους οικισμούς με τις τέσσερις κινητές μονάδες του Προγράμματος.

«Στόχος μας ήταν να μάθουν ελληνικά τα παιδιά της μειονότητας των οποίων η μητρική γλώσσα δεν είναι ελληνική και επίσης να μάθουν ελληνικά παιδιά που ζουν συχνά σε συνθήκες κοινωνικής απομόνωσης, όπως οι απομακρυσμένοι οικισμοί, όπου τα ελληνικά ακούγονται μόνο την ώρα του σχολείου, άρα στη συγκεκριμένη περίπτωση , όπως και παντού αλλού θα έπρεπε, δεν σημαίνει ότι μαθαίνω μόνο ορθογραφία ή αποστηθίζω. Μαθαίνω ελληνικά σημαίνει ότι αποκτούν νόημα για μένα, άρα τα ελληνικά πρέπει να γίνουν ελκυστικά. Τα παιδιά να επιθυμούν να τα μάθουν γιατί αυτό καλύπτει μια ανάγκη τους να εκφραστούν έτσι καταλαβαίνουν ότι είναι χρήσιμα για την μετέπειτα ζωή, οπότε αποκτά νόημα η εκπαιδευτική διαδικασία αυτή καθ αυτή.»

Πρώτη και βασική έγνοια, όπως τόνισε η κα Ανδρούσσου, ήταν να δημιουργήσουν κίνητρο για να έρθουν να μάθουν ελληνικά στα ΚΕΣΠΕΜ. Το κίνητρο στην εκπαίδευση δημιουργείται τόσο από το περιεχόμενο της μάθησης και τα εκπαιδευτικά υλικά , όσο και από τις μεθόδους δουλειάς, αλλά και από τον τρόπο της διεξαγωγής του μαθήματος από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. «Οι εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται, αξιολογούν το έργο τους και ανασχεδιάζουν κυρίως» τόνισε εξηγώντας πως «εμπλουτίσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναμορφώνοντας το με βάση το συγκεκριμένο αναλυτικό πλαίσιο. Δηλαδή, φτιάξαμε ένα αναλυτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε μαθήματος, του κάθε χωριού, της κάθε στήριξης, του κάθε μειονοτικού, του κάθε δημοτικού».
.
Όπως τόνισε η κα Ανδρούσσου «Θα αναρωτηθεί κανείς αν τα παιδιά στα μαθήματα του προγράμματος απλώς παίζουν και περνούν ευχάριστα την ώρα τους, η απάντηση είναι , ότι τα παιδιά ναι παίζουν και περνούν ευχάριστα μαθαίνοντας όμως την ελληνική γλώσσα μέσα από κείμενα και διαδικασίες που τα ενδιαφέρουν και τα κινητοποιούν, άρα η ελληνική γλώσσα γίνεται οικία γεφυρώνει την απόσταση ανάμεσα στο οικείο και το μακρινό και τα παιδιά δημιουργούν κείμενα πολλών ειδών, ηλεκτρονικά και μη».
Εξήγησε πως αυτό επετεύχθη με μεθόδους δουλειάς που βασίζονται σε σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές, στην ενδυνάμωση των φωνών των παιδιών μέσω της αποδοχής της ταυτότητάς τους , στη λειτουργία σε ομάδες και στην παιδαγωγική ευελιξία. Καθώς φυσικά και στη χρήση των τεχνολογιών. «Οι παραπάνω μέθοδοι δουλειάς απαιτούν εκπαιδευτικούς εμψυχωτές, επιμορφωμένους , με σύγχρονες διδακτικές μεθοδολογίες, που αναστοχάζονται, σχεδιάζουν ερευνώντας και κατανοώντας κάθε φορά τις ιδιαιτερότητες του πλαισίου στο οποίο καλούνται να δουλέψουν.Στο πρόγραμμα επιμορφώσαμε όλα αυτά τα χρόνια πολλούς νέους και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς . Οι επιμορφώσεις μας γινόντουσαν πάντα σε μικρές εκπαιδευτικές ομάδες με στόχο την επικοινωνία των εκπαιδευτικών μεταξύ τους και τη δημιουργία μιας κοινότητας μάθησης και πρακτικής που επικοινωνεί, ανταλλάσσει και εξελίσσεται συνεχώς.»

Αναφερόμενη στο παράδειγμα των κινητών ΚΕΣΠΕΜ, μίλησε για τα τέσσερα βαν με ποικίλα εκπαιδευτικά υλικά, με τους πέντε οδηγούς – διαμεσολαβητές και τους 15 εκπαιδευτικούς που επισκέπτονταν 58 απομονωμένους αμιγείς οικισμούς στους τρεις Νομούς της Θράκης. «Πάνω από 800 παιδιά κάθε χρόνο όλων των ηλικιών που πηγαίνουν ή έχουν εγκαταλείψει το ελληνικό σχολείο έρχονταν στα κινητά ΚΕΣΠΕΜ για να μάθουν ελληνικά με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και παιχνίδια. Μια εκπαιδευτική παρέμβαση με έντονο κοινωνικό πρόσημο που πετυχαίνει επειδή λαμβάνει υπόψιν το πλαίσιο, τις ανάγκες , την ταυτότητα και τα βιώματα των κατοίκων των οικισμών και οικοδομεί σχέσεις εμπιστοσύνης σε όλη την κοινότητα για να λειτουργήσουν τα κινητά απαιτείται η συνέργεια των εκπαιδευτικών των μειονοτικών σχολείων, των σχολείων, των ιμάμηδων για να διευθετηθούν τα ωράρια των μαθημάτων Κορανίου για να μην διαταραχθεί η ζωή των μαθητών. Μια πρόταση εκπαίδευσης που βασίζεται στη συνέργεια όλων των παιδιών» τόνισε η κα Ανδρούσσου.

Οι καινοτομίες του προγράμματος, όπως είπε, αποτελούν επίτευγμά του αλλά και σημαντική παρακαταθήκη για τη δημόσια Παιδεία. Μέσω των εκπαιδευτικών που επιμορφώθηκαν στην μεθοδολογία αυτή η εκπαίδευση και κατά συνέπεια η κοινωνία έχουν πολλά να κερδίσουν. Νέοι άνθρωποι, έτοιμοι να δράσουν σε οποιοδήποτε πλαίσιο, να λειτουργήσουν ως εκπαιδευτικοί ερευνητές του έργου τους, ικανοί να διαμορφώνουν έναν μεικτό αναλυτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες τους και στις ανάγκες των μαθητών και των μαθητριών τους. «Πρόκειται για σημαντική εκπαιδευτική γνώση που παρήγαγε το ΠΕΜ όλα αυτά τα χρόνια, δηλαδή που παρήγαγε το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, την τοπική κοινότητα και πολλούς και πολλές επιστήμονες διαφορετικών ειδικοτήτων» είπε η κα Ανδρούσσου για να καταλήξει ότι: «Μια συλλογική δουλειά που αποτελεί μια πρόκληση για την υπόλοιπη εκπαίδευση, ένα στοίχημα που θέλουμε να κερδίσουμε, δηλαδή μια ενταξιακή πολιτική που προετοιμάζει πολίτες ενεργούς, δημιουργικούς και ικανούς να κρίνουν και να επιλέγουν αυτό που πραγματικά έχουμε ανάγκη όχι μόνο στη Θράκη, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα σε αυτές τις εποχές κρίσης που διανύουμε.»
Φώτο:Αλέξανδρα Ανδρούτσου ρεπορτάζ-κείμενο-φωτογραφία:Μαρία Νικολάου

www.ert.gr



via ert.gr https://ift.tt/2lnxe0U
RSS Feed

Στείλτε τα δελτία τύπου στο e-mail: kaliterilamia@gmail.com


Unsubscribe from these notifications or sign in to manage your Email service.

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη