ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΑΖΙΑΔΗΣ

Ο Αναστάσιος Γαζιάδης.
ΑΛΚΗΣ Ξ. ΞΑΝΘΑΚΗΣ | Ο Α. Γαζιάδης είναι ίσως ο πιο σημαντικός φωτογράφος του Πειραιά κατά τον 19ο αιώνα και την πρώτη δεκαπενταετία του 20ού. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Μια σειρά συγκυριών τον οδήγησαν στην Ελλάδα, όπου ασχολήθηκε με τη φωτογραφία, ενώ αρχικά είχε σπουδάσει στη Φαρμακευτική Σχολή της Κωνσταντινούπολης. Διδάχτηκε τη φωτογραφία κοντά στον πλανόδιο φωτογράφο Γ. Παναγιωτόπουλο, μετά το θάνατο του οποίου πήγε στην Αθήνα και εργάστηκε ως βοηθός στο φωτογραφείο των αδελφών Ρωμαΐδη.  Αφού απέκτησε ικανές γνώσεις, έφυγε για μια δεύτερη φωτογραφική περιοδεία και επιστρέφοντας, στα τέλη του 1887, άνοιξε δικό του φωτογραφείο στον Πειραιά, στην πλατεία Θεμιστοκλέους. Οι γνώσεις που είχε αποκτήσει τον βοήθησαν να δημιουργήσει πολύ καλό όνομα ως καλλιτέχνης φωτογράφος και του επέτρεψαν να αποκτήσει πολύ σύντομα μεγάλη πελατεία. Πολλές εφημερίδες είχαν ασχοληθεί με τον Γαζιάδη και την τέχνη του. Κάποιες φορές έφταναν στην υπερβολή: «Το ελληνικόν πνεύμα και η ελληνική καλλιτεχνία υφίστανται ζύμωσιν κατά τους τελευταίους χρόνους και μέλλει να καταπλήξη εντός ολίγου ολόκληρον τον πεπολιτισμένον κόσμον...!», γράφει μία από αυτές, αναφερομένη στον φωτογράφο. Σε μιαν άλλη, δική του αυτή τη φορά καταχώριση, γνωστοποιεί στο κοινό ότι «επρομηθεύθη ωραίαν και πλουσίαν ελληνικήν ενδυμασίαν (βλάχικα) χάριν των κυριών καί δεσποινίδων αίτινες επιθυμούσι να φωτογραφηθώσιν ελληνιστί». Το 1891 υπήρχαν στον Πειραιά τέσσερα φωτογραφεία: του I. Αργυρόπουλου, του Μιχ. Ζαφειρόπουλου και Σια, του Π. Θερμογιάννη συνεταιρικά με τον Μ. Βενιέρη και του Δ. Γαζιάδη συνεταιρικά με τον Π. Ζαδέ. Ο Γαζιάδης πρόλαβε και εργάστηκε με τη μέθοδο του υγρού και ξηρού κολλωδίου και για μια περίοδο δούλεψε και με μεταλλικές πλάκες, που πρέπει να ήταν τσιγκοτυπίες. Μόλις κυκλοφόρησαν οι νέες πλάκες βρωμιούχου άργυρου, ο Γαζιάδης πήγε για ένα διάστημα στο εργοστάσιο των αδελφών Lumiere στη Λυόν, για να ενημερωθεί πάνω στη νέα τεχνολογία. Η φωτογράφιση εργοστασίων, κτιρίων και προϊόντων με σκοπό την παρουσίαση και προβολή τους στις διάφορες εκθέσεις αποτέλεσε την πρώτη μορφή διαφημιστικής και εμπορικής φωτογραφίας.
Αναστάσιος Γαζιάδης. Τορπιλοβόλο του πολεμικού ναυτικού, 1912.
Ο Γαζιάδης ήταν ο πρώτος στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με επιτυχία με τους τομείς αυτούς. Διέθετε συνεργείο με τρεις βοηθούς και είχε έναν αριθμό μηχανών, με διαστάσεις πλάκας 40x50 εκ., για τις εξωτερικές λήψεις του. Ορισμένες φωτογραφίες του, σε πλάκα μεγάλων διαστάσεων, σώζονται μέχρι σήμερα, όπως π.χ. αυτές του εργοστασίου Ρετσίνα και Β. Κωνσταντόπουλου. Ανάμεσα στις πρώτες σημαντικές φωτογραφίσεις του ήταν και αυτή των έργων για τη διάνοιξη της διώρυγας του Ισθμού της Κορίνθου, καθώς και η φωτογραφική κάλυψη της επιβλητικής τελετής των εγκαινίων κατά την έναρξη της λειτουργίας της.
Αναστάσιος Γαζιάδης. Οι αξιωματικοί και το πλήρωμα του γερμανικού θωρηκτού «Γκαϊζενάου» ποζάρουν για μια αναμνηστική φωτογραφία στο λιμάνι του Πειραιά.
Ο Γαζιάδης ασχολήθηκε συστηματικά και με τη φωτογράφιση των πολεμικών πλοίων που περνούσαν από το λιμάνι του Πειραιά. Σύντομα απέκτησε εξειδίκευση στο είδος αυτό της φωτογράφισης. Φωτογράφισε τον ελληνικό στόλο στο ναύσταθμο, τα πολεμικά πλοία στον Πειραιά και στα γυμνάσια καθώς και τους ναυτικούς δόκιμους πάνω στο εύδρομο «Ελλάς». Φωτογράφισε επίσης τον ρωσικό στόλο, μοίρα του οποίου ναυλοχούσε μόνιμα στον Πειραιά,17 και όλα σχεδόν τα ξένα πολεμικά που επισκέπτονταν το λιμάνι. Ο Γαζιάδης δεν περιορίστηκε όμως μόνο στο είδος αυτό της φωτογραφίας. Φωτογράφισε ακόμα τα ορφανοτροφεία της Αθήνας και του Πειραιά, τη Σχολή των Ευελπίδων, την ιππική σχολή, γυμνάσια και δημοτικά σχολεία και όλα τα σωματεία και τα εργοστάσια του Πειραιά. Φωτογράφισε επίσης τη μεγάλη λαϊκή διαδήλωση του Πειραιά, στις 16 Απριλίου 1895. Η φωτογραφία αυτή είχε αναρτηθεί στο σπίτι του πρωθυπουργού Θ. Π. Δηλιγιάννη. Λίγες μέρες πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896, με το υπ' αρ. 103 δίπλωμα του Βασιλικού Αυλαρχείου (12 Μαρτίου 1896) ο Γαζιάδης ανακηρύχθηκε «Φωτογράφος της Βασιλικής Οικογένειας». Για κάποιο διάστημα συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Π. Ζαδέ, στην οδό Μιαούλη και Τσαμαδού 17, στην πλατεία Θεμιστοκλέους. Κοντά στον Γαζιάδη εργάστηκε και μαθήτευσε και ο Αντώνης Μηλιώνης, που αργότερα εγκαταστάθηκε στην Αλεξάνδρεια, όπου και διέπρεψε. Ο Γαζιάδης υπήρξε ένας ολοκληρωμένος φωτογράφος, που ασχολήθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένα με πολλούς τομείς της φωτογραφίας. Η φήμη του ως πορτρετίστα φωτογράφου είχε εξαπλωθεί σε όλη την Ελλάδα. Πέρα από την επαγγελματική δουλειά του, διέπρεψε και ως καλλιτέχνης φωτογράφος, με τη συμμετοχή και βράβευσή του σε πολλές παγκόσμιες φωτογραφικές εκθέσεις. Λίγο αργότερα άνοιξε φωτογραφείο στην Αθήνα, στην οδό Μητροπόλεως 2, διατηρώντας παράλληλα, και για ένα διάστημα, το φωτογραφείο του στον Πειραιά. Το 1915 μετέφερε το φωτογραφείο του στη γωνία Αιόλου και Σταδίου, στα Χαυτεία, πάνω από το μικρό τότε κατάστημα των αδελφών Λαμπρόπουλων. Τέλος, το 1920 ξαναγύρισε στην πλατεία Συντάγματος, στο Μέγαρο Σερπιέρη, στη γωνία Φιλελλήνων και Μητροπόλεως 1. Ο Αναστάσιος Γαζιάδης και αργότερα οι γιοι του διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην ελληνική φωτογραφία και τον ελληνικό κινηματογράφο. Για τον σημαντικό αυτόν καλλιτέχνη φωτογράφο, γνωστό για την ευγένειά του, τους τρόπους του και το ήθος του, αλλά και την καλλιτεχνική του αξία, γράφει σχετικά η εφημερίδα Σφαίρα: «[...] Όλα παρά τω κ. Γαζιάδη είναι καλλιτεχνικά. Και αυτός ο κ. Γαζιάδης, με το ωραίον του  ξανθόν γένειον, το απαστράπτον εξ ευφυΐας πρόσωπον, το πλήρες ζωής και ωραίων στάσεων παράστημα αυτού, είναι εν καλλιτέχνημα [.. .]». Οι τρεις γιοι του ασχολήθηκαν και αυτοί με τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο· ιδιαίτερα ο Δημήτρης, ο οποίος κατά το Μεσοπόλεμο ίδρυσε την κινηματογραφική εταιρεία DAG Films και έκανε τις πρώτες μεγάλου μήκους κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα.


from ανεμουριον https://ift.tt/2OXWpnp
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.