ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ

ΑΛΚΗΣ Ξ. ΞΑΝΘΑΚΗΣ | Στο Κάιρο οι Έλληνες φωτογράφοι εμφανίζονται μετά το 1880 περίπου· ανάμεσά τους ο Γεώργιος Γεωργούλας, ο Εμμανουήλ Βαρδής και ο Μιχαήλ Βενιέρης, οι αδελφοί Ζαγκάκη, ο Γρίβας, ο Π. Καλαμίτας, ο Νικόλαος Κουμιανός και ο Βενιός. Ο τελευταίος ασχολήθηκε κυρίως με την έκδοση καρτ-ποστάλ.

Γεώργιος και Κωνσταντίνος Ζαγκάκης. Πορτ Σαϊντ

Πρόκειται για δύο Έλληνες φωτογράφους, από τους πρώτους που εργάστηκαν στην Αίγυπτο.
ΑΦΟΙ ΖΑΓΚΑΚΗ. ΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΠΙΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΥΡΑΜΙΔΕΣ ΤΟΥ ΚΑΪΡΟΥ, ΠΕΡ. 1875.
Τα δύο αδέρφια, ο Γεώργιος και ο Κωνσταντίνος, κατάγονταν από τη Μήλο. Γύρω στα 1865 πρώτος πήγε στην Αίγυπτο ο Γεώργιος Ζαγκάκης και εγκαταστάθηκε στο Πορτ Σάιντ. Σύντομα τον ακολούθησε και ο μικρότερος αδερφός του και άνοιξαν εκεί φωτογραφείο. Εκτός από τους αδελφούς Ζαγκάκη, την ίδια περίπου εποχή εργάζονταν στο Πορτ Σάιντ και οι φωτογράφοι Π. Περίδης και Γεωργιλαδάκης.
ΑΦΟΙ ΖΑΓΚΑΚΗ. Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, 1878.
Το Πορτ Σάιντ ήταν σημαντικό λιμάνι από το οποίο περνούσαν πολλά πλοία με ταξιδιώτες. Οι αδελφοί Ζαγκάκη, ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής εκείνης, άρχισαν να φωτογραφίζουν τα αρχαία μνημεία της Αιγύπτου αλλά και άλλα θέματα τα οποία ενδιέφεραν τους πλούσιους ταξιδιώτες, που τα αγόραζαν για τα ταξιδιωτικά τους άλμπουμ. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αδερφοί Ζαγκάκη έριξαν το βάρος τους και ειδικεύτηκαν σε αυτό το είδος της φωτογραφίας το οποίο, αν και απευθυνόταν σε εφήμερους πελάτες, ήταν άψογο απ' όλες τις πλευρές. Οι φωτογραφίες ήταν αλμπουμίνες σχετικά μεγάλου μεγέθους, γύρω στα 21x28 εκ., κολλημένες σε μεγαλύτερα χαρτόνια και τις περισσότερες φορές τονισμένες.
ΤΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΕΠΕΤΕΙΑΚΟΥ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΑ 25 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α'.
Πιο σπάνια συναντιόνται φωτογραφίες που έγιναν στο στούντιο τους, κυρίως ολόσωμα πορτρέτα, στο μέγεθος κάμπινετ. Γύρω στα 1880 ταξίδεψαν στην Παλαιστίνη και τους Αγίους Τόπους, ενώ αρκετά νωρίτερα είχαν ανέβει τον Νείλο για να φωτογραφίσουν τα μνημεία στο Λούξορ, στο Αμπού Σίμπελ, στο Καρνάκ και σε άλλες απόμακρες περιοχές της Αιγύπτου. Οι νομάδες της ερήμου αποτέλεσαν ένα ακόμη σημαντικό μέρος της θεματογραφίας τους.
ΑΦΟΙ ΖΑΓΚΑΚΗ. Η ΟΔΟΣ ΣΤΑΔΙΟΥ ΣΗΜΑΙΟΣΤΟΛΙΣΜΕΝΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΤΗΣ 25ΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α’, ΤΟ 1878.
Ορισμένες σκηνές από τις καθημερινές ασχολίες τους, τα επαγγέλματα του δρόμου και τις τοπικές φορεσιές τους, τα έστηναν με τρόπο ιδιαίτερα ευρηματικό στο στούντιό τους. Όπως όλοι οι άλλοι φωτογράφοι, έτσι και οι αδελφοί Ζαγκάκη εργάστηκαν όλο τον 19ο αιώνα με τη μέθοδο του υγρού κολλωδίου.
Το 1888, με την ευκαιρία του εορτασμού της επετείου των 25 χρόνων της βασιλείας του Γεωργίου Α', οι δύο αδερφοί επισκέφθηκαν την Ελλάδα. Σκοπός τους ήταν να εκδώσουν ένα φωτογραφικό λεύκωμα με απόψεις της Αθήνας, γι' αυτό και συγκέντρωσαν συνδρομές από 120 άτομα, εκ των οποίων οι περισσότεροι ήταν Έλληνες της Αιγύπτου. Το λεύκωμα κυκλοφόρησε τον ίδιο χρόνο και είχε τίτλο Λεύκωμα Αθήνας-Εικοσιπενταετηρίς Βασ. Γεωργίου του Α' και περιλάμβανε επικολλημένες πρωτότυπες φωτογραφίες από την Αθήνα και τον Πειραιά. Σε αυτό, το φωτογραφείο τους αναφέρεται ως Ανατολικόν Φωτογραφείον ή Φωτογραφείον Ανατολής. Η εικοσαετία 1870-1890 ήταν γι' αυτούς η πιο δημιουργική περίοδος. Δεν συναντά κανείς συχνά ένα τόσο τεράστιο σε ποσότητα φωτογραφικό έργο, που να διατηρεί παράλληλα άψογη τεχνική ποιότητα και πολύ καλή δημιουργική σύνθεση.
Μέχρι το 1893 πρέπει να εργάζονταν στο Πορτ Σάιντ. Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 οι αδελφοί Ζαγκάκη άνοιξαν και φωτογραφείο στο Κάιρο, το οποίο ανέλαβε ο Κωνσταντίνος Ζαγκάκης. Λίγο αργότερα πέθανε ο Γεώργιος, και ο Κωνσταντίνος έκλεισε το φωτογραφείο του Πορτ Σάιντ και διατήρησε μόνον αυτό του Κάιρου. Ένα μεγάλο μέρος του αρχείου που είχαν στο Πορτ Σάιντ πουλήθηκε στον Π. Περίδη και τον γαλλικής καταγωγής φωτογράφο Η. Arnoux (Αρνού), που διατηρούσαν αντίστοιχα φωτογραφεία στο Πορτ Σάιντ. Αυτός είναι και ο λόγος που συναντάμε συχνά φωτογραφίες των αδερφών Ζαγκάκη, αλλά με την υπογραφή των δύο αυτών φωτογράφων.
Οι αδερφοί Ζαγκάκη ήταν από τους τελευταίους πραγματικούς τοπιογράφους-φωτογράφους που εργάστηκαν με συνέπεια από πρωτότυπο υλικό που οι ίδιοι τραβούσαν. Κατά την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα ο Κωνσταντίνος Ζαγκάκης ασχολήθηκε και αυτός με την έκδοση καρτ-ποστάλ. Ορισμένες από αυτές θα αντιγραφούν από την Comptoir Philatelique d'Egypte στην Αλεξάνδρεια και από τον αρμενικής καταγωγής φωτογράφο G. Lekegian (Λεκεγκιάν) στο Κάιρο. Στο Πορτ-Σάιντ εργάζονταν στα τέλη του αιώνα ο Κ. Ανδρεόπουλος και ο Γρηγόριος Σαριδάκης.
Ο Κωνσταντίνος Ζαγκάκης πέθανε το 1912 στο Κάιρο. Με το θάνατό του έκλεισε το φωτογραφείο και το υπόλοιπο από το τεράστιο αρχείο του διασκορπίστηκε και καταστράφηκε. Οι αδελφοί Ζαγκάκη παρέμειναν άγνωστοι στην Ελλάδα. Αιτία ήταν ότι δεν συμμετείχαν στις διάφορες εκθέσεις που γίνονταν εδώ, καθώς και στις εκθέσεις των Ολυμπίων, όπως έκαναν άλλοι Αιγυπτιώτες Έλληνες συνάδελφοί τους. Ακόμα και το λεύκωμα που εξέδωσαν είχε τελικούς αποδέκτες τους Έλληνες της Αιγύπτου. Το σημαντικό όμως έργο που άφησαν τους κατατάσσει ανάμεσα στους σημαντικούς φωτογράφους τοπίων του 19ο αιώνα.

Άλκης Ξ. Ξανθάκης ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ 1939-1970 Εκδόσεις ΠΑΠΥΡΟΣ Αθήνα 2008


from ανεμουριον https://ift.tt/2OkpokI
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη