Η Παρουσία της Πράτσικα

Εμπρός αριστερά η Κούλα Πράτσικα, κορυφαία στο Χορό των Ωκεανίδων στον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου, όπως παρουσιάστηκε το 1927 στις πρώτες Δελφικές Εορτές από το ζευγάρι Σικελιανού (Φωτ.: Κ. Μεγαλοκονόμου)
Του Ανδρέα Ρικάκη | Οριακή αυτή η δεκαετία για το χορό στη χώρα μας. Η Ιζαντόρα Ντάνκαν επανακάμπτει στην Ελλάδα μαζί με την ομάδα της Ιζαντόραμπλς (Isadorables) -τι λογοπαίγνιο κι αυτό! Στην Αθήνα προσπαθεί, μεταξύ άλλων, να κινήσει το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης για την ίδρυση μιας σχολής χορού στην πρωτεύουσα, αλλά δεν το πετυχαίνει. Μαζί της ο αδελφός της Ρέιμοντ αλλά και ο ζωγράφος Έντουαρντ Στέϊχεν που απαθανατίζει την Ιζαντόρα και την ομάδα της σε φωτογραφίες εξαιρετικού κάλλους και μνημειακού ενδιαφέροντος. Ανάμεσα τους και η περίφημη οικία στον Κοπανά που επέπρωτο να μην ολοκληρωθεί παρά μισόν αιώνα αργότερα! Δύο μαθητές της Ιζαντόρα, ο Βάσος Κανέλλος και η σύζυγος του Σαρλότ Μάρκαμ-Κανέλλου, γνωστή ως Τανάγρα, θα παρουσιαστούν στις Πρώτες Δελφικές Εορτές των Σικελιανών με το Χορόδραμα (ο όρος μόλις έχει διατυπωθεί) Απόλλωνας και Πύθωνας. Αργότερα θα ζωντανέψουν στα Ερείπια της Ελευσίνας το μύθο του Τριπτόλεμον. Με τον θάνατο της Τανάγρας, η κόρη των Κανέλλων, Ξένια θα συνεχίσει την παράδοση ως καλλιτεχνικό ζεύγος με τον πατέρα της. Εδώ μπορούμε να πούμε ότι φύτρωσε ο σπόρος για το μετέπειτα τυπικό φαινόμενο του Ελληνικού Χοροθεάτρου και του μοντέρνου εκφραστικού χορού. Πολύ περισσότερο καθώς αυτή είναι η δεκαετία που η Κούλα Πράτσικα, επιστρέφοντας από τις σπουδές της σε Γερμανία και Αυστρία, και εμποτισμένη μεταξύ άλλων από τα συστήματα της ρυθμικής γυμναστικής του Ζακ Νταλκρόζ, συμμετέχει στις Πρώτες Δελφικές Εορτές των Σικελιανών (Χορός των Ωκεανίδων για την παράσταση του Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου) και γνωρίζεται με την ευλογημένη γενιά του '30. Οι Ικέτιδες του Αισχύλου αλλά και ο Προμηθέας, θα αναβιώσουν στις Δεύτερες Δελφικές Εορτές, ενώ η Nelly θα απαθανατίζει με το φακό της τις παραστάσεις αυτές, πρόσωπα σύνολα, σκηνές, για την αιωνιότητα. Η περίφημη Nelly Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη έχει κι εκείνη φτάσει στην Ελλάδα, έχει αρχίσει τις περιοδείες της με τη μαγική της φωτογραφική μηχανή κι έχει ανοίξει το πρώτο της στούντιο στην οδό Ερμού 18. Φωτογραφίζει εγχώριους αθλητές και αλλοδαπές χορεύτριες, πολεμιστές αρχαϊκούς και χωρικούς σύγχρονους, ηθοποιούς και αδριάντες. Στον Παρθενώνα, στην Ακρόπολη, στους Δελφούς, σε χωριά και ράχες γυμνές. Το Opus θα πάρει τον γενικό τίτλο Nelly's και έτσι είναι που θα μείνει αθάνατο. Με το τέλος της δεκαετίας, η Κούλα Πράτσικα ανοίγει το πρώτο της σχολείο, οδός Μασσαλίας 3, σε πρώην πλυσταριά (που κοστίζουν) 6.000 δρχ. το μήνα. Ταρατσούλα που βλέπεις την Ακρόπολη... τάξη, νοικοκυριό, νιάτα και αισιοδοξία και όρεξη για δουλειά. 1η Σεπτεμβρίου 1930,350 μαθήτριες! Δεύτερο και τρίτο ταξίδι της Ίντα Ρούμπινσταϊν στην Ελλάδα (1924, 1925) με το υπέροχο 47 μέτρων ιστιοφόρο της Αστάρτη, δώρο του εκατομμυριούχου κρυφού εραστή της Ουόλτερ Γκίνες, πολιτικού και βιομηχάνου της ομώνυμης μπίρας, ο οποίος και τη φωτογραφίζει στη Δήλο, ενώ ετοιμάζει το μιμόδραμα Ορφέας του Ροζέ Ντικάς.

Ελλάδα Τον 20ό Αιώνα 1920-1930
7 Ημέρες
Η Καθημερινή
31.10.1999


from ανεμουριον https://ift.tt/2KIqNiF
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη