Matthias Grünewald (1480−1528): Σταύρωση (1507−1508;) | Ζωγραφική σε σανίδι : 61 x 46 έκατ.
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ
Αβέβαιη είναι η χρονολογία αυτού του έργου. Μερικοί εμπειρογνώμονες το τοποθετούν γύρω στα 1507−1508, ανάμεσα στη «Μαστίγωση του Ιησού» του Μονάχου και στην «Αγία Τράπεζα» της Φραγκφούρτης· άλλοι, στην εποχή του «Βωμού του Θαύματος της χιόνος» (1519). Η αβεβαιότητα σχετικά με τη χρονολόγηση των έργων του μεγάλου Γερμανού καλλιτέχνη, που δεν είναι ωστόσο πολυάριθμα, προκαλεί λιγότερη έκπληξη αν σκεφτούμε πόσα στοιχεία ξένα προς το στύλ του προκύπτουν σε μιαν ανασύσταση της εκφραστικής του υψηλού αυτού οραματιστή. Συμβολικές, μυστικιστικές και ψυχολογικές αιτιότητες σημαδεύουν ένα επαναστατικό, «αντικλασικό» πνεύμα, που ζητούσε να εμπλακεί σε μια θρησκευτική αντιγνωμία πριν ακόμα διαλέξει το ύφος του. Όλα αυτά τα στοιχεία μπορούν ακριβώς να εξηγήσουν μια προσωπικότητα τόσο περίπλοκη, δε ρίχνουν όμως κανένα φως στο δραματικό βάθος του καλλιτέχνη, αν παραβλέψουμε, από την άλλη μεριά, τους πολιτιστικούς δεσμούς που περισσότερο τον επηρέασαν. Πρέπει ιδιαίτερα να θυμηθούμε τις σχέσεις του με τον Ντύρερ και, ανάμεσα απ’ αυτές, τις επαφές του με τον κλασικό πολιτισμό και με το πρόβλημα της μορφής, χωρίς να ξεχάσω − με τον Γιάκοπο ντε Μπάρμπαρι. Ακόμα και στον μικρό αυτόν πίνακα, οι διάφοροι πολιτιστικοί τόνοι συγχωνεύονται σ’ ένα ποιητικό τραγούδι απόλυτης ελευθερίας. Η μαγική και θειάφινη μεταμόρφωση του «Πολύπτυχου του ’Ισσενχάιμ» δίνει εδώ τη θέση της σ’ ένα νυχτερινό ποίημα, όπου τα τεράστια χέρια του Χριστού, ξεδιπλωμένα πάνω στον σκοτεινό ουρανό, ανοίγουν στον κόσμο την τρομερή οδύνη των ανθρώπων.
Raffaele Monti
from ανεμουριον https://ift.tt/2N3nkN6
via IFTTT
