ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ

Γράφει ο ΜΑΝΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ | Οι φορεσιές των Ελλήνων μοιάζουν με τα νεοκλασικά σπίτια. Ολοένα γκρεμίζονται και αφανίζονται και ολοένα, όσα γλιτώνουν, συντηρούνται. Ευτυχώς που υπάρχουν τα μουσεία, τα βιβλία και οι κάρτ ποστάλ των αρχών του αιώνα. Οι παλαιοί φωτογράφοι που είχαν μεράκι και όρεξη έντυναν τα μοντέλα τους με την ενδυμασία μιας περιοχής και η φωτογραφία κυκλοφορούσε με τη στερεότυπη λεζάντα, στα αγγλικά ή γαλλικά: ελληνική φορεσιά. Πολύ σπάνια έγραφαν την προέλευση της και δεν είναι λίγες οι φορές που έκαναν λάθη στις λεπτομέρειες μιας ένδυσης. Αλλά αυτό δεν είχε πολλή σημασία. Ήταν περισσότερο φωτογραφίες συναισθηματικές. Οι μικρές λεπτομέρειες λοιπόν δεν έπαιζαν κανένα ρόλο. Οι περισσότερες είναι τραβηγμένες μέσα στο στούντιο των φωτογράφων με τα ψεύτικα ειδυλλιακά σκηνικά και εξαρτήματα μιας
«ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΤΗΣ ΔΡΟΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΛΛΙΑ ΤΗΣ ΠΑΧΝΗ! ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ. ΕΠΙΣΤΟΛΙΚΟ ΔΕΛΤΑΡΙΟ ΤΟΥ «ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ. 

όσο το δυνατόν περισσότερο ρεαλιστικής αναπαράστασης του υποτιθέμενου χώρου. Ελάχιστες είναι οι φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στο ύπαιθρο και που για μένα παρουσιάζουν περισσότερο ενδιαφέρον με την κίνηση των προσώπων και το αυθεντικό τοπίο. Εκείνα τα χρόνια ο ξεριζωμένος επαρχιώτης που ερχόταν να εγκατασταθεί στην Αθήνα δεν έκοβε εύκολα τους δεσμούς του με τη γενέτειρα. Επομένως η αγορά τους ήταν εξασφαλισμένη. Ιδίως όμως η έξαρση τής μετανάστευσης φαίνεται να βοήθησε περισσότερο την κυκλοφορία τους. Απόδειξη ότι στις διάφορες Carteries τής Ευρώπης βρίσκονται ακόμη πλήθος από δαύτες και που είναι οι ακριβότερες. Θαμπώνουν πάντα τα πολύτιμα υφάσματα και τα κοσμήματα... Θα ήταν ενδιαφέρον να γίνει κάποτε μια μελέτη που ν’ αποκρυπτογραφεί αυτή τη
ΕΥΖΩΝΟΙ. Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΩΝ. ΑΓΝΩΣΤΟ ΑΝ ΥΠΗΡΕΤΟΥΣΑΝ ΤΗ ΘΗΤΕΙΑ ΤΟΥΣ Η ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑΧΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΟΥ ΝΤΥΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ. ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΞΕΓΕΛΑ Η ΤΕΛΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΣΤΟΛΗΣ. ΤΟ ΦΥΛΛΩΜΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΑΠΕΖΑΚΙ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΚΑΘΑΡΑ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΟ! ΕΚΔΟΤΗΣ Ο Γ.Ι. ΡΑΖΗΣ. ΑΘΗΝΑ. 

φετιχιστική έξαρση και μανιακή επιμονή των δημοτικών μας τραγουδιών πρός το ρούχο, όπως επίσης των ζωγράφων για τους άγιους και τούς αγγέλους. (Ας θυμηθούμε μόνο το ρούχο και τα κοσμήματα τής «Αγίας Αικατερίνης στον τροχό», που βρίσκεται στο Βυζαντινό Μουσείο, ή το «Χορό των Μαρτύρων» στο βορειοδυτικό παρεκκλήσι τής Παναγίας τής Οδηγήτριας του Μυστρά). Μαζί θα βλέπαμε από κοντά ν’ ακολουθεί και ένας ολόκληρος κόσμος μαστόρων και τεχνιτών. Η υφαντική πρώτα με το μετάξι, το λινό, το βελούδο, το μάλλινο και το αραχνοΰφαντο, μετά το κέντημα, ιδίως στα νυφιάτικα, που βέβαια απογειώνει το ρούχο και το χαρίζει στους αγγέλους και, τέλος, τη μεγάλη γενιά των χρυσοχόων και αργυροχόων. Ο Παπαδιαμάντης είναι ακριβής στις περιγραφές του: «... με το φαιλόνιον όλον ποικιλτόν με κλαδωτούς σταυρούς... την
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΥΖΩΝΑ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟΥ ΑΙΩΝΑ ΜΕ ΧΡΩΜΑΤΙΣΜΕΝΟ ΤΟ ΦΕΣΙ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΤΙΑ! Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΜΜΕΝΗ ΟΒΑΛ ΓΙΑ ΝΑ ΧΩΡΕΣΕΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΠΟΙΚΙΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΛΙΘΟΓΡΑΦΙΑΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ: «Ν. Π. ΒΟΛΘΤΡΡΑΣ»!
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ «ΑΜΑΛΙΑΣ» ΤΩΝ...ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, «ΕΚ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ» (ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ) ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΚΟΓΟΥΣΤΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ. ΕΞΟΧΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟ ΦΑΡΜΑΚΑ.
ΦΟΡΕΣΙΑ ΤΗΣ «ΛΕΒΕΝΤΟΜΑΝΑΣ» ΚΡΗΤΗΣ! ΕΚΔΟΤΗΣ Ο Κ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ. 
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΥ ΤΗΣ ΟΘΩΝΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ. ΕΚΔΟΤΗΣ Ο Ε. Γ. ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ. ΚΑΡΤ ΠΟΣΤΑΛ ΤΑΧΥΔΡΟΜΗΜΕΝΗ ΤΟ 1911
ΕΝΔΥΜΑΣΙΕΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. ΚΑΡΤ ΠΟΣΤΑΛ ΤΑΧΥΔΡΟΜΗΜΕΝΗ ΤΟ 1917 ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΔΕΙΞΗ ARMÉE D'ORIENT». ΕΚΔΟΤΗΣ Ο HANANEL ISAAR ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 

χρυσοκέντητον σκούφιαν εικονίζουσα γλάστρας με άνθη και κλώνους, το βελούδινον βαβουκλί με τα χρυσοΰφαντα προμάνικα ανασηκωμένα, την βυσσινόχρουν ολομέταξον και χρυσοκέντητον τραχηλιάν, την ζώνη με τ’ αργυρά και μαλαμοκαπνισμένα τσαπράκια, το φουστάνι το χαρένιο με το ολόχρυσον ποδογύρι, τρεις σπιθαμές πλατύ...». Βιβλία για την υφαντική, το κέντημα, τα κοσμήματα και τις φορεσιές μας έχουμε, δόξα τώ Θεώ, άφθονα και ωραία. Συνεχίζουν την παλιά παράδοση των χαλκογραφιών των περασμένων αιώνων κι ακόμη τις προσπάθειες για «προβολή» τους σε ημερολόγια, γραμματόσημα και σπιρτόκουτα. Ενδεικτικά ας θυμηθούμε μόνο τα αξιόλογα βιβλία τής Αγγελικής Χατζημιχάλη, τής Ιωάννας Παπαντωνίου, τής Πόπης Ζώρα, τής Αλκής Κυριακίδου - Νέστορος και, βέβαια, του Κίτσου Μακρή. Για τους Αθηναίους μια καλή ευκαιρία να θαυμάσουν και να χαρούν από κοντά τις αυθεντικές ενδυμασίες είναι το Μουσείο Μπενάκη και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ | ΤΕΥΧΟΣ 19 | ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 1986


from ανεμουριον https://ift.tt/34mYLUA
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη