ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ. ΑΣΚΕΛΙ ΠΟΡΟΥ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ (1900-1971)
Ο διπλωμάτης καριέρας και κορυφαίος ποιητής ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία από τα φοιτητικά του χρόνια (1918-1924), μέχρι τις τελευταίες του εκδρομές ανά την Ελλάδα το 1970. Είναι γνωστό ότι μετά τα νεανικά του χρόνια χρησιμοποιούσε μια μηχανή Rolleiflex 6x6 εκ., με φακό Carl Zeiss Planar f 2,8/80 mm. To αρχείο του περιλάμβανε πάνω από 2.500 αρνητικά. Σημαντική θέση σε αυτό είχαν τα ταξίδια του ποιητή στην Κύπρο και τη Μέση Ανατολή (1953-1955), όχι μόνο για το μεγάλο αριθμό των φωτογραφιών που είχε τραβήξει από τα μέρη αυτά, σε σχέση με το σύνολο του αρχείου του, αλλά και για την ιδιαίτερη φροντίδα στην ταξινόμηση και την αρχειοθέτησή τους. «[...] Παρά την αδιάλειπτη ενασχόλησή του με τη φωτογραφία, ο Σεφέρης δεν έχει εκμεταλλευτεί στην ποίησή του, στην έκταση που θα ανέμενε κανείς, ούτε τη φωτογραφία-αντικείμενο ούτε τη διαδικασία και το αποτέλεσμα της φωτογράφησης [...]», γράφει ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος, και συνεχίζει αναφέροντας κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον: «[...] Θα άξιζε να μελετηθούν κάποτε οι σχέσεις των Νεοελλήνων ποιητών και της νεοελληνικής ποίησης με τη φωτογραφία και με την ποιητική της εκμετάλλευση. Ο Κ. Π. Καβάφης, λόγου χάριν, που φρόντιζε κατά διαστήματα να φωτογραφίζεται, έχει περάσει πολύ πρώιμα σε ένα από τα "κρυμμένα" ποιήματά του, το τιτλοφορούμενο "Έτσι" (1913), ως θέμα τη φωτογραφία και μάλιστα την άσεμνη φωτογραφία, σε μιαν εποχή κατά την οποία οι λεγάμενες και θεωρούμενες ως "άσεμνες"ή "τολμηρές" φωτογραφίες δεν πρέπει να είχαν την ευκολία κυκλοφορίας που έχουν σήμερα». Οι φωτογραφίες του Γ. Σεφέρη, όλες μαυρόασπρες, είναι διαυγείς και άμεσες. Αν και δεσμεύεται, από τη μηχανή που χρησιμοποιεί, σε μία μόνον οπτική γωνία, που του δίνει ο νορμάλ φακός, παρ' όλα αυτά χρησιμοποιεί έντεχνα τη θέση και τη γωνία λήψης, κάτι που του επιτρέπει να δημιουργεί καλή αίσθηση προοπτικής και βάθους. Το 2002 με την ευκαιρία του εορτασμού του Έτους Σεφέρη το ΜΙΕΤ εξέδωσε ένα μεγάλο λεύκωμα με χαρακτηριστικές φωτογραφίες από ταξίδια του, με τον τίτλο Ο φωτογράφος Γιώργος Σεφέρης.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ (1901-1975)
Ψυχαναλυτής και σημαντικός υπερρεαλιστής ποιητής της λεγομένης «γενιάς του '30», ο Εμπειρικός θεωρείται ένας από τους πιο εμπνευσμένους Έλληνες ποιητές του 20ού αιώνα, ένας από τους κύριους εκπροσώπους του ελληνικού μοντερνισμού, πρωτοπόρος και ανανεωτής της σύγχρονης ελληνικής ποίησης. Ταυτόχρονα υπήρξε και ένθερμος ερασιτέχνης φωτογράφος. Το φωτογραφικό έργο του είναι πλούσιο σε θεματολογία και μεγάλο σε ποσότητα, μέχρι σήμερα όμως δεν έχει δημοσιευτεί ολόκληρο. Άρχισε να φωτογραφίζει από τα χρόνια του Μεσοπολέμου, χωρίς αυτό να είναι ιδιαίτερα γνωστό, αφού οι φωτογραφίες του δεν είχαν εκτεθεί ούτε είχαν δημοσιευτεί στο σύνολό τους, με συνέπεια να μην έχουν αξιολογηθεί ανάλογα.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ. ΣΙΦΝΟΣ 1956.
Στο διάστημα 22 Ιανουαρίου-12 Φεβρουαρίου 1955 οργανώθηκε μια μεγάλη ατομική έκθεση με 210 φωτογραφίες του στην αίθουσα «Ιλισός» στην Αθήνα. Για την εκδήλωση αυτή είχε κυκλοφορήσει και μια αφίσα. Πέρασαν περισσότερα από 50 χρόνια για να παρουσιαστούν ξανά φωτογραφίες του. Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Εμπειρίκου, οργανώθηκε στην Αθήνα έκθεση των φωτογραφιών του στο Γκάζι/Τεχνόπολις του Δήμου Αθηναίων το διάστημα 17 Δεκεμβρίου 2001-21 Ιανουαρίου 2002. Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφόρησε λεύκωμα με φωτογραφική δουλειά του με τίτλο Φωτοφράκτης. Οι φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρικού (εκδ. Άγρα, Αθήνα 2001).

ΑΛΚΗΣ Ξ. ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ 1939-1970 ΤΟΜΟΣ Β’ ΠΑΠΥΡΟΣ ΑΘΗΝΑ 2008


from ανεμουριον https://ift.tt/2CzmHVE
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη