Η εισήγηση του Δημάρχου Λαμιέων Ευθύμιου Καραΐσκου για τους πρόσφυγες στην Μαυρομαντήλα


Όπως είναι γνωστό, το συγκεκριμένο θέμα έχει συζητηθεί κατ’ επανάληψη στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Εκείνο που προέκυψε από αυτές τις συζητήσεις, είναι ότι πρέπει να μπουν ορισμένοι όροι στη βάση των οποίων, θα μπορούσε να λειτουργήσει ένα Κέντρο Φιλοξενίας στα γεωγραφικά όρια του Δήμου μας.

Σαν Δήμος, ποτέ δεν αρνηθήκαμε, καθώς πάντα αναφέρουμε ότι πρόκειται για ένα εθνικό θέμα και κατανοούμε τη σοβαρότητα του, για να συμβάλουμε σε συγκεκριμένη κατεύθυνση, στην εθνική αυτή υπόθεση. 

Από τα βασικά στοιχεία που ενδιαφέρουν την δημοτική αρχή, είναι να μην υπάρξει η οποιαδήποτε όχληση των τοπικών κοινωνιών, από την εν γένει λειτουργία ενός χώρου φιλοξενίας αιτούντων άσυλο.

Σας είναι γνωστό άλλωστε ότι για αυτές τις θέσεις μας, έχουμε ενημερώσει το αρμόδιο υπουργείο, ελπίζοντας σε ένα γόνιμο διάλογο για να αποκλειστούν όλα εκείνα τα στοιχεία, που θα μπορούσαν να χρωματίσουν αρνητικά την οποιαδήποτε υπόθεση.

Αντί όμως τις οποιεσδήποτε απαντήσεις, αντιμετωπίσαμε τη σιωπή.

Ελπίζαμε ότι έχουν κατανοήσει τη σοβαρότητα του θέματος και είχαμε την κρυφή ελπίδα ότι δεν θα μπορούσαν να επαναλάβουν τα ίδια λάθη, για πολλοστή φορά. 

Με λύπη μας για μια ακόμη φορά διαπιστώσαμε ότι η αντιμετώπιση ενός τόσο κρίσιμου θέματος, δεν έχει προκαλέσει την ανάλογη σοβαρότητα στη διαχείριση. 

Από τα βασικά στοιχεία που προκαλούν εκρηκτικές καταστάσεις είναι που ακριβώς θα διαβιώσουν αυτοί άνθρωποι. 

Προσπαθήσαμε να τους δώσουμε να καταλάβουν ότι δεν μπορεί μέσα σε σκηνές, να μείνουν οικογένειες.

Αν αποδεχτούμε μια τέτοια λειτουργία είναι αυτονόητο ότι οι
φιλοξενούμενοι, αργά ή γρήγορα θα βρεθούν διαμαρτυρόμενοι στις κεντρικές πλατείες της πόλης. Οι δε εκρηκτικές καταστάσεις δεν πιθανολογούνται, αλλά είναι βέβαιες.

Με έκπληξη μας διαπιστώσαμε ότι εκείνο που μας πρότειναν να
αποδεχτούμε δεν ήταν τίποτα άλλο, παρά τεράστιες σκηνές, μέσα στις οποίες υπάρχουν κάποια δωματιάκια για την φιλοξενία ανθρώπων.

Δυστυχώς περισσότερη προχειρότητα δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει, γιατί σε ολόκληρη τη χώρα, παρόμοιές καταστάσεις αναγκάστηκαν να τις εκσυγχρονίσουν τα προηγούμενα χρόνια, αλλά στην περίπτωσή μας γενικά και αόριστα μιλούν για μια πρώτη φάση, χωρίς βεβαίως να προσδιορίσουν τίποτα διαφορετικό και το κυριότερο χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους, εκείνα τα οποία συμβαίνουν σε άλλους τόπους στην ενδοχώρα. 

Είναι αδύνατον να αποδεχτούμε λοιπόν τέτοιες πρόχειρες κατασκευές και δεν είναι δυνατόν να το αποδεχτούμε, διότι γνωρίζουμε πού ακριβώς θα φτάσει το θέμα.

Απορρίπτουμε κάθε τέτοια λογική και ζητάμε αυτό το οποίο είχαμε σημειώσει και στην επιστολή μας στις αρχές Δεκεμβρίου, δηλαδή να υποβληθούν τα σχέδια, για το τι θέλουν να κάνουν και βεβαίως να λάβουν υπόψη τους ότι χρειάζονται σοβαρές υποδομές.

Οι δικαιολογίες ότι δήθεν οι προσφυγικές ροές είναι μεγάλες κλπ., μας αναγκάζουν να σημειώσουμε ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο που αναλάβαμε ως δημοτική αρχή και μέχρι τώρα, υπήρχε ο χρόνος και οι επεξεργασίες, για να μπορέσουν να μας έχουν τουλάχιστον μια σοβαρή πρόταση.

Σημειώνουμε λοιπόν προς όλες τις κατευθύνσεις ότι απορρίπτουμε οποιεσδήποτε τέτοιες λογικές και σε κάθε περίπτωση ζητάμε από τους αρμόδιους και το σεβασμό τοπικών κοινωνιών, και τον σεβασμό της δημοτικής αρχής, αλλά και τον σεβασμό του ανθρωπιστικού ρόλου, αυτών των παρεμβάσεων. 

Εχουμε υποχρέωση όμως, να πάμε και λίγα βήματα πιο κάτω. 

Βασικός στόχος και σκοπός είναι όπου κι αν λειτουργεί τέτοια δομή, να μην διαταράσσει με την λειτουργία της τις τοπικές κοινωνίες, έτσι ώστε, οι τοπικές κοινωνίες να συνεχίσουν την πορεία τους αδιατάρακτα από την παρουσία ή μη τέτοιων δομών. 

Επικαλούμαστε την εμπειρία μας γύρω από το συγκεκριμένο θέμα και ξέρουμε τι πρέπει να γίνει, έτσι ώστε, να ικανοποιείται απαραίτητα αυτός ο ρόλος.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να παραμένει θεατής των εξελίξεων μέσα στο χώρο της και πολύ περισσότερο δεν μπορεί να παραμένει θεατής, όταν γνωρίζει τουλάχιστον τα στοιχειώδη και τα βασικά που αποτρέπουν τις εντάσεις. 

Οι εγκαταστάσεις λοιπόν πρέπει να ικανοποιούν αυτές καθ' αυτές τις ανθρώπινες ανάγκες. 

Η λειτουργία των χώρων στοιχειωδώς θα πρέπει να διέπεται από κανόνες οι οποίοι και θα πρέπει να ελέγχονται στη διαχρονική τους ισχύ.

Συγκεκριμένα :

Η αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει ρόλο στο ποιοι και πόσοι κάθε φορά θα μεταφέρονται σε ένα συγκεκριμένο κέντρο, όπου και αν είναι αυτό.

Το γιατί είναι απολύτως γνωστό. Υπενθυμίζω:

Υπάρχουν περισσότερες από 50 εθνότητες εισερχομένων και περισσότερες από 20 γλώσσες. Υπάρχουν διαχωρισμοί, οι οποίοι πρέπει να γίνονται απολύτως σεβαστοί, γιατί διαφορετικά το πρόβλημα θα γίνει αξεπέραστο. 

* Να πούμε ορισμένα βασικά πράγματα. Αν στον ίδιο χώρο αυτή, την περίοδο λόγω της δολοφονίας του Σουλειμανί, τοποθετήσουμε σιίτες και σουνίτες, πυροδοτούμε επεισόδια.

* Αν στον ίδιο χώρο δεν περιορίσουμε τις εθνότητες σε συγκεκριμένα μεγέθη, το πολύ μέχρι 5 και βεβαίως συμβατές μεταξύ τους και σε ό,τι αφορά τις γλώσσες το πολύ μέχρι τρεις, δεν θα είμαστε σε θέση να ικανοποιήσουμε απρόσκοπτα τα αιτήματα επικοινωνίας, οπότε είναι βέβαιο, ότι τα επεισόδια είναι δεδομένα.

Βασικός κανόνας λοιπόν είναι απόλυτος έλεγχος στο πόσοι και ποιοι θα ενταχθούν και ποιοι θα μεταφερθούν και ποιοι θα φιλοξενηθούν.

Και επειδή η εναλλαγή του πληθυσμού θα είναι γρήγορη, αυτό σημαίνει ότι πρέπει κάποιος να έχει την απόλυτη ευθύνη, για τον συνολικό καθολικό και διαρκή έλεγχο. 

Να μείνω και λίγο, στο πεδίο του ελέγχου του ποιοι θα φιλοξενηθούν για ένα ακόμη στοιχείο. Αν στον ίδιο χώρο υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό από ενήλικα άτομα που είναι μόνα τους χωρίς οικογένεια, τότε τα επεισόδια είναι δεδομένα.

Επομένως είναι ένα στοιχείο που χρειάζεται διαρκώς επικαιροποίηση και διαρκώς έλεγχο. Η εμπειρία διδάσκει ότι όσο πιο σχολαστικός είναι ο έλεγχος κατά την υποδοχή των φιλοξενούμενων, τόσο περιορίζονται τα προβλήματα στη συνέχεια.

Επιπλέον για να υπάρχει ηρεμία στις τοπικές κοινωνίες και να μην
ενοχλούνται θα πρέπει να ικανοποιούνται επιγραμματικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

*24ωρη φύλαξη του κέντρου ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον έλεγχο της εισόδου. Σε κάθε περίπτωση αναφέρουμε για ένα ανοιχτό κέντρο, το οποίο θα είναι περιφραγμένο και θα έχει εισόδους. Απόλυτος έλεγχος λοιπόν και εκεί και στο εσωτερικό.

*24ωρη παροχή βασικών λειτουργιών, όπως είναι η καθαριότητα και η αποκατάσταση βλαβών και νοσηλευτική φροντίδα. Δε σημαίνει ότι θα έχουμε ένα συνεργείο, το οποίο θα περιμένει την βλάβη, αλλά να υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι ακόμη και τις νυχτερινές ώρες, να αποκαταστήσουν βλάβες ρεύματος νερού ή ζεστού νερού. 

*Ιατρική και νοσηλευτική παρουσία  στο μεγαλύτερο μέρος 24ώρου.

Απαραίτητοι οπωσδήποτε παιδίατρος και παθολόγος, όπως επίσης και νοσηλευτικό προσωπικό μαζί με μεταφραστές, που θα καλύπτουν το σύνολο των γλωσσών που θα μιλούν οι φιλοξενούμενοι και στο κέντρο και στο Νοσοκομείο. 

*Είναι απαραίτητη η προδιαλογή ιατρικών περιστατικών, έτσι ώστε να μην μεταφέρονται όλα στο νοσοκομείο και δημιουργούν πρόβλημα. 

*Απαραίτητο το μέσο μεταφοράς οι διασώστες και οδηγοί μεταφοράς ασθενών, γιατί σε διαφορετική περίπτωση τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, θα τα στερήσουμε από την τοπική κοινωνία. 

*Είναι αναγκαία η περιοδική παρουσία ψυχιάτρου, καθώς τα περιστατικά είναι πολλά και υπηρεσίες στο νοσοκομείο αδυνατούν να ανταποκριθούν . 

*Να υπάρχουν τα απαραίτητα φάρμακα πρώτης ζήτησης, έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται κρίσιμα θέματα, τα οποία σε αντίθετη περίπτωση γίνονται εκρηκτικά. 

*Είναι αναγκαία η πλήρης λειτουργία ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών με ψυχολόγους, παιδοψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, καθώς θα πρέπει να κρίνονται και να προωθούνται αρμοδίως οι ευαλωτότητες, τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας κλπ 

*Είναι αναγκαία η λειτουργία τριών νηπιαγωγείων τουλάχιστον εντός του κέντρου από το υπουργείο παιδείας και παράλληλα ενισχυτική παρουσία της Δομής σε βρεφονηπιοκόμους, νηπιαγωγούς, δασκάλους, και καθηγητές για ενισχυτική διδασκαλία στα παιδιά, τους εφήβους, και τους μεγάλους στα ελληνικά.

*Είναι αναγκαίο να υπάρχουν σε 24ωρη βάση τεχνίτες, που θα μπορούν να αντιμετωπίζουν κρίσιμα θέματα ηλεκτρικών και υδραυλικών. 

* Είναι  απαραίτητο να υπάρχει εκπαιδευμένο προσωπικό στη δημιουργική απασχόληση παιδιών εφήβων και μεγάλων. Ιδιαίτερη έμφαση στις γυναίκες. 

*Εκτός όλων των άλλων είναι απαραίτητο να υπάρχει στελεχωμένη νομική υπηρεσία όχι μόνο με νομικούς συμβούλους, αλλά και με δικηγόρους, οι οποίοι και θα παρίστανται σε υποθέσεις φιλοξενούμενων που κρίνουν αναγκαίο ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις εμπλοκές τους με τις υπηρεσίες ασύλου. 

*Είναι απαραίτητο να υπάρχουν καθηγητές και δάσκαλοι ελληνικών, αγγλικών, γερμανικών, αφού αυτές είναι οι γλώσσες, οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για τους φιλοξενούμενους. 

* Άφησα τελευταίο έναν κρίσιμο τομέα που χωρίς αυτόν είναι αδύνατο να λειτουργήσει το κέντρο.

Αναφέρομαι για μεταφραστές ή αλλιώς πολιτισμικούς διαμεσολαβητές. Οι συγκεκριμένοι θα πρέπει να καλύπτουν όλο το 24ωρο είτε με φυσική παρουσία είτε με τηλεφωνική διερμηνεία με ιδιαίτερη έμφαση την πρωινή βάρδια, όπου θα υπάρχει σε ανάπτυξη το σύνολο των υπηρεσιών, ωστόσο όμως, είναι απαραίτητο και αναγκαίο να υπάρχει ανάλογος αριθμός τους με τις γλώσσες, καθώς διαφορετικά, καμία λειτουργία του κέντρου δεν μπορεί να γίνει.

Συνολικά θα πρέπει να εξυπηρετούνται οι ανωτέρω ανάγκες μέσα σε ένα ανθρώπινο περιβάλλον και ένας ευέλικτος φορέας που να είναι εγγύς στα προβλήματα και τους πολίτες, χωρίς αγκυλώσεις, χωρίς γραφειοκρατικές διατυπώσεις, και μέσα σε ένα ανθρωπιστικό περιβάλλον με απόλυτο σεβασμό στη διαφορετικότητα, πρωτίστως και με αποφασιστικότητα να αντιμετωπίζει τα μικρά και μεγάλα προβλήματα, γιατί σε διαφορετική περίπτωση όλα αυτά, θα μεταφερθούν στην τοπική κοινωνία και στην πόλη.

Είναι σαφές ότι αν φροντίσουμε τα μικρά, θα αποφύγουμε τα μεγάλα, κάτι που πρέπει να γίνει κατανοητό στα υπουργεία. 

Σε όλα δε τα ανωτέρω, είναι σαφές ότι στις περιοχές που έχει εμπλακεί η αυτοδιοίκηση είτε μέσα από το πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ, είτε μέσω της λειτουργίας των κέντρων φιλοξενίας. τα αποτελέσματα είναι θεαματικά.

Κατόπιν των ανωτέρω

ΕΙΣΗΓΟΥΜΑΣΤΕ

Α) Να απορριφθεί η πρόταση της Κυβέρνησης για τη θέση «Μαυρομαντήλα», ως εισάγεται.

Β)Η οποιαδήποτε δομή φιλοξενίας [όπου και αν δημιουργηθεί], να πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις και επιγραμματικά :

1/ Για τις κατασκευές που θα γίνουν τόσο της φιλοξενίας όσο και των υποστηρικτικών (Χώρων δημιουργικής απασχόλησης, Σχολείων, Νηπιαγωγείων, Ιατρείων, αναρρωτηρίων, γηπέδων, παιδικών χαρών, χώρων ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών, εργαστηρίων κλπ) ο Δήμος, δια των υπηρεσιών του, να δώσει τη σύμφωνη γνώμη του. Οι κατασκευές φιλοξενίας να έχουν το τύπο κοντέινερ, είτε κλασσικά είτε τύπου «Ριτσώνας 2».

2/ Ο Δήμος της Λαμίας είτε ο ίδιος είτε νομικό του πρόσωπο που θα προταθεί, να έχει τον διοικητικό έλεγχο για τη λειτουργία της δομής. Να μην δραστηριοποιείται καμία ΜΚΟ στη δομή αυτή και να μη γίνει η οποιαδήποτε ανάθεση αρμοδιοτήτων σε ΜΚΟ.  Ο Δήμος της Λαμίας να έχει τον απόλυτο έλεγχο για τη σύνθεση των φιλοξενουμένων, ανάλογα με τις δυνατότητες υλοποίησης, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία της δομής καταρχήν, αλλά και η ομοιογένεια της απρόσκοπτα και χωρίς προστριβές και οχλήσεις στις τοπικές κοινωνίες και στον ευρύτερο ανθρωπογεωγραφικό χώρο. 

3./ Να μας δοθούν αντισταθμιστικά οφέλη και για την ειδικότερη περιοχή που θα βρίσκεται κοντά στη δομή, αλλά και γενικά για το Δήμο Λαμιέων. Και γενικά για το Δήμο Λαμιέων, να δοθούν ανάλογοι πόροι, ώστε να σχεδιάσουμε και ν’ αναπτύξουμε ένα τοπικό δίκτυο διευρυμένων κοινωνικών υπηρεσιών για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, την προαγωγή της δημόσιας υγείας, την πρόληψη και αντιμετώπιση των διακρίσεων, αλλά και την ισότιμη πρόσβαση στην αγορά εργασίας.

Α) ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΦΘΕΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΜΑΥΡΟΜΑΝΤΗΛΑ ΩΣ ΕΙΣΑΓΕΤΑΙ
Νεότερη Παλαιότερη