Μερικές σκέψεις για τον Διαγώνιο οδικό Άξονα «Λαμία - Αντίρριο»

Μερικές σκέψεις για τον Διαγώνιο οδικό Άξονα «Λαμία - Αντίρριο»

 

Διαβάσαμε πρόσφατα δύο δημοσιεύματα, που αναφέρονται στο Διαγώνιο Άξονα «Λαμία (Βόλος) – Αντίρριο». Το ένα είναι η ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Φωκίδας της Νέας Δημοκρατίας, Ιωάννης Μπούγας σχετικά «με την κατασκευή του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο» [https://ypodomes.com/sti-voyli-o-quot-diagonios-axonas-quot-lamia-itea-antirrio-me-erotima-tin-ylopoiisi-toy/]. Το άλλο είναι η Επερώτηση που κατέθεσε στην Περιφέρεια για το  διαγώνιο οδικό άξονα Λαμία – Αντίρριο ο Περιφερειακός Σύμβουλος Φωκίδας  Δρόσος Παρασκευάς «ζητώντας να πληροφορηθεί για την πορεία εξέλιξης του έργου» [https://doridanews.gr/2020/ 10/δροσοσ-παρασκευασ-ο-διαγώνιος-λαμία/].

 

Με την ευκαιρία αυτών των δύο δημοσιευμάτων, θεωρώ υποχρέωσή μου να αναφερθώ στο θέμα της χάραξης του οδικού άξονα∙ και συγκεκριμένα τη χάραξη του στην Κοιλάδα του Σπερχειού. Σύμφωνα με τα σχέδια της μελέτης και τον επίσημο χάρτη του ΥΠΕΝ, προβλέπεται να διασχίσει την κοιλάδα με κόμβο στον ΠΑΘΕ λίγο πριν το SOULIS και στον Ε65 λίγο πριν το Κόμμα, να συναντήσει την ΠΕΟ Λαμίας – Αθηνών δίπλα στο Κόμμα και συνεχίζοντας προς τη Γέφυρα του Ασωπού, να ανεβεί προς το Μπράλλο για να συνεχίσει με σήραγγα προς τη Γραβιά κλπ.

 

Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω αν συνεχίστηκαν και αν ολοκληρώθηκαν οι απαλλοτριώσεις, που είχαν ξεκινήσει, και αν μπήκε το έργο και η συγκεκριμένη χάραξη στον επίσημο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Μεταφορών. Αυτό πιστεύω θα το έχουμε σύντομα με βάση τις δύο ερωτήσεις. Όμως δεν μπορώ να μην αναφερθώ στις αιτιάσεις που διατυπώσαμε από δεκαετίας, ανανεώνοντας τες κατά καιρούς και μη έχοντας καμιά ανταπόκριση. Λέγαμε τον Ιούλιο του 2011 «…δεν έχουν εξεταστεί τα νέα δεδομένα, τα οποία προκύπτουν τόσο από την εμπειρία της κατασκευής των τριών άλλων αξόνων (ΠΑΘΕ, ΣΓΥΤ του ΟΣΕ, Ε65), όσο και από τη σημερινή συγκυρία και την οικονομική δυσκολία εξέλιξης των μεγάλων έργων στη χώρα μας. Ποια είναι, κατά τη γνώμη μας, αυτά τα δεδομένα:

- Η κατασκευή, και λειτουργία ήδη, του ανισόπεδου κόμβου στο ύψος των Θερμοπυλών για το δρόμο "Θερμοπύλες – Άμφισσα – Πάτρα", ο οποίος κόμβος δεν υπήρχε, όταν σχεδιαζόταν η αναφερόμενη χάραξη.

- Το ότι το έργο αυτό δεν έχει ακόμα δρομολογηθεί και δεν έχει μπει στον επίσημο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Μεταφορών.

- Η καταστροφή του πιο εύφορου τμήματος του κάμπου του Σπερχειού, γη υψηλής παραγωγικότητας για τα σημερινά δεδομένα της οικονομίας της χώρας μας και της σημασίας του πρωτογενούς τομέα.

- Η πλήρης αναστάτωση και η κατάργηση ουσιαστικά της προστατευόμενης περιοχής NATURA 2000, για την οποία έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε σχέση και με τη ζημιά που προκαλεί η διέλευση του Ε65 και της ΣΓΥΤ του ΟΣΕ

- Και φυσικά το ερώτημα είναι, κατά πόσο πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε μια τέτοια εποχή ένας ακόμη κλειστός αυτοκινητόδρομος με τέτοιο κόστος»

 

Να θυμηθούμε ότι, στις 10/7/2006, ο τότε Νομάρχης Θανάσης Χειμάρας, ο Δήμαρχος Γιώργος Κοτρωνιάς και ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Στέλιος Ζαχαρόπουλος είχαν υποβάλει Υπόμνημα προς τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ Σουφλιά, όπου μαζί με τα άλλα, ζητούσαν τα εξής: «Η μελέτη του συστήματος των έργων και των ΠΑΘΕ και Ε65, εκπονήθηκε με την παραδοχή ότι ο οδικός άξονας προς Άμφισσα – Αντίρριο μελλοντικά θα ακολουθήσει νέα χάραξη (από την περιοχή της ΠΕΟ Λαμίας – Αθηνών). Η παραδοχή αυτή δεν λαμβάνει υπόψη τη σημερινή σύνδεση του δρόμου με τον ΠΑΘΕ στις Θερμοπύλες. Έχοντας υπόψη τη γεωμορφολογία της περιοχής, ο άξονας προς Άμφισσα – Αντίρριο, να έχει αφετηρία τον Α/Κ Θερμοπυλών». Ζητούσαν με λίγα λόγια να μην διασχίζει διαγώνια τον παραγωγικό κάμπο του Σπερχειού ο οδικός άξονας, ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος, Βόλου – Αντίρριου, ο οποίος θα ολοκληρώσει την καταστροφή της κοιλάδας και θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα, αυτά που τώρα όλοι διαπιστώνουμε.

 

Επίσης στην αναθεώρηση του ΓΠΣ Λαμίας, στην Αη Φάση, που αξιολογεί και προτείνει εναλλακτικές, είχε επισημάνει και ζητούσε νέα χάραξη και νέο κόμβο για τη Διαγώνιο λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων (τεύχος Α', Κεφάλαιο «Περιβαλλοντικές επιπτώσεις μεγάλων έργων» σελ. 70). «Η Διαγώνιος οδός θα μπορούσε να ξεκινά την χάραξη της εκτός της περιοχής NATURA Σπερχειού»

 

Με λίγα λόγια, έχουμε ένα έργο που πλήττει δύο περιοχές κοινοτικού ενδιαφέροντος, περιοχές NATURA, εκ των οποίων μία είναι και ΖΕΠ, υποβαθμίζει και απαξιώνει γη υψηλής παραγωγικότητας, της οποίας η διατήρηση και η προστασία είναι συνταγματικώς επιβεβλημένη, απαραίτητη για το διατροφικό ζήτημα και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σε μια περιοχή με πολλά πλημμυρικά προβλήματα και βέβαια δεν έχουν διερευνηθεί εναλλακτικές λύσεις χάραξης για την κατασκευή του έργου.

 

Το σημαντικό είναι ότι δεν φαίνεται να έχει αλλάξει κάτι∙ με αποτέλεσμα να συνεχίζει να εμφανίζεται στο χάρτη του ΥΠΕΝ κανονικά και σύμφωνα με τις αρχικές μελέτες.  Άρα είναι ευκαιρία να φέρουμε ξανά τους αρμοδίους προ των ευθυνών τους, πριν είναι αργά, όπως μας λέγανε και για τον Ε65. Είναι επίσης ώρα η Αυτοδιοίκηση, η Περιφέρεια και ο Δήμος Λαμίας, να αναλάβουν τις ευθύνες τους!

 

Λαμία, 26.10.2020

 

Στέφανος Σταμέλλος

http://www.e-ecology.gr

https://www.facebook.com/stefanos.stamellos/

 

Από το Blogger.