-->

Λαμία: Η κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Δημοτικό Θέατρο εν όψει του Εορτασμού του Πολιούχου της Λαμίας Ευαγγελιστή Λουκά και της Aπελευθέρωσης της πόλης από τους Γερμανούς

Στο πλαίσιο του Εορτασμού του Πολιούχου της Λαμίας Ευαγγελιστή Λουκά και της Aπελευθέρωσης της πόλης από τους Γερμανούς, τη Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2021, θα πραγματοποιηθεί η Συναυλία :

«Από το Βυζάντιο στην Ελληνική Παράδοση»

από τη  Μικρή Ορχήστρα της Κ.Ο.Α. υπό τη διεύθυνση του Νίκου Χαλιάσα

Είσοδος  Ελεύθερη

Διευκρινίζεται ότι, με βάση τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα για τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από το κίνδυνο διασποράς του COVID -19, η είσοδος επιτρέπεται στους πλήρως εμβολιασμένους [πλήρως εμβολιασμένοι θεωρούνται όσοι έχουν ολοκληρώσει προ τουλάχιστον δεκατεσσάρων (14) ημερών τον εμβολιασμό για κορωνοϊό COVID-19] και σε νοσήσαντες το τελευταίο εξάμηνο.

Για την είσοδο σας είναι απαραίτητο η επίδειξη  πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης.

H χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας, αλλά και κατά τη προσέλευση και αποχώρηση.

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα της συναυλίας:

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΟΥΖΙΟΣ (1956-)

Βυζαντινή Ραψωδία

Η Βυζαντινή Ραψωδία είναι ένα έργο έκφρασης που εμπεριέχει συναισθήματα του μεγαλείου της Βυζαντινής αυτοκρατορίας: την συνάντηση Δύσης και Ανατολής, τα ήθη και έθιμα και τα θρησκευτικά πιστεύω των λαών  των δύο πολιτισμών.

Ιδιαίτερα δε την παράθεση της λαϊκής, της κοσμικής και της κατανυκτικής θρησκευτικής μουσικής σε διαλεκτική σχέση μεταξύ τους, με πυξίδα πορείας προς το Θείον, το Ουράνιο, τον Χριστιανισμό.

Πρόκειται για ένα έργο για σόλο βιολοντσέλο με συνοδεία ορχήστρας εγχόρδων και κρουστών, στο οποίο αντιπαραβάλλονται «επεισόδια» με διαφορετικές υφές, που αφορούν κατά κύριο λόγο στα στοιχεία του ρυθμού, της τονικότητας, της ενορχήστρωσης,  μικρά τμήματα, σχετικά μεταξύ τους, που όμως το καθένα εξιστορεί ένα αυτοτελές επεισόδιο. Τα «μουσικά επεισόδια» είναι εμπνευσμένα αφ’ ενός  α) από την ορθόδοξη θρησκευτική λειτουργία και β) από την κοσμική μουσική της εποχής.  Σε όλη την μουσική σύνθεση έρχεται σε ισορροπία το σόλο βιολοντσέλο με την ορχήστρα, με ένα συνεχή διάλογο.

Στο μεν θρησκευτικό κομμάτι της μουσικής σύνθεσης το βιολοντσέλο συμβολίζει τον ποιμένα που κηρύσσει το λόγο του Θεού και η ορχήστρα συμβολίζει του απλούς πιστούς που συμμετέχουν με την προσευχή τους, στο δε κοσμικό είναι το σόλο όργανο, «ο πρώτος χορευτής» με την ορχήστρα, που  είναι «ο χορός» να συμβάλει ώστε η σολιστική γραμμή να είναι ανάγλυφη !

Τα κρουστά αποδίδουν:

Α) Το θρησκευτικό χρώμα με ήχους όπως (καμπάνες, θυμιατό ή κατζίον, καθώς και πιο απλούς ήχους, που συμβαίνουν σε ένα ναό, ήχοι από σήμαντρα, τάλαντα, ή ο ήχος που κάνει το στασίδι ενός πιστού.

Β) Το κοσμικό χρώμα (ρυθμός) συναισθήματα χαράς, κεφιού αλλά και αναπόλησης.

Δημήτρης Γούζιος

ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ (1904 – 1949)

Πέντε Ελληνικοί Χοροί

1.            Ηπειρώτικος

2.            Κρητικός

3.            Τσάμικος (Σειρά 1)

4.            Αρκαδικός

5.            Κλέφτικος

Οι «36 Ελληνικοί Χοροί για ορχήστρα» αποτελούν για πολλούς, όχι μόνο μία από τις κορυφαίες δημιουργίες του Νίκου Σκαλκώτα αλλά ίσως και το σπουδαιότερο έργο της λόγιας ελληνικής μουσικής του 20ού αιώνα. Η σύνθεση του έργου έγινε κυρίως στο διάστημα 1934-1936, πιθανώς κατόπιν προτροπής του πατέρα του συνθέτη και κυρίως ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του συνθέτη με το «Ελληνικό Λαογραφικό Μουσείο» του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, του οποίου η διευθύντρια, Μέλπω Μερλιέ, του ανέθεσε την μεταγραφή, ανάλυση και σχολιασμό ηχογραφημένων δημοτικών τραγουδιών της Κρήτης και της Σίφνου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί από τους Χορούς δεν βασίζονται σε αυθεντικές δημοτικές μελωδίες, αλλά σε δημοτικοφανείς μελωδίες γραμμένες από τον ίδιο τον Σκαλκώτα, κάτι που αποδεικνύει το βάθος της γνώσης που απέκτησε για τη δημοτική μουσική. Οι Ελληνικοί Χοροί φανερώνουν ανάγλυφα την ουσία της προσωπικής ματιάς του Σκαλκώτα πάνω στην έννοια της ελληνικότητας. Και η ματιά αυτή είναι πάντα επίκαιρη και αειθαλής, μιας και έμπρακτα αντιμετωπίζει το ελληνικό στοιχείο σε ισότιμο διάλογο με τη λόγια ευρωπαϊκή μουσική. Το θεωρεί -και σωστά- ως μία ταυτότητα που καθοδηγεί και εμπνέει, μία ταυτότητα που έχει την ιδιαιτερότητα να απελευθερώνει τη σκέψη και όχι να την περιορίζει.

Βιογραφικά των συντελεστών

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών και έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία, όσο και ως προς τον τρόπο λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών προσφέρει στους Έλληνες την δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδος, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ του εξωτερικού. Σημαντικότατο είναι το εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που επιτελεί εντός Αθηνών καθώς και σε πολλές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας. Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους, Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Κράους, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν, Ασκενάζυ, Φεντοσέγιεφ και κορυφαίοι σολίστ, όπως ενδεικτικά οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ, Τιμπώ, Καζάλς, Ρέπιν, Κρέμερ, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ, Άργκεριχ, Λεόνσκαγια και Καβάκος έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της. Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης, Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής, Βύρων Φιδετζής, Βασίλης Χριστόπουλος και Στέφανος Τσιαλής. Από τον Οκτώβριο του 2020, Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο Λουκάς Καρυτινός.

ΝΙΚΟΣ ΧΑΛΙΑΣΑΣ

Γεννημένος στην Αθήνα το 1968, ο Νίκος Χαλιάσας μελέτησε βιολί με τον Τάτση Αποστολίδη στο Ωδείο Αθηνών, απ’ όπου αποφοίτησε το 1989 με Άριστα και Βραβείο παμψηφεί. Συνέχισε τις σπουδές του στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου με τον Χ. Ντέιβις και στο Βασιλικό Κολλέγιο στην τάξη του Γκ. Ζίσλιν, με υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα διεύθυνσης ορχήστρας με τους Τζ. Φόρστερ και Μπ. Κηφ και έκανε σχετικό μεταπτυχιακό στο Μουσικό Κολλέγιο Trinity με τον Π. Σταρκ, ενώ εμφανίστηκε ως αρχιμουσικός με αρκετές αγγλικές ορχήστρες. Στην Ελλάδα ίδρυσε και διευθύνει από το 2000 την ορχήστρα INTRARTI και είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ μουσικής «Συμφωνία» Πειραιά και νήσων του Αργοσαρωνικού. Από το 2018 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής και μαέστρος της Καμεράτα Τζούνιορ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Έχει επίσης διευθύνει τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Κύπρου, τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τις ορχήστρες των Δήμων Αθηναίων και Θεσσαλονίκης και εκτός Ελλάδας την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, τις Κρατικές Ορχήστρες Κωνσταντινούπολης, Αττάλειας, Σμύρνης και Προύσας, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Εσκισεχίρ, τη Συμφωνική της Θουριγγίας, την ορχήστρα Musica Vitae του Vaxjo της Σουηδίας, την Εσθονική Klaasparlimang Sinfonietta, τη Συμφωνική της  Αστάνα (Καζακστάν), την Ορχήστρα δωματίου της Κοπεγχάγης κ.ά. Παράλληλα είναι Β’ Κορυφαίος στα Β’ Βιολιά της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΟΥΖΙΟΣ

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε  από  το Ωδείο Αθηνών με άριστα παμψηφεί και A’ βραβείο. Παράλληλα τελείωσε τη Σχολή Πολιτικών Επιστημών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στην Ακαδημία του Γκίλντχολ  του Λονδίνου με τριετή υποτροφία. Είναι από το 1992 κορυφαίος πρώτος μουσικός στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Έχει συμπράξει ως σολίστ με όλες τις Ελληνικές ορχήστρες, καθώς και με πολλές ορχήστρες στο εξωτερικό. Είναι καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών και  στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας και έχει διδάξει σε διεθνή σεμινάρια. Ασχολείται, επίσης, με τη σύνθεση και έργα του έχουν παρουσιαστεί εντός και εκτός  Ελλάδος, λαμβάνοντας εξαιρετικές κριτικές.  Στο πλαίσιο του εορτασμού της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας για τα 2.500 χρόνια, του ανατέθηκε η σύνθεση με τον ομώνυμο τίτλο, η οποία επρόκειτο να παρουσιαστεί στις 30 Σεπτεμβρίου 2020 με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας. Μέρος του συνθετικού του έργου κυκλοφορεί σε CD. 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.
-->