Τι άλλαξε στην Art Athina – Απαντούν αιθουσάρχες και καλλιτέχνες

Το φθινοπωρινό Ζάππειο μοιάζει να εκτοξεύει τη μεγαλύτερη εικαστική διοργάνωση στην Ελλάδα

Μεγάλη προσέλευση, ενθουσιασμένοι επισκέπτες, ικανοποιημένοι καλλιτέχνες και γκαλερίστες συνθέτουν το παζλ της φετινής Art Athina.  Η 24η χρονιά της φουάρ δίνει στους διοργανωτές την ευκαιρία για πιο φιλόδοξα σχέδια, τολμηρά ανοίγματα, νέες και προβεβλημένες ξένες συμμετοχές. Οι καλλιτέχνες καλούνται να τολμήσουν ακόμη περισσότερο σε ένα διάλογο με περισσότερους ξένους συναδέλφους τους. Και η πολιτεία να είναι αρωγός εκεί που πρέπει… Ο πολιτισμός είναι προνομιούχο πεδίο για την Ελλάδα.
Στην έρευνα μας για την 24η Art Athina απαντούν οι αιθουσάρχες: Μαρία Αλμπάνη (Alma), Σοφία Ανυπαρίδου (Καλφαγιάν), Γιώργος Γεωργακόπουλος (Cheapart) Χαρίσσα Δημητρακοπούλου (Αστρολάβος), Ηλέκτρα Δουμά (Τεχνοχώρος), Ειρήνη Ευριπίδου (Γκαλερί Ευριπίδης), Μαρία Κανακάκη (Γκαλερί 7), Γιώργος Καρτάλος (Αγκάθι Κartαλος), Anna Pappas (Anna Pappas Gallery, Μελβούρνη), Βίκυ Παπατζίκου (Γκαλερί Παπατζίκου), Βασιλική  Σιαντή (Εικαστικός Κύκλος Σιαντή), Γιώργος Τζάνερης (Genesis Gallery) Ιλεάνα Τούντα (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα),
Καλλιτέχνες: Γιάννης Αδαμάκης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Χρήστος Αντωναρόπουλος, Σάββας Γεωργιάδης, Μαρία Βασιλάκη, Αγγέλικα Κοροβέση, Χρήστος Παλαντζάς,

Χαρίσσα Δημητρακοπούλου, στο έργο του Κώστα Τσόκλη.

Αστρολάβος

Χαρίσσα Δημητρακοπούλου: Χάρηκα τη μεγάλη προσέλευση του κόσμου

Η φετινή Αρτ-Αθήνα έγινε στο Ζάππειο Μέγαρο, έναν χώρο που χρησιμοποιείται για πρώτη φορά για να φιλοξενήσει τη συγκεκριμένη έκθεση. Ο χώρος ήταν σίγουρα καλύτερος από την περσινή επιλογή του Ωδείου Αθηνών και συγκέντρωσε αρκετά μεγάλη προσέλευση κόσμου. Προσωπικά ως καταλληλότερους εκθεσιακά χώρους για μια τέτοια έκθεση, θεωρώ χώρους όπως το Tae kwon do ή τη Helexpo, οπου η διαμόρφωση των περιπτέρων είναι απολύτως ορθογώνια και σε παράλληλους διαδρόμους, όπως συμβαίνει συνήθως και στα μεγάλα art-fairs του εξωτερικού, αλλά κατανοώ ότι ίσως εκεί θα ήταν δυσκολότερη η κάλυψη ενοικίασης του χώρου λόγω της μικρότερης αριθμητικά συμμετοχής γκαλερί φέτος απ’ ότι παλαιότερα χρόνια.
Πάντως σε αρκετά μεγάλη μερίδα του κοινού άρεσε ο χώρος του Ζαππείου που όντως είναι πολύ ωραίος χώρος εσωτερικά και σίγουρα λειτούργησε θετικά για την προσέλευση του κοινού η θέση του. Κάποιοι παραπονέθηκαν ότι σε αρκετά σημεία της έκθεσης τα περίπτερα ήταν στρυμωγμένα μεταξύ τους και ότι σε κάποιο σημείο δεν ήταν πολύ ξεκάθαρο το προς ποια κατεύθυνση συνεχίζεται η έκθεση. Θα μπορούσαν ίσως την επόμενη χρονιά να γίνουν κάποιες καλύτερες ρυθμίσεις σήμανσης στο χώρο ή ίσως να καταλάβει περισσότερα τετραγωνικά μέτρα εντός του Ζαππείου. Πάντως βάσει των τετραγωνικών που καταλάμβανε και του πλήθους/εμβαδού των περιπτέρων πιστεύω ότι ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός της ήταν πολύ καλός.
Υπήρξε αρκετό ενδιαφέρον για τα εκθέματα από τον κόσμο. Τώρα για το πόσο αυτό είχε άμεσο αντίκτυπο και σε αγορές, σίγουρα σε σχέση με τα χρόνια προ κρίσης, ο κόσμος σκέφτεται πλέον περισσότερο το τί ξοδεύει και μόνο όταν κάτι έχει πολύ καλή αναλογία αξίας-τιμής προχωράει σε αγορά. Δεν θα ήθελα να κρίνω το επίπεδο των εκθεμάτων, αυτό που μπορώ να πω είναι ότι λίγα έργα ήταν αυτά που εγώ προσωπικά θα αγόραζα. Χάρηκα ιδιαιτέρως τη μεγάλη προσέλευση του κόσμου και το έντονο ενδιαφέρον του για έργα από το περίπτερο μας – τόσο για το μοναδικό έργο του Κώστα Τσόκλη που ήταν μια μεγάλη έκπληξη για τους περισσότερους, όσο και για τις δουλειές των νεότερων καλλιτεχνών συνεργατών μας. Πιστεύω σαν συνολική αποτίμηση ότι η φετινή Αρτ-Αθήνα ήταν αισθητά βελτιωμένη και ότι μπορεί να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο στην επόμενη διοργάνωση. 

Γιώργος Καρτάλος, με ρετρό προσέλευση 

Αγκάθι Kartαλος

Γιώργος Καρτάλος: Οι γκαλερί βάζουν τα καλά τους

Σε σχέση με περασμένες χρονιές υπήρξε μια πολλή ενδιαφέρουσα διαφορά. Και νομίζω βασικός λόγος είναι το κτίριο που φιλοξένησε την Art Athina. Το Ζάππειο αποπνέει πολιτισμό από μόνο του. Είναι ένας χώρος που φιλοξένησε κατά καιρούς σημαντικές εκδηλώσεις και διοργανώσεις. Είχαν γίνει σπουδαία πράγματα. Βέβαια δεν υποτιμάμε τις προηγούμενες Art Athina, είναι ένας θεσμός που ανέδειξε και αναδεικνύει σε μεγάλο βαθμό την εικαστική παραγωγή στην Ελλάδα. Όμως η φετινή έκθεση έγινε σε ένα χώρο που άρεσε στο κοινό. Το έδειξε αυτό με κάθε τρόπο. Άλλωστε το Ζάππειο είναι εύκολα προσβάσιμο, υπάρχει μια διαρκής ζύμωση στην περιοχή όπως η έκθεση βιβλίου που λειτουργούσε παράλληλα και θα έλεγα ότι είχαν αμφίδρομη σε σχέση με τους επισκέπτες οι δύο εκθέσεις.
Σαφώς και η ποιότητα ήταν ανεβασμένη. Οι γκαλερί βάζουν τα καλά τους για την Art Athina. Παράδειγμα η δική μας αίθουσα «αγκάθι κartάλος» παρουσίασε την ατομική του Φίλιππου Φωτιάδη που τον θεωρώ έναν από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες με σπουδές ως αρχιτέκτων και ζωγράφος στο Χάρβαρντ.
Και ο Σεπτέμβρης αποτελεί μια καλή επιλογή καθώς συμπίπτει με το άνοιγμα της νέας εικαστικής περιόδου. Ήταν ένα καλό ξεκίνημα.

Βασιλική Σιαντή στο περίπτερο με της γκαλερί με το Χρήστο Αντωναρόπουλο

Βασιλική  Σιαντή

Εικαστικός Κύκλος Σιάντη

Προσωπικά είμαι κατενθουσιασμένη. Νομίζω ότι το Ζάππειο ήταν ο φυσικός χώρος της έκθεσης. Από τον κόσμο άκουσα τα καλύτερα λόγια για το χώρο και για την πρόσβαση.
Σαν έργα τέχνης δεν μπορώ να πω ότι ήταν η καλύτερη χρονιά αλλά μου άρεσαν πολύ. Μου άρεσε που είδα σύγχρονα έργα παραμένοντας όμως στον καμβά που εμένα προσωπικά με εκφράζει.
Η επισκεψιμότητα νομίζω ήταν  εξαιρετικά αυξημένη συγκριτικά με άλλες χρονιές. Προφανώς παίζει ρόλο η τοποθεσία.
Αναφορικά τώρα με το ενδιαφέρον πελατών συγκριτικά με άλλες χρονιές ίσως λίγο πεσμένο αλλά αρκετά πιο στοχευμένο θα έλεγα.
Ο Χρήστος Αντωναρόπουλος και ο Κωνσταντίνος Τόλης αποτέλεσαν τους φετινούς πρωταγωνιστές στο Booth Ε6 του Εικαστικού Κύκλου Sianti Gallery αγκαλιάζοντας νέες προσεγγίσεις και επιδρώντας με τα έργα τους καταλυτικά μέσα στο χώρο. Η «Καρυάτιδα» και η «Νυχτερινή Περίπολος»(Rusty Rembrandt) του Χρήστου Αντωναρόπουλου αλλά και η πρωτότυπη εγκατάσταση «Ατέρμονος Χώρος» του Κωνσταντίνου Τόλη εντυπωσίασαν ιδιαίτερα τους επισκέπτες.

Δυο γενιές Τεχνοχώρος: Η διευθύντρια της γκαλερί Ηλέκτρα Δουμά και ο χαρούμενος πατέρας Πέτρος Δουμάς

Τεχνοχώρος

Ηλέκτρα Δουμά: Δυναμικό ξεκίνημα

Θεωρώ πως ήταν μία πολύ καλή χρονιά για τη φουάρ, παρότι η συμμετοχή των γκαλερί ήταν σχετικά μικρή καθώς επίσης κατά πλειοψηφία συμμετείχαμε Ελληνικές γκαλερί. Ήταν πολύ καλύτερη από εκείνη του 2017 σε πολλά επίπεδα όπως ο τόπος και ο χρόνος που έγινε, (δεν θα ήθελα καν να την συγκρίνω με την περσυνή). Η επιλογή του Ζαππείου είναι ιδανική, καθώς είναι ένας από τους ωραιότερους χώρους στην καρδιά της Αθήνας και απόλυτα συνυφασμένος με τον πολιτισμό, μία άποψη που βρίσκει σύμφωνους εκθέτες και επισκέπτες.
Ο Σεπτέμβριος, μήνας που σηματοδοτεί το ξεκίνημα της νέας σεζόν για τις γκαλερί, αποδείχτηκε πολύ καλύτερος από τον Ιούνιο που γινόταν μέχρι και τα προηγούμενα χρόνια η φουάρ. Έτσι η σεζόν μας ξεκίνησε δυναμικά και με τις καλύτερες προοπτικές και αυτό φάνηκε και από το ενδιαφέρον του κόσμου που μας επισκέφτηκε.
Οι φιλότεχνοι που πέρασαν την πόρτα του Ζαππείου ήταν παρά πολλοί όλες τις ημέρες. Εντύπωση μας έκανε πως ακόμα και τη Δευτέρα που πιστεύαμε πως θα είναι μια «χαλαρή» μέρα είχε μεγάλη ροή κόσμου.
Υπήρξε έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον τόσο από τους συλλέκτες επώνυμους και ανώνυμους όσο και από το υπόλοιπο κοινό. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ακριβή αριθμό επισκεπτών, αλλά αυτό είναι κάτι που θα μάθουμε πολύ σύντομα από την οργάνωση. Κλείνοντας αξίζει να σημειώσουμε πως οι φίλοι και επισκέπτες συζητούσαν πως το επίπεδο της έκθεσης εφέτος ήταν πολύ ψηλό ιδιαίτερα σε σχέση με παλαιότερες χρονιές. Εμείς προσπαθώντας πάντοτε να δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό είμαστε ευχαριστημένοι στο σύνολο της διοργάνωσης και ευχόμαστε από εδώ και πέρα η πορεία της πολύχρονης αυτής φουάρ να είναι μόνο ανοδική με πολύ περισσότερες συμμετοχές ξένων γκαλερί αλλά και αύξηση της επισκεψιμότητας από συλλέκτες του εξωτερικού.

Σοφία Ανυπαρίδου

Γκαλερί Καλφαγιάν: Να συμβαδίσουμε με την παγκόσμια εικαστική σκηνή

Η Γκαλερί Καλφαγιάν λαμβάνει μέρος στις σημαντικότερες φουάρ του εξωτερικού, και ταυτόχρονα έχει συμμετάσχει σε όλες τις διοργανώσεις της Art Athina τα τελευταία 21 χρόνια και διαθέτει εμπειρία στην εκθεσιακή παρουσία στο Ζάππειο από τις εκθέσεις Αρχαιοπωλών.
Με την πολύχρονη λοιπόν και πολυδιάστατη πείρα μας φυσικά και θεωρούμε ότι το Ζάππειο είναι ο κατάλληλος χώρος για μία τέτοια διοργάνωση. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τους ακριβείς αριθμούς επισκεπτών, αλλά μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι το Ζάππειο συμβάλει καθοριστικά στην δυνατότητα αναβάθμισης της προβολής της διοργάνωσης ( που πέρσυ υπέφερε λόγω επιλογής χώρου κτλ) και της ποιότητας της επισκεψιμότητας.Επίσης ο μήνας Σεπτέμβριος φάνηκε να είναι μια καλή επιλογή. Η συμμετοχή μας στην Art Athina έχει ως αφετηρία την επιθυμία μας να στηρίξουμε την τοπική σκηνή, και με αυτή τη διάθεση επισημαίνουμε την ανάγκη να αναβαθμιστεί η ποιότητα της έκθεσης. H Art Athina μπορεί και πρέπει να εξελιχθεί και να συμβαδίσει με την παγκόσμια εικαστική σκηνή.
∗Η Σοφία Ανυπαρίδου είναι υπεύθυνη επικοινωνίας Kalfayan Galleries

Ο Γιώργος Γεωργακόπουος με τον Μπάμπη Καραλή, έστησε τον εντυπωσιακό αργαλειό και τη νέα καλλιτέχνιδα Ελεάννα Μπαλέση

Cheapart

Γιώργος Γεωργακόπουλος

Η φετινή ArtAthina στο Ζάππειο Μέγαρο πιστεύω ότι θα καταγραφεί ως μια από τις πιο εντυπωσιακές και δημοφιλείς φουάρ που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα μέχρι σήμερα. Υποδηλώνει την αρχή μιας νέας εξωστρεφούς πορείας μετά από τις περιπέτειες των τελευταίων ετών.
Η πρώτη εντύπωση του επισκέπτη που τον καθηλώνει το υποβλητικό κτίριο συγκρίνεται μόνο με την πρώτη εικόνα της Αρένας  από ψηλά στο Tae Kwo Do το 2009 δέκα χρόνια νωρίτερα. Η κεντρική θέση του Ζαππείου στον ιστό της πόλης, αλλά και το ίδιο το κτίριο και η περιέργεια έπαιξαν έναν σημαντικότατο ρόλο για τον φιλότεχνο επισκέπτη που τα τελευταία χρόνια είχε ταλαιπωρηθεί. Οι ίδιες οι γκαλερί ακριβώς λόγω του νέου ξεκινήματος ξεπέρασαν την κόπωση ετών και με την ευκαιρία αυτή έδειξαν τον καλύτερο τους εαυτό, ανεξάρτητα από την  κατεύθυνση των επιλογών τους.
Πιστεύω ότι ο εικαστικός κόσμος βρήκε επιτέλους τη στέγη που αρμόζει σε μια ευρωπαϊκή φουάρ. Είναι στο χέρι όλων μας να φροντίσουμε με πρωτοποριακές και συνεχώς ανανεούμενες ενέργειες  η ιστορία που αρχίζει τώρα να μην ξεφτίσει με τον καιρό και τη συνήθεια.

Ιλεάνα Τούντα στο στήσιμο του περιπτέρου. Προτάσεις με τη σφραγίδα της!

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Ιλεάνα Τούντα: Αισθητή η απουσία των γκαλερί από το εξωτερικό

Η φετινή επιλογή του Ζάππειου Μεγάρου ήταν επιτυχημένη. Τα κτίρια και το επίπεδο του περιπτέρου των γκαλερί, είναι αδιαμφισβήτητα ένα πιο κατάλληλο κτίριο και ως προς αυτό είμαστε αρκετά ευχαριστημένοι. Παράλληλα βρίσκεται στο κεντρικό ιστό της πόλης που σίγουρα βοήθησε σε επίπεδο επισκεψιμότητας. Είναι φανερό ότι η συγκεκριμένη * Τέχνη * * Athina * προσέλκυσε κόσμο που παρακολουθεί και συμμετέχει πιστά στις εκδηλώσεις και τα γεγονότα του Ζαππείου. Το γεγονός αυτό κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υλοποιήθηκε ένας από τους στόχους, ο οποίος είναι να προσελκύσει ένα φιλότεχνο κοινό, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το κοινό αυτό ήταν και πρόθυμο να προχωρήσει σε κάποια αγορά / δεν ήταν αγοραστικό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι αγορές που πραγματοποιήθηκαν να είναι καθαρά από τους πελάτες μας.
Το συνολικό επίπεδο των εκθεμάτων ήταν πάνω κάτω όπως γνωρίζουμε, καλό. Ήταν αισθητή η απουσία των γκαλερί από το εξωτερικό, που πάντα γίνονται ένα επιπλέον/νέο διάλογος στο συνολικό εκθεσιακό σεμινάριο.

Μαρία Αλμπάνη. Η ιδιοκτήτρια της Alma, είχε πολλούς λόγους να είναι ευχαριστημένη!

Alma

Μαρία Αλμπάνη: Είδα μια αισιοδοξία. Κάτι έχει αλλάξει

Φέτος όλα ήταν πολύ διαφορετικά. Καθοριστικό ρόλο βέβαια έπαιξε η επιλογή του Ζαππείου Μεγάρου. Ένα ένα κτίριο υψηλής αισθητικής που δίνει στον επισκέπτη την αίσθηση ότι βρίσκεται σε μια ευρωπαϊκή μεγαλούπολη.
Βέβαια δεν είχαμε πολύ χρόνο για διαφήμιση της διοργάνωσης, αλλά νομίζω ότι αυτό ισοσταθμίστηκε από την έκθεση βιβλίου που λειτουργούσε στον παρακείμενο χώρο. Οι επισκέπτες της έκθεσης είχαν την ευκαιρία να δουν και μια εκδήλωση σύγχρονης τέχνης.
Είμαι ενθουσιασμένη με την επιλογή του χώρου. Αν μπορούσαμε να μιλήσουμε για κάποιο μειονέκτημα θα έλεγα ότι ήταν η περιορισμένη συμμετοχή αιθουσών τέχνης. Η Art Athina πρέπει να εξελιχθεί σε θεσμό βαλκανικό και όχι μόνο, να προσελκύσει χώρες της ασιατικής πλευράς. Ενδιαφέρον υπάρχει γιατί οι Έλληνες καλλιτέχνες είναι υψηλού επιπέδου.
Στην Art Athina φέτος συμμετείχαν σημαντικοί Έλληνες καλλιτέχνες, αλλά απουσίαζαν και πολλοί καλοί συνάδελφοί τους. Όμως ευελπιστώ ότι θα γίνει προσπάθεια να αναβαθμισθεί περαιτέρω ο θεσμός.
Η επισκεψιμότητα ήταν συγκινητική, δεν θυμάμαι παλιά τόσο κόσμο και το ενδιαφέρον ήταν αναβαθμισμένο. Ακόμη και στο αγοραστικό κομμάτι υπήρξε διαφορά. Δεν μπορώ να πω ότι ξεπεράσαμε με μιας τα προβλήματα. Είδα όμως μια αισιοδοξία. Κάτι έχει αλλάξει. Ο κόσμος κάπως χαλάρωσε, ίσως να θεωρεί ότι τα εμπόδια σιγά – σιγά φεύγουν.
Συγκινητική ήταν και η προσέγγιση των επισκεπτών στο καλλιτεχνικό έργο. Ο Έλληνας έχει κριτήριο. Νιώθει τη συγκίνηση του έργου.
Να τονίσω ότι ήταν επιτυχής και η επιλογή του χρόνου. Είναι σημαντικό να γίνεται μια τέτοια έκθεση στο ξεκίνημα της χρονιάς, παρά στο τέλος που κουβαλά όλη την κόπωση της περιόδου που κλείνει.
Πάντως για μια ακόμη φοράς θέλω να επισημάνω την ανάγκη να αυξηθούν οι ξένες συμμετοχές. Να φέρουμε κόσμο. Nα γίνουμε πιο ευέλικτοι σε κάποια πράγματα. Να στοχεύσουμε και στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Να γίνουμε πιο εξωστρεφείς. Δεν υστερούμε στο καλλιτεχνικό δυναμικό. Αντίθετα εντυπωσιάζουμε. Το εισπράττω αυτό στις πάμπολλες διεθνείς εκθέσεις που συμμετέχουμε με την γκαλερί alma.

Ειρήνη Ευριπίδη. Η γκαλερί επανέκαμψε στην Art Athina με εντυπωσιακές παρουσίες

Γκαλερί Ευριπίδης 

Ειρήνη Ευριπίδη: Ικανοποιητικό το επίπεδο των έργων

Αναμφισβήτητα, η φετινή, 24η κατά σειρά Art Athina στο Ζάππειο Μέγαρο, ήταν από τις πιο επιτυχημένες των τελευταίων ετών.
Η επιλογή του Ζαππείου, ενός από τα πιο ξεχωριστά και σημαντικά κτήρια της Αθήνας, αποδείχθηκε μεγάλο πλεονέκτημα.
Ο χώρος του Ζαππείου Μεγάρου είναι συνδεδεμένος με κορυφαίες στιγμές της ιστορίας και του πολιτισμού της νεότερης Ελλάδας, και επίσης  προσέφερε και προσβασιμότητα, κάτι απαραίτητο για μια τέτοια διωργάνωση.
Η επισκεψιμότητα ήταν αρκετά αυξημένη όλες τις ημέρες, κυρίως το Σάββατο και την Κυριακή, καθώς οι φιλότεχνοι έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για αυτή την  πολιτιστική διοργάνωση.
Ο κόσμος που επισκέφθηκε τη φετινή Art Athina ήταν αρκετά καταρτισμένος και ενημερωμένος περί των εικαστικών και έδειχναν να ευχαριστιούνται την επίσκεψή τους.
Ανεξάρτητα από τις οργανωτικές αλλαγές, που όπως φάνηκε, ήταν αρκετές, πιστεύω ότι το επίπεδο των εκθεμάτων ήταν ικανοποιητικό.
Τόσο οι Γκαλερί όσο και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό, παρουσιάζοντας τη δουλειά τους και έλαβαν πολύτιμη εμπειρία από την επικοινωνία και την επαφή με τους φιλότεχνους και τους συλλέκτες.

Μαρία και Μανώλης Κανακάκη. Με νέους αλλά και καθιερωμένους καλλιτέχνες η γκαλερί 7 άρεσε και φέτος.

Γκαλερί 7

Μαρία Κανακάκη: Ιδανική επιλογή

Κατά την γνώμη μας η επιλογή του Ζαππείου υπήρξε η πλέον ιδανική από κάθε άποψη: α. Η ιστορικότητα και η βαρύτητα του κτιρίου β. Η άμεση πρόσβαση με όλα τα μέσα και από όλα τα σημεία της Αθήνας. Η οργάνωση ήταν άψογη. Το επίπεδο των εκθεμάτων είναι θέμα υποκειμενικό. Η επισκεψιμότητα υπήρξε ιδιαίτερα μεγάλη καθώς και το ενδιαφέρον του κοινού. Εύχομαι και οι επόμενες διοργανώσεις να έχουν την ίδια επιτυχία με την φετινή!

Βίκυ Παπατζίκου. Με γκαλερί εκτός των τειχών, αλλά με φαντασία και επιτυχημένες επιλογές

Γκαλερί Παπατζίκου

Βίκυ Παπατζίκου: Ενδιαφέρον νέων ανθρώπων να αγοράσουν τέχνη

Για μας που ερχόμαστε από την περιφέρεια, το να κινούμαστε στο κέντρο της Αθήνας  μας διευκολύνει ιδιαίτερα όχι μόνο  για τις μετακινήσεις μας αλλά και  τη διεκπεραίωση πρακτικών ζητημάτων όπως η επικοινωνία και η προώθηση της συμμετοχής μας στην  Art-Athina. Η φετινή επιλογή του Ζαππείου Μεγάρου αποδείχτηκε η καλύτερη ως τώρα. Έφερε χαμόγελα και αισιοδοξία για το μέλλον του θεσμού.
Η επισκεψιμότητα δεν γνωρίζω αν ήταν αυξημένη, ωστόσο για μένα αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί γονείς με τα παιδιά τους διέθεσαν αρκετό χρόνο στα περίπτερα και μπροστά στα εκθέματα, επίσης το ενδιαφέρον νέων ανθρώπων να αγοράσουν τέχνη.
Όσο για το επίπεδο της έκθεσης, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, η ART-ATHINA τα είχε όλα. Λίγα ήταν τα περίπτερα που κατέβηκαν με πρόταση, ένα περίπτερο με αρτιότητα ήταν και το δικό μας. Το να εκθέσουμε παλαιότερα με πρόσφατα έργα των συνεργατών μας και η αντίστιξη που δημιουργήθηκε από αυτή τη συνθήκη είχε ενδιαφέρον τόσο για την ιστορία των καλλιτεχνών όσο και για την ιστορία της εγχώριας τέχνης.
Ας μην ξεχνάμε όμως και το ιστορικό πλαίσιο, η αγωνία των εμπορικών πράξεων και η επιβίωση στο χώρο, λόγω της κρίσης, είναι ένα ζήτημα που δημιουργεί αμηχανία στις επιλογές των γκαλερί. Εν κατακλείδι, ναι το Ζάππειο ταιριάζει στην ART-ATHINA.

Ο Γιώργος Τζάνερης και η γκαλερί Genesis έχουν μόνο φίλους!…

Genesis Gallery 

Γιώργος Τζάνερης: Οι ουρές ξεκάθαρο δείγμα επιτυχίας

Η Art Athina 2019 έκλεισε με ένα μεγάλο χαμόγελο. Γκαλερίστες, καλλιτέχνες και επισκέπτες απόλαυσαν την μεγάλη γιορτή της τέχνης στο Ζάππειο Μέγαρο. Ο χώρος αποδείχθηκε ιδανικός για να φιλοξενήσει την 24η Art Athina. Το Ζάππειο μέγαρο είναι ένα ιστορικό κτίριο στο κέντρο της Αθήνας που πληροί όλες τις προϋποθέσεις για μία άψογη διοργάνωση. Η εύκολη πρόσβαση στον χώρο διευκόλυνε τον κόσμο στο να επισκεφθεί την έκθεση. Οι ουρές – διπλές και κάποια στιγμή και τριπλές- τις περισσότερες ημέρες, ήταν ένα ξεκάθαρο δείγμα της επιτυχίας.
Τα λόγια όλων των επισκεπτών που αφορούσαν στην Art Athina ήταν ενθουσιώδη.
Η αρχή της σεζόν που ξεκινάει σε λίγο σε όλους τους εκθεσιακούς χώρους τέχνης δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη!
Καλή μας αρχή

Anna Pappas. Από τη μακρινή Μελβούρνη της Αυτραλίας, κάθε χρόνο δηλώνει την παρουσία της στην Art Athina 

Anna Pappas Gallery, Μελβούρνη

Anna Parras: Να έρθουν καθιερωμένες ευρωπαϊκές γκαλερί

Πιστεύω ότι η φετινή Art Athina ήταν αναβαθμισμένη στον τομέα της οργάνωσης και της παρουσίασης. Η επιλογή του κτιρίου χωρίς αμφιβολία πρόσφερε μια πολύ σημαντική βελτίωση όσον αφορά τη διάταξη και την εμφάνιση ολόκληρης της εγκατάστασης. Επίσης το Ζάππειο είναι εύκολα προσβάσιμο και αυτό βοήθησε τις γκαλερί αλλά και το κοινό.
Η μεγάλη επιλογή στις δημόσιες συγκοινωνίες  αύξησε την προσέλευση των επισκεπτών ιδιαίτερα το Σαββατοκύριακο. Η έκθεση βιβλίου που συνέπεσε με την Art Athina συνέβαλε στην αύξηση του αριθμού των συμμετεχόντων και τις τέσσερις ημέρες.
Το ενδιαφέρον του κοινού είναι γνωστό, αλλά φέτος ήταν ακόμη πιο εμφανές το πόσο οι Αθηναίοι αγαπούν την τέχνη και την παρακολουθούν μαζικά.
Το επίπεδο των έργων ήταν το ίδιο με όλα τα άλλα χρόνια, καθώς οι γκαλερί είναι οι ίδιες. Η Art Athina πρέπει να προσπαθήσει να προσελκύσει καθιερωμένες ευρωπαϊκές γκαλερί το 2020 για να είναι ακόμη πιο επιτυχημένη η διοργάνωση.

Τι λένε οι καλλιτέχνες

Άγγελος Αντωνόπουλος

Άγγελος Αντωνόπουλος 

Μ΄αρέσει η ζύμωση της Art Athina

 Είδαμε μια αναβαθμισμένη διοργάνωση από κάθε άποψη. Το Ζάππειο είναι ένα ιστορικό κτίριο απ’ όπου καθιερώθηκε ο θεσμός της πανελλήνιας έκθεσης που λειτούργησε από το 1910 ως το 1975. Η αρχιτεκτονική του κτιρίου βοηθά χωροταξικά στην εγκατάσταση των περιπτέρων να έχουν εύκολα πρόσβαση στον περιπατητή. Οι επισκέπτες δεν χάνονται σε δαιδαλώδεις και χαοτικούς διαδρόμους.
Θα είναι καλό όταν αυξηθούν οι συμμετοχές που θα αξιοποιηθεί όλο το περιμετρικό στοιχείο των διαδρόμων.
Μεγάλο πλεονέκτημα η εύκολα προσβασιμότητα. Δεν περίμενα τόσο κόσμο. Θα πείτε ότι βοήθησε και η έκθεση βιβλίου, αλλά φάνηκε ότι υπήρχε διάθεση από τον κόσμο να έρθει.
Η μεταφορά της έκθεσης Σεπτέμβριο αποδεικνύεται ιδανική. Τα περίπτερα παρουσιάζουν καλύτερες δουλειές και επειδή είναι αρχή της σεζόν και οικονομικά είναι καλύτερα. Οι επισκέπτες είχαν τη διάθεση μετά τις διακοπές τους να δουν τέχνη. Πρέπει κάθε σεζόν να ξεκινά έτσι.
Μικρά προβλήματα υπήρχαν αλλά πάντα θα υπάρχουν. Πάντα χρειάζονται βελτιώσεις.
Σχετικά με τη συμμετοχή μου είμαι ικανοποιημένος όπως και η γκαλερί. Η Βίκυ Παπατζίκου έκανε τέτοιες επιλογές που κατάφερε να εισπράξει τη θετική αντίδραση των επισκεπτών. Ήταν ένα πολύ ενδιαφέρον περίπτερο.
Tην Art Athina την αντιμετωπίζω πολύ συναισθηματικά. Συμμετέχω πάντα. Μ’ αρέσεις αυτή η ζύμωση. Βλέπω τις δουλειές συγκεντρωμένες, τον κόσμο, βλέπω την αντίδραση τους στις δικές μου δουλειές. Και νομίζω ότι αν προσελκύσουμε περισσότερους ξένους εκθέτες τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα.
*Ο Άγγελος Αντωνόπουλος είναι κοσμήτορας της ΑΣΚΤ

Χρήστος Αντωναρόπουλος
 Κίνηση ματ

Χρήστος Αντωναρόπουλος

Η φετινή Art Athina ήταν η σημαντικότερη διοργάνωση των τελευταίων χρόνων. Και οργανωτικά και χωροταξικά. Η Art Athina ήρθε στο φυσικό της χώρο.
Εντυπωσιάστηκα από τον κόσμο. Πολύ ενημερωμένος για την τέχνη. Το χάρηκα αφάνταστα.
Στα περιστατικά που μου εντυπώθηκαν αυτό που μου είπε ένας επισκέπτης:  «Το χάρηκα αφάνταστα. Απ’ έξω ακόμη ένιωσα ότι βρίσκομαι σε μια κεντροευρωπαϊκή πόλη και επισκέπτομαι μια έκθεση».
Μακάρι του χρόνου οι συμμετοχές να είναι διπλάσιες. Να έρθουν και οι άλλες ελληνικές γκαλερί αλλά και ξένες και νομίζω η φετινή διοργάνωση θα δώσει κίνητρο να έρθουν και περισσότερες ξένες αίθουσες. Η φετινή Art Athina θα αποδειχθεί κίνηση ματ. Προσωπικά είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος.
– Νομίζω ότι υπήρξε ενδιαφέρον για το έργο σου Καρυάτιδα από το δήμαρχο Αθηναίων τον κ. Μπακογιάννη.
«Ενθουσιάστηκε με το έργο και το έδειξε. Είναι πολύ σοβαρός άνθρωπος για να κάνει παραγγελία στο πόδι, όταν μάλιστα για κάτι τέτοιο μεσολαβούν και απαιτούνται τόσες διαδικασίες. Είπε την άποψη του ότι θα ήταν ωραίο να υπήρχε κάπου στην πόλη αυτό το έργο. Ας το δούμε ως μια δήλωση πρόθεσης…».

 

Αγγέλικα Κοροβέση

Αγγέλικα Κοροβέση
Μπορεί να βρει χώρο και το γλυπτό

Αρχικά να επισημάνω την ορθότητα της επιλογής του Ζαππείου με την εύκολη πρόσβαση και χρήση όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς. Αυτό φάνηκε από την αυξημένη προσέλευση του κόσμου. Για μια διοργάνωση σαν την Art Athina το ζητούμενο δεν είναι μόνο οι συλλέκτες αλλά και το κοινό. Ο κόσμος που δεν επισκέπτεται τις γκαλερί έχει μια  ευκαιρία να έρθει σε επαφή με την τέχνη και τους ανθρώπους της. Βλέπει πάρα πολλά έργα, επικοινωνεί με καλλιτέχνες, βλέπει (μερικοί ίσως για πρώτη φορά) τις τάσεις που επικρατούν.  Το Ζάππειο ενδείκνυται για ένα ευρύτερο πεδίο επικοινωνίας ως τόπος και ως αρχιτεκτόνημα.
Ως γλύπτρια θα ήθελα να πω ότι στους ανοιχτούς χώρους του Ζαππείου θα μπορούσαν να τοποθετηθούν γλυπτά. Στα περίπτερα, που στο Ζάππειο ο χώρος είναι στενός, τα γλυπτά δεν μπορεί ο επισκέπτης να τα δει από απόσταση. Μόνο μικρά γλυπτά μπορούν να μπουν. Η γκαλερί θα μπορούσαν να έχουν στο περίπτερο μια αναφορά για το γλυπτό και η έκθεση του να πραγματοποιείται στο αίθριο ή σε κάποιον άλλο ανοιχτό χώρο. Βέβαια τα  γλυπτά δεν είναι μια εύκολη υπόθεση για έκθεση αλλά το Ζάππειο δίνει μια ευκαιρία. Έχει χώρους όπου μπορεί να λειτουργήσει ένα «πάρκο» γλυπτικής. Να κυκλοφορήσει ο κόσμος ανάμεσα σε γλυπτά, να τα αγγίξει, να τα χαρεί, να εξοικειωθεί και με αυτή τη μορφή της εικαστικής τέχνης.
Εν κατακλείδι θέλω να πω ότι η φετινή Art Athina ευχαρίστησε τον κόσμο. Συνέβαλε και ο συνδυασμός με την ταυτόχρονη έκθεση βιβλίου. Μια συγκυρία που βοήθησε και τις δύο διοργανώσεις.

Γιάννης Αδαμάκης

Γιάννης Αδαμάκης
  Ξεχώρισε η αναδρομική του Takis

 Μου θύμισε την πρώτη πανελλήνια έκθεση που επισκέφθηκα στο Ζάππειο. Ήμουνα ακόμη μαθητής. Είχα πάει με την αδελφή μου και ήταν μια πάρα πολύ ωραία εμπειρία. Η Art Athina είναι η εικόνα της τέχνης στην Ελλάδα. Φέτος οι συμμετοχές ήταν λίγες, αλλά πέρασε πολύς κόσμος. Είναι ένας ιστορικός χώρος και μία ωραία βόλτα. Ξεχώρισα τη μικρή αναδρομική του Takis στο περίπτερο του Μιχαλαριά. Θα προτιμούσα όμως αυτή η σημαντική έκθεση να είναι αφιέρωμα της φουάρ. Σε ένα μεγαλύτερο χώρο του Ζαππείου να αναδειχθούν τα σινιάλα και άλλα έργα του Takis. Πάντα υπάρχουν πράγματα που συμφωνείς ή δεν συμφωνείς. Όμως η Art Athina αποτελεί για μας τους καλλιτέχνες ευκαιρία για διάλογο με τις δουλειές των συναδέλφων.
Αναρωτιέμαι αν αντιπροσωπεύτηκε όλη αυτή η κατάσταση που δημιουργήθηκε με την κρίση. Υπάρχει μια δυσχέρεια που εκφράστηκε με απαξία. Γενικότερα αμφισβητεί την ίδια την ουσία. Δεν είναι το τί κόβει ο πολίτης, αλλά αρχίζει να αμφισβητεί. Έχουν επηρεασθεί οι επιλογές καλλιτεχνών, η παραγωγή έργου κλπ. Υπάρχει μια διστακτικότητα στα ανοίγματα. Μάλλον έχουν στραφεί σε λύσεις πιο σίγουρες και συμβατικές.

Μαρία Βασιλάκη

Μαρία Βασιλάκη
Μονοπάτι που οδηγεί στο σωστό σημείο

Πώς να χαρακτηρίσει κανείς την Αrt Athina; Φουάρ, πανηγύρι, εικαστική έκθεση; Μου ήρθε στο μυαλό η πανελλήνια ετήσια έκθεση που γινόταν για πολλά συνεχόμενα χρόνια και έχει πιά ξεθωριάσει σαν θεσμός και σαν εικόνα.
Φέτος η ΑrtAthina δεν θύμιζε κάτι…Την βίωσα σαν μια  γιορτή παίρνοντας μέρος για πρώτη φορά (λόγω της επικείμενης ατομικής μου το Φεβρουάριο, μετά από 25 χρόνια).
Ήταν εκείνα τα κύματα του κόσμου που κατέκλυσαν τους διαδρόμους ανάμεσα στα περίπτερα των αιθουσών Τέχνης και τα αμέτρητα παιδιά που έβλεπαν τα έργα σαν παιχνίδια. Άλλα κρατούσαν κινητό, φωτογράφιζαν και άλλα με το δείκτη στα κλεφτά χάιδευαν κάποιο κομμάτι έργου που τους έκανε εντύπωση.
Εμείς οι εικαστικοί έχουμε μάθει να λύνουμε τις διαφορές μας με την πραγματικότητα με χρώματα και σχήματα αλλά με σιγουριά θα πω ότι η επιλογή του Ζαππείου Μεγάρου ήταν ο βασικός παράγοντας μια επιτυχημένης έκθεσης στο κέντρο της πόλης. Έγινε το άλλοθι για έξοδο, για διασκέδαση, για ημερήσια εξόρμηση όλης της οικογένειας. Έργα τέχνης στεγασμένα έστω και για λίγο μέσα σε ένα αρχιτεκτονικό έργο Τέχνης.
Φέτος χαράχτηκε ένα μονοπάτι που νομίζω θα οδηγήσει στο σωστό σημείο. 

Χρήστος Παλαντζάς

Χρήστος Παλλαντζάς
 Ένας σημαντικός χώρος των Αθηνών

  Ο πολύπαθος θεσμός της Αrt Athina, των τελευταίων χρόνων της κρίσης στην Ελλάδα, έμοιασε φέτος να ξαναθυμίζει την παλιά εικόνα της εποχής της ευημερίας τουλάχιστον από πλευράς επισκεψιμότητας.
Ο επιβλητικός χώρος του Ζαππείου, συνέβαλε σε αυτή την ανανέωση της εικόνας της, αφενός διότι είναι ένας κεντρικός χώρος ιδιαίτερης αισθητικής με εύκολη προσβασιμότητα στο κοινό (να σημειωθεί ότι η επισκεψιμότητα οικογενειών με παιδιά ήταν ιδιαίτερα αυξημένη) και αφετέρου διότι είναι ένας σημαντικός χώρος των Αθηνών με ιδιαίτερο ιστορικό παρελθόν και στην εικαστική ιστορία της χώρας μας.
Το επίπεδο της αντιπροσώπευσης των Γκαλερί θα μπορούσαμε να πούμε ότι απηχεί ακόμα όλη την σαρωτική κατάσταση, που έχει υποστεί η οικονομία της χώρας μας, τα τελευταία χρόνια.
Η ελλιπής συμμετοχή ξένων γκαλερί και η έλλειψη ανανεωτικών ρευμάτων στον χώρο των εικαστικών θα πρέπει να μας προβληματίσει.

Σάββας Γεωργιάδης

Σάββας Γεωργιάδης
Το κοινό απόλαυσε την Art Athina 

Η Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση ήταν θεσμός του 20ού αιώνα, σε τέσσερα διαστήματα: στις αρχές του αιώνα, με το όνομα Πανελλήνια Έκθεση Συνδέσμου Ελλήνων Καλλιτεχνών 1910-1916), το 1938-1940, η πρώτη ετήσια Πανελλήνια Έκθεση που διοργανώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά λόγω του Β Παγκοσμίου Πολέμου, η έκθεση άρχισε ξανά μεταπολεμικά, το 1948-1975, ως το «κατεξοχήν μεταπολεμικό εικαστικό γεγονός». Αναβίωσε το 1987, κατά την υπουργία της Μελίνας Μερκούρη.
Η έκθεση λάμβανε χώρα στο Ζάππειο Μέγαρο, στην Αθήνα και οργανωνόταν από το Ελληνικό Κράτος (το Υπουργείο Παιδείας μέχρι το 1971 και το Υπουργείο Πολιτισμού το 1973 και το 1975), ενώ η έκθεση του 1987 έγινε στο Εκθεσιακό Κέντρο του ΟΛΠ.
Το να επιστρέφει ένα τέτοιο εικαστικό γεγονός στον χώρο, όπου πρωτοξεκίνησε, μόνο ικανοποίηση και αισιοδοξία μπορεί να δώσει στον καλλιτεχνικό χώρο! Φέτος είχαμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε την δουλειά μας σε ένα φιλόξενο και ευχάριστο μέρος, όπου οι διοργανωτές βοήθησαν γκαλερί και κοινό να απολαύσουν τον θεσμό που λέγεται
Art Athina. ΝΑ ΑΠΟΛΑΥΣΟΥΝ και το υπογραμμίζω γιατί είχαμε όλοι την δυνατότητα να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό!!!
Ελπίζουμε όλοι ότι ο χώρος του Ζαππείου θα αποτελέσει εφεξής τον φυσικό χώρο διοργάνωσης της
Art Athina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The post Τι άλλαξε στην Art Athina – Απαντούν αιθουσάρχες και καλλιτέχνες appeared first on Art22.



from Art22 https://ift.tt/353VpUq
via IFTTT

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.