Οι Μανιάτες της Κορσικής

του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΚΑΣΣΗ
ΤΟ ΟΙΤΥΛΟ ΣΤΗ ΜΕΣΑ ΜΑΝΗ, ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΣΤΑ 1675, Ο ΜΑΝΙΑΤΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟ ΣΤΗΝ PAOMIA ΤΗΣ ΚΟΡΣΙΚΗΣ, ΜΕ ΑΡΧΗΓΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥΣ-ΚΟΜΝΗΝΟΥΣ.

Από την αρχαιότητα ως το Μεσαίωνα οι Έλληνες δεν σταμάτησαν ποτέ να «βομβαρδίζουν» αποικιστικά (και πολιτιστικά) όλα τα σημεία του ορίζοντος. Το ίδιο το Μαντείο των Δελφών πολλές φορές χρησμοδότησε να ιδρυθούν αποικίες σε συγκεκριμένους τόπους, βλέποντας την αναγκαιότητα και την αξία της πολιτιστικής προώθησης των Ελλήνων.

Η αργότερα κοσμοκράτειρα Ρώμη είναι υπερήφανη για την απώτερη καταγωγή των Λατίνων από τη Λακωνία. Αλλά και το Palermo, η Napoli, το Sassari ιδρύθηκαν από Λάκωνες κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα, όπως και δεκάδες χωριά της νότιας Ιταλίας και Σικελίας. Περιοχές όπως η Puglia και η Calabria αποικίστηκαν από Έλληνες και Ελληνοϊλλυριούς.

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Από τους γνωστότερους και νεότερους εποικισμούς είναι εκείνα των Μανιατών κατά το 1675 στην Τοσκάνα-Σιένα και στην Paomia της Κορσικής.

Η πίεση των Οθωμανών και η απομάκρυνση του οράματος της περιπόθητης απελευθέρωσης, παρά τις αλλεπάλληλες επαναστάσεις στη Μάνη και το Μωρέα, ενίσχυσαν την απόφαση ορισμένων Μανιατών να εκπατρισθούν.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ-ΚΟΜΝΗΝΟΣ Η ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΩΡΓΗΣ, Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΙΚΙΑΣ ΤΟΥ CARGHJESE ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΟΙ ΜΑΝΙΑΤΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΡΣΙΚΗ. (ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΖΑΦΕΙΡΗ ΙΩΣΗΦΙΔΗ). 

Ύστερα από συνεννοήσεις των Μεδίκων της Μάνης με τους Μεδίκους της Φλωρεντίας από το 1663 ως το 1671, εγκαταστάθηκαν 1.500 Μανιάτες στη Volterra της Σιένας (Μπιμπόνα, Σαν Τζιμινιάνο, Κασάλαπις), όπου οι πύργοι τους σήμερα κινούν το ενδιαφέρον τουριστών. Σε πρώτη φάση διατήρησαν -κατά τα συμφωνηθέντα- τη θρησκεία τους, αλλά η propaganda του Πάπα, όσους δεν δέχθηκαν να εκλατινιστούν τους εκτόπισε σε ελώδεις περιοχές, όπου αποδεκατίστηκαν από τις ασθένειες (ελονοσία κ.λπ.).

Ο άλλος μανιάτικος εποικισμός στην Παόμια της Κορσικής , σύγχρονος με τον προηγούμενο (1675), αλλά με αρχηγούς τους Στεφανόπουλους-Κομνηνούς του Οιτύλου, είχε καλύτερη μοίρα.

ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΚΑΙ ΜΑΝΗ

Κατόρθωσαν να επιβιώσουν ως τα 1775, οπότε ο Μαρμπέφ τους εγκατέστησε στο Καργκέζε (ΒΔ της Κορσικής). Κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, οι ντόπιοι Κόρσοι τους ανάγκασαν να επιστρέψουν στο Αιάκειο, αλλά το 1796 επέστρεψαν στο Καργκέζε με την προστασία του Ναπολέοντα, όπου και έμειναν μόνιμα ως σήμερα.
ΤΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΠΟΝΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΚΟΜΗ «Η ΚΟΡΣΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΝΙΑΤΕΣ...», ΑΝΑΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ «ΛΑΚΩΝΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ», ΤΟΜ. IB' (1994). ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΤΡΙΑ ΓΑΛΛΙΚΑ ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΓΑΛΛΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ, ΟΠΟΥ ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΝ ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΝΙΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΟΡΣΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΧΘΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΗΓΕΝΩΝ. 

Άλλωστε ο ίδιος ο Ναπολέων, για να δικαιολογήσει τη στέψη του σε αυτοκράτορα, διέδωσε, μέσω της συγγενούς του Laure Δημητ. Στεφανοπούλου (που είχε παντρευτεί τον δούκα Zynot ντ' Αμπραντές) ότι κατάγεται από τους Κομνηνούς-Καλόμερους (=Καλομέρηδες) της Μάνης. Ο Ναπολέων είχε κηδεμόνα του στη Στρατιωτική Σχολή Μπριέν-λε-Σατό τον πατέρα της Laure, τον Δ. Στεφανόπουλο, που μερικοί κακόβουλοι «ψιθυριστές» λέγαν πως ο Ναπολέων ήταν νόθος γιος του με την πολύτεκνη Λετίτσια Βοναπάρτη, μητέρα του Ναπολέοντα, που παιδιόθεν ήταν «κολλητή» φίλη του ίδιου και της αδελφής του Πανώριας.

Το μόνο σίγουρο είναι πως η πρώτη πραγματεία (η «διπλωματική» του όπως λέμε τώρα) του Ναπολέοντα στη Σχολή του ήταν το «Memoires sur l' education de jeunes Maniotes» (= Απομνημονεύματα από την αγωγή των νεαρών Μανιατών). Απ' όλα αυτά εμπνεύστηκε και ο Αλ. Σούτσος να γράψει:

«Διετήρει αίματος τον εις τας φλέβας τον ρανίδα,
ο Κορσικανός ο έχων τον Ταΰγετον πατρίδα…».

Όσο για τους ελληνικούς τόπους, λίγοι είναι εκείνοι που δεν δέχθηκαν μικρής ή μεγάλης κλίμακας αποικισμό και πολλοί είναι οι Νεοέλληνες που -ακόμα και αν δεν το ξέρουν- έχουν λίγη ή πολλή σύνδεση με τη Μάνη, από την παλαιά ως τη νεότερη εποχή: χωριά της Χερσώνας του Πόντου, της Προποντίδας, της Καλλίπολης, της Σμύρνης, της Χίου, της Μυτιλήνης, της Σάμου και Ικαρίας, των Κυκλάδων, της Ρόδου και Κύπρου, της Κρήτης και Επτανήσων, της Εύβοιας και Αττικής, της Θεσσαλίας και Χαλκιδικής, της Αιτωλίας, των Ιωαννίνων και της Χειμάρρας.


from ανεμουριον https://ift.tt/3eQKBhd
via IFTTT

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη