Κωνσταντίνος Τσίπρας: Για την επαναλειτουργία των σχολείων



ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Ως εκπαιδευτικός και ως γονεύς θα ήθελα να εκφράσω ορισμένους προβληματισμούς και να θέσω ερωτήματα σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων όλων των βαθμίδων.

  1. Εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα εφαρμόζεται - με τις οποίες δυσκολίες προκύπτουν- η τηλεκπαίδευση - σύγχρονη και ασύγχρονη - η οποία έχει απήχηση με τη συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών. Γιατί δεν μπορεί να συνεχιστεί και να δοθεί άμεσα η υλικοτεχνική υποδομή (π. χ tablets) σε όσους μαθητές δεν έχουν τη δυνατότητα, και πρέπει τα παιδιά να πάνε στο σχολείο, τη στιγμή που ο κίνδυνος είναι ακόμη υπαρκτός;

2. Δεν πρέπει να λαμβάνεται  ως πρότυπο αυτό που γίνεται σε άλλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, όπου οι υποδομές είναι εντελώς διαφορετικές από τις αντίστοιχες στη χώρα μας. Δεν διαθέτουμε αναμφίβολα το ίδιο επίπεδο πειθαρχίας και κτιριακών ή υλικοτεχνικών υποδομών. Υπάρχει στα ελληνικά σχολεία πρόβλεψη για τήρηση των μέτρων υγιεινής; Θα τηρηθούν; Θα μπορέσει να υπάρχει ουσιαστική επίβλεψη και έλεγχος για την τήρηση των κανόνων; Σε σχολεία 300 παιδιών υπάρχουν μόνο δύο καθαρίστριες, δεν υπάρχει χαρτί σε τουαλέτες. Είναι εφικτό ξαφνικά να αλλάξουν όλα; Και ο διαχωρισμός των τμημάτων είναι εφικτός;  Επαρκεί το προσωπικό; 

3. Εφόσον, ούτως ή άλλως, το χρονικό διάστημα που τα σχολεία θα είναι ανοιχτά είναι μικρό , γιατί θα πρέπει να ριψοκινδυνεύσουμε πιθανή αύξηση των κρουσμάτων ή διασπορά, τη στιγμή που έχουμε φτάσει ως χώρα σε ένα πολύ καλό επίπεδο κρουσμάτων με φθίνουσα πορεία; Ας συνεχιστεί για το μικρό αυτό χρονικό διάστημα η ίδια τακτική της τηλεκπαίδευσης, με δεδομένο ότι έχει μειωθεί η ύλη, ώστε να αποφευχθεί μία πιθανή αύξηση κρουσμάτων. Και αν στο διάστημα που τα σχολεία θα λειτουργούν, έστω με περιορισμούς, παρουσιαστούν κρούσματα, τότε τα σχολεία θα ξανακλείσουν;

4. Συνιστά υπεύθυνη στάση η πρακτική της δοκιμής; Θα δούμε πώς θα εξελιχθεί το πράγμα και βλέπουμε; Το χρονικό διάστημα είναι μικρό. Έχει δημιουργηθεί μία υποδομή, τα παιδιά - με τον ένα ή τον άλλο τρόπο - έχουν ολοκληρώσει ή θα ολοκληρώσουν την ύλη, με την συνδρομή των δημόσιων ή ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Γιατί θα πρέπει να ρισκάρουμε πιθανή έξαρση των κρουσμάτων; . 

5. Θα τηρηθούν όλοι οι όροι και οι προϋποθέσεις που συστήνουν οι ειδικοί και οι κανόνες αντισηψίας; Είναι καιρός, μετά από τόσες θυσίες, να οπισθοδρομήσουμε; Οι επιφυλάξεις πολλές. Ποιος εγγυάται το αποτέλεσμα; 

6. Τόσο καιρό παλεύουμε όλοι οι Έλληνες να ξεγελάσουμε τον ιό, να τον παρακάμψουμε υπακούοντας - και ορθά - σε σκληρά μέτρα. Υπάρχει λόγος να ρισκάρουμε μία πιθανότητα εκ νέου εγκλεισμού;

7. Ας γίνουν κατευθείαν οι πανελλαδικές εξετάσεις λαμβάνοντας τα στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας. Ποια είναι η λογική της λειτουργίας των σχολείων όλων των βαθμίδων για μικρό χρονικό διάστημα; Γιατί να δημιουργηθεί μια τέτοια αναστάτωση (εναλλάξ λειτουργία, προσέλευση σταδιακά και σε ομάδες, έλεγχος για ύπαρξη ευπαθών ατόμων στην οικογένειά, μάσκες και αντισηπτικά κ. τ. λ); Θα υποχρεώσει κάποιος τους γονείς να στείλουν τα παιδιά τους σε ένα αβέβαιο περιβάλλον; Κι αν δεν είναι υποχρεωτικό να τα στείλουν τα παιδιά τους και θα το κάνουν μετά από δική τους επιλογή, τότε ποιος ο λόγος της επαναλειτουργίας; Απλώς για να πούμε ότι άνοιξαν τα σχολεία; Ότι επιστρέφουμε στην κανονικότητα. Μα ούτε και αυτή η κατάσταση αποτελεί κανονικότητα. Να συνεχιστεί η τηλεκπαιδευση, να επεκταθεί και να δοθεί η υποδομή σε όλα τα παιδιά. 

8. Ειλικρινά δεν κατανοώ τη λογική της επαναλειτουργίας τη συγκεκριμένη στιγμή. Για να αποκτηθεί ανοσία; Για να κερδηθεί τι ακριβώς; Κάποιες μέρες μαθημάτων; Σε τι θα ωφελήσει; Να νιώσουμε ότι επανήλθε η κανονικότητα; Το καλύτερο είναι να προετοιμαστει το κράτος και όλοι μας ώστε από τον Σεπτέμβριο να υπάρχει μία κανονικότητα, όχι εν μέσω πανδημίας. Νομίζω ότι δεν είναι καιρός για πειραματισμούς τη στιγμή που τίποτα δεν έχει τελειώσει και ο φόβος υφίσταται. Το σύστημα τηλεκπαίδευσης, που τόσο πολύ εκθειάστηκε, ας συνεχιστεί για λίγες ημέρες ακόμη και ας βελτιωθεί, ώστε να αποτελέσει μια παρακαταθήκη, γιατί ο ιός εδώ θα είναι, θα υπάρχει. Ας μην διακινδυνεύουμε!!

Διδάκτωρ Κλασικής Φιλολογίας
Νεότερη Παλαιότερη